دوره 8، شماره 3 - ( 10-1399 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 60-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه روان شناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده:   (3386 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی یکی از مشکلات شایع بین نوجوانان است که تأثیر زیادی بر رشد اجتماعی دارد. رفتاردرمانی دیالکتیکی در طیف وسیعی از مشکلات و اختلال­ های روانی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی مهارت ­آموزی مبتنی بر رفتار­درمانی دیالکتیکی بر تنظیم­ هیجانی، پریشانی و اجتناب­ اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب­ اجتماعی بود.
روش­ ها: در این پژوهش نیمه­تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل، جامعۀ آماری را تمامی نوجوانان 12 تا 18 سال مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به مراکز مشاوره منطقه 6 شهر تهران در سال 1398 تشکیل می‌دادند. 30 نفر به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به­صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله مهارت­ های مبتنی بر رفتار­درمانی دیالکتیکی را طی 12 جلسه 120 دقیقه­ای دریافت نمود. مقیاس تنظیم ­هیجانی، مقیاس پریشانی و اجتناب­اجتماعی در دو گروه اجرا شد. داده‌ها از طریق آزمون کوواریانس و با استفاده از نرم‌افزارSPSS  نسخه 22 تحلیل شدند.
نتایج: میانگین سنی آزمودنی­ ها در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 3/20±12/93، 3/10±13/00 سال بود. پس از تعدیل نمرات پیش­ آزمون، رفتار­درمانی دیالکتیکی پریشانی و اجتناب­اجتماعی (p<0/001) و نیز هیجان منفی (p<0/001) را در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی در مقایسه با پیش آزمون بهبود بخشید، درحالی­که در گروه کنترل تفاوت معنی­داری در پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون مشاهده نشد (p>0/05) .
نتیجه­ گیری: مهارت­آموزی مبتنی بر رفتار­درمانی دیالکتیکی توانست پریشانی و اجتناب ­اجتماعی و همچنین هیجان منفی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی را کاهش دهد و به­ عنوان یک درمان مؤثر در نظر گرفته شود.
متن کامل [PDF 238 kb]   (1320 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/26 | پذیرش: 1399/7/2 | انتشار: 1399/10/14

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.