دوره 2، شماره 2 - ( 4-1393 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 48-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- تربت حیدریه، خیابان فردوسی شمالی، خیابان رازی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، دانشکده بهداشت، گروه بهداشت عمومی
چکیده:   (13239 مشاهده)

زمینه و هدف: یکی از حیطه های مهم خودمراقبتی سبک زندگی است.سبک زندگی الگوی منحصر به فرد از ویژگی ها، رفتارها و عادت هایی که هر فرد از خود نشان می دهد و در صورت معیوب بودن آن، فرد در معرض خطر بیماری ها یا حوادث قرار می گیرد. با توجه به اهمیت موضوع مطالعه حاضر با هدف تعیین الگوهای خود مراقبتی مرتبط با سبک زندگی و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان های شهر گرگان انجام شد. روش: این مطالعه از نوع تحلیلی مقطعی است که در سال 1392 بر روی 300 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر گرگان که به روش نمونه گیری چند مرحله ای(خوشه ای، تصادفی) انتخاب شده بودند انجام شد. داده ها از طریق پرسشنامه ای استاندارد که حاوی سوالات دموگرافیک و سبک زندگی بود از طریق توزیع بین دانش آموزان، جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS18و آزمون آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها: سطح تحصیلات 6/71 درصد پدران و 7/78 درصد مادران دیپلم و زیر دیپلم بود. 3/42 درصد پدران شغل آزاد و 72 درصد مادران خانه دار بودند.7/1درصددانش آموزان دارای سبک زندگی ضعیف ،7/46 درصد متوسط ،3/45 درصد خوب و3/3درصد عالی بود. بین سبک زندگی و درآمد، تحصیلات وشغل والدین ارتباط آماری معنی داری وجود دارد. اما بین سبک زندگی و شاخص توده بدنی ارتباط آماری معنی داری وجود نداشت. نتیجه گیری: الگوهای خود مراقبتی مرتبط با سبک زندگی حدود نیمی از دانش آموزان در سطح مطلوبی نمی باشد. لذا پیشنهاد مداخلات مقتضی از جمله مداخلات آموزشی به منظور بهبود و ارتقاء سبک زندگی دانش آموزان صورت گیرد.

متن کامل [PDF 549 kb]   (5672 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/7/15 | پذیرش: 1393/8/27 | انتشار: 1394/4/4

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.