TY - JOUR JF - thums-jms JO - VL - 3 IS - 4 PY - 2016 Y1 - 2016/1/01 TI - Investigation of psychological disorders profile (anxiety, depression and psychological distress) in adult population of Isfahan province TT - بررسی وضعیت اختلالات روانی (اضطراب ، افسردگی و پریشانی روانی) در جمعیت بزرگسال استان اصفهان سال 1389 N2 - زمینه و هدف: اختلالات روانی یک الگوی رفتاری و روان‌شناختی است که از اهمیت بالینی بالایی برخوردار بوده و با افزایش درد، رنج ، ناتوانی و مرگ همراه است. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت اختلالات روانی (اضطراب، افسردگی و پریشانی روانی) در جمعیت بزرگسال استان اصفهان در سال 1389 انجام شد. روش‌ها: این مطالعه به‌صورت مقطعی و بر روی داده‌های حاصل از طرح سپاهان که از میان کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جمع‌آوری شده بود؛ انجام شد. اضطراب و افسردگی واحد‌ها به‌وسیله معیار اضطراب و افسردگی بیمارستانی و پریشانی روانی با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی ارزیابی شد. داده‌ها به وسیله نرم افزار آماری SPSS نسخه 15 و با کمک آزمون آماری کای‌دو و رگرسیون لوجستیک تحلیل شد. نتایج: براساس یافته ها شایعترین مشکل روانی در بین واحد ها افسردگی بود. فراوانی هر سه اختلال روانی در زنان به طور معنی­داری بیشتر از مردان بود. نسبت شانس برای ابتلا به پریشانی روانی، اضطراب و افسردگی برای زنان به ترتیب (1.91-1.44=CI، OR=1.66)، (2.24-1.57=CI ،1.87=OR )، (2.04-1.57CI=، 1.79OR=) بود. همچنین فراوانی پریشانی روانی و اضطراب در افراد زیر چهل سال نسبت به افراد بالای چهل سال به طور معنی‌داری بالاتر بود. نسبت شانس در این گروه برای ابتلا به پریشانی روانی و اضطراب به ترتیب (0.07-0.93=CI ،0.81OR=(، (CI=0.79-0.94 ،0.79=OR) به‌دست آمد. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان‌دهنده شیوع بالای اختلالات روانی در جمعیت بزرگسال استان اصفهان به خصوص در زنان می‌باشد که ضرورت توجه بیش از پیش مسئولان بهداشت و درمان کشور در جهت کنترل، پیشگیری و درمان این اختلالات را طلب می نماید. SP - 42 EP - 48 AU - Alizade, Zeinab AU - Rejali, Mehri AU - Feizi, Awat AU - Afshar, Hamid AU - Hassanzade Kashtali, Ammar AU - Adibi, Peyman AD - Isfahan University of Medical Sciences KW - Psychological disorders KW - anxiety KW - depression KW - psychological distress UR - http://jms.thums.ac.ir/article-1-287-fa.html ER -