دوره 6، شماره 1 - ( 1-1397 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 26-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

F K, M B, M A, Z H. Checking Psychometric properties of the Persian version of Lifelong Learning Tool using Weighted Least Square method. Journal title 2018; 6 (1) :20-26
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-489-fa.html
کریمی فاطمه زهرا، بخشی محدثه، عبدالهی محبوبه، حسینی زهره. بررسی ویژگی‌های روان سنجی نسخه فارسی ابزار ارزیابی یادگیری مادام العمر به روش کمترین مربعات وزنی . عنوان نشریه. 1397; 6 (1) :20-26

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-489-fa.html


1- مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، قوچان، ایران
3- دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
چکیده:   (5137 مشاهده)
مقدمه: امروزه تربیت نیروی انسانی کارآمد و فراهم کردن زمینه های تحقق ایده یادگیری مادام العمر از جمله وظایف اصلی دانشگاه ها محسوب می­گردد. هدف مطالعه ی حاضر بررسی روان سنجی نسخه فارسی ابزار ارزیابی یادگیری مادام العمر  به روش کمترین مربعات وزنی است.
روش بررسی: مطالعه ی حاضر از نوع روش شناختی و روان سنجی می باشد. ابزار مورد استفاده نسخه ی فارسی JeffSPLL بود. نمونه مورد مطالعه ۱۷۱ نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بودند.  برای بررسی ساختار عاملی پرسشنامه با در نظر گرفتن مقیاس ترتیبی برای داده ها از روش کمترین مربعات وزنی به سه روش WLS، WLSM، WLSMV استفاده شد و شاخص های RMSEA و CFI و TLI برای بررسی مناسبت مدل بکار گرفته شدند. تحلیل های آماری با نرم افزار MPlus نسخه ی ۶ انجام شد.
یافته ها:  نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی به روش WLSMV نشان داد شاخص RMSEA برابر بود با ۰/۱. شاخص های CFI و TLI به ترتیب برابر بودند با ۰/۹۱ و ۰/۹. بنابراین الگوی چهار عاملی مورد تایید قرار گرفت.
نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد نسخه فارسی JeffSPLL همانند نسخه اصلی ابزار دارای چهار عامل انگیزه یادگیری تخصصی، فعالیت­های علمی، توجه به فرصت های یادگیری و مهارت های تکنیکی در جستجوی اطلاعات است، لذا می تواند برای ارزیابی یادگیری مادام العمر در جامعه کارکنان علوم پزشکی فارسی زبان مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 212 kb]   (1418 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/21 | پذیرش: 1397/4/2 | انتشار: 1397/5/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb