TY - JOUR JF - thums-jms JO - VL - 5 IS - 2 PY - 2017 Y1 - 2017/6/01 TI - Reducing the Theory-Practice Gap Using Clinical Nurse Scholar Model TT - کاهش شکاف آموزش- بالین با استفاده از مدل پرستار پژوهشگر بالینی N2 - زمینه و هدف: از دلایل اصلی شکاف آموزش-بالین در پرستاری، فقدان آموزش کافی پرسنل بالینی در جستجوی اطلاعات و مهارت­های ارزیابی انتقادی شواهد پژوهشی می­ باشد. در این رابطه، مدل پرستار پژوهشگر بالینی برای استفاده در آموزش و نظارت پرستاران در استفاده از بهترین شواهد موجود به ­منظور بهبود کیفیت مراقبت­ های پرستاری معرفی شده است. هدف از این مطالعه، مرور منابع درباره مدل پرستار پژوهشگر بالینی و معرفی ابعاد و مراحل این مدل به منظور زمینه ­سازی اجرای آموزش مبتنی بر شواهد در بستر پرستاری بالینی کشور می­باشد. روش­ ها: در این مطالعه مروری، برای دستیابی به منابع، از پایگاه داده­ های مختلف داخلی و خارجی شامل PubMed، Scopus، Google Scholar و SID استفاده گردید. مقالات منتشر شده از سال 2005 تاکنون به دو زبان فارسی و انگلیسی جستجو شدند. نتایج: در جستجوی اولیه با کلمات کلیدی ("clinical scholar" OR "clinical scholar model" OR "clinical nurse scholar model") و معادل فارسی آنها در مجموع 2545 مطالعه یافت شد که در بررسی نهایی عنوان و چکیده­های آنها، 9 مقاله مرتبط با موضوع اصلی این مطالعه بودند و برای مرور انتخاب شدند. یافته­ها به صورت سرفصل­هایی از جمله پیش زمینه طراحی مدل، اجزای و مراحل مدل، اهداف کاربردی مدل، خصوصیات پرستار در مدل، نحوه اجرای مدل و در نهایت کاربرد مدل در بالین و آموزش بحث شدند. نتیجه­گیری: مدل پرستار پژوهشگر بالینی یکی از مفید­ترین مدل­های موجود برای ارتقاء مراقبت مبتنی بر شواهد در پرستاری و کاهش شکاف بین آموزش و بالین است. دانش­آموختگان دکتری پرستاری چنانچه به عنوان عامل آموزش دهنده مراقبت مبتنی بر شواهد با به­کارگیری این مدل به پرستاران بالینی در جستجو و ارزیابی انتقادی بهترین شواهد، استفاده از آن شواهد در مراقبت از بیمار و در نتیجه بهبود کیفیت مراقبت­های پرستاری کمک کنند می­توانند با اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد شکاف بین آموزش دانشگاهی پرستاری و فعالیت­های بالینی را به حداقل برسانند. SP - 62 EP - 71 AU - Karimi Moonaghi, Hossein AU - Sharifi, Hassan AD - Mashhad University of Medical Sciences KW - Evidence-Based Care Model KW - Clinical Nursing Scholar Model KW - Theory-Practice Gap UR - http://jms.thums.ac.ir/article-1-435-fa.html ER -