دوره 5، شماره 4 - ( 12-1396 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 38-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (6195 مشاهده)
زمینه و هدف: یادگیری مبتنی بر حل مسئله بعنوان یکی از روش های نوین یادگیری نقش مهمی در آموزش پزشکی دارد. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه تاثیر آموزش مبتنی بر حل مسئله با روش سخنرانی بر میزان یادگیری درس فوریت­های پزشکی دانشجویان هوشبری انجام شد.
روش­ها: این مطالعه به روش نیمه ­تجربی پیش  آزمون و پس  آزمون انجام شد. نمونه مورد مطالعه را تمامی 68 دانشجوی کارشناسی هوشبری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تشکیل می­دادند. تخصیص دانشجویان به دو گروه مداخله و کنترل بصورت تصادفی انجام شد. آموزش در گروه مداخله مبتنی بر حل مسئله و در گروه کنترل بصورت سخنرانی بود. برای مقایسه ی دو روش با تعدیل مقادیر پیش آزمون از آنالیز کوواریانس و نرم افزارSPSS  ویرایش 20 استفاده شد.
نتایج: در این مطالعه از بین 68 دانشجو 54 نفر (79/4%) پسر و 14 نفر (20/6%) دختر بودند. میانگین سن دانشجویان 21/3 سال بود. گروههای مورد مطالعه از نظر مشخصات دموگرافیک تفاوت معنی نداری با یکدیگر نداشتند. بین میانگین نمرات پیش­آزمون در هر دو گروه تفاوت معناداری دیده نشد (0/62=p)، اما میانگین نمرات پس ­آزمون در دو گروه متفاوت و گروه مداخله نسبت به گروه کنترل میانگین نمرات بالاتری داشتند (0/001P<).
نتیجه­ گیری: آموزش درس فوریت­های پزشکی به روش مبتنی بر حل مسئله تاثیر بیشتری بر میزان یادگیری دانشجویان هوشبری نسبت به روش سخنرانی و ارائه اسلاید داشت. لذا این روش برای آموزش دانشجویان هوشبری پیشنهاد می­ گردد.
 
متن کامل [PDF 590 kb]   (2602 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/16 | پذیرش: 1396/11/26 | انتشار: 1397/1/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.