TY - JOUR T1 - The effect of Cognitive-behavioral Group Therapy on Achievement Motivation and Academic Failure students among students of university of medical sciences TT - تاثیر گروه درمانی شناختی رفتاری بر انگیزه پیشرفت و افت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی JF - thums-jms JO - thums-jms VL - 4 IS - 1 UR - http://jms.thums.ac.ir/article-1-345-fa.html Y1 - 2016 SP - 17 EP - 23 KW - cognitive-behavioral group therapy KW - achievement motivation KW - academic failure. Stressor. N2 - زمینه و هدف: افزایش کیفیت نظام آموزشی به عنوان اثرگذارترین عامل در توسعه کشورها محسوب می شود. انگیزه پیشرفت و افت تحصیلی یکی از مشکلات مهم نظام آموزشی در تمام کشورها است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر گروه درمانی شناختی- رفتاری بر انگیزه پیشرفت و افت تحصیلی دانشجویان صورت گرفته است. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1394 بر روی 24 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه که دچار افت تحصیلی بودند، انجام شده است. در ابتدای مطالعه پرسش‌نامه انگیزه پیشرفت هرمنس توسط گروه مداخله و کنترل تکمیل شد. گروه مداخله در 8 جلسه گروه درمانی شناختی-رفتاری شرکت داده شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. پس از پایان آخرین جلسه گروه درمانی هر دو گروه مجددا پرسشنامه را تکمیل کردند. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های پارامتریک تی مستقل و زوجی و آزمون های غیر پارامتریک من ویتنی و ویلکاکسون انجام شد. نتایج: میانگین سنی شرکت کنندگان در گروه کنترل 0.91±19.33 و در گروه آزمایش 1.07±19.92 سال بود. بین نمره انگیزه پیشرفت گروه کنترل و آزمایش در قبل و بعد از مداخله تفاوت معنادار آماری مشاهده نشد (0.05p>). اما افت تحصیلی دانشجویان گروه آزمایش قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری داشت (0.05p<) و گروه درمانی شناختی-رفتاری باعث کاهش افت تحصیلی دانشجویان گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل شد. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از اثربخشی گروه درمانی شاختی-رفتاری بر ارتقاء سطح تحصیلی دانشجویان بود. لذا پیشنهاد می شود با به کارگیری گروه درمانی شناختی-رفتاری در میان دانشجویان دچار افت تحصیلی، زمینه پیشرفت تحصیلی آنان فراهم گردد. M3 ER -