RT - Journal Article T1 - Association between Health Literacy and Theory of Planned Behavior with Self-Care Behaviors in Type 2 Diabetic Patients JF - thums-jms YR - 2019 JO - thums-jms VO - 6 IS - 4 UR - http://jms.thums.ac.ir/article-1-537-fa.html SP - 33 EP - 46 K1 - Type 2 Diabetes K1 - Health Literacy K1 - Self-Care K1 - Diet K1 - Theory of Planned Behavior AB - زمینه و هدف: خودمراقبتی در بیماران دیابتیک به پیشگیری از عوارض و بهبود کیفیت زندگی آن­ها کمک قابل توجهی می‌کند. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سواد سلامت، سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده (TPB) با خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در شهرستان صومعه‌سرا انجام گرفت. روش­ ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که از مهر تا آذرماه 1396 انجام شد. 166 نفر از بیماران دیابتیک داوطلب تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان صومعه‌سرا با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل فرم اطلاعات دموگرافیک، مقیاس‌های روا و پایایی مرتبط با سازه‌های TPB، پرسشنامه سواد سلامت و پرسشنامه خودمراقبتی بودند. داده‌ها با نرم افزارSPSS ویرایش23 و Lisreal ویرایش 8/8 و آزمون‌های همبستگی پیرسون و آنالیز مسیر تحلیل شدند. نتایج: میانگین سنی نمونه‌ها 9/5±57/3 سال و 58/4 % بیماران زن بودند. میانگین سواد سلامت در زنان به طور معناداری بالاتر از مردان بود (0/021=P) و در بیماران با میزان تحصیلات بیشتری نیز به طور معناداری بالاتر بود (0/026=P). میانگین نگرش، هنجارهای انتزاعی و قصد بین بیماران با سواد سلامت پایین و کافی اختلاف معنادار را نشان داد (0/05< P). بیماران با سواد سلامت پایین و کافی از لحاظ رعایت رژیم غذایی (0/07=P) و فعالیت جسمانی (0/017=P) با یکدیگر اختلاف معناداری داشتند. متغیرهای نگرش (0/38=β)، کنترل رفتاری (0/29=β)و هنجارها (0/19=β) به ترتیب مهم‌ترین پیش‌بینی کننده قصد رفتاری بودند(0/05<‌P). نتیجه­ گیری: ارتباط بین سواد سلامت و متغیرهای روان‌شناختی نگرش، هنجارهای انتزاعی و کنترل رفتاری درک‌شده با خودمراقبتی در بیماران دیابتی معنادار بود، بنابراین، توجه به متغیرهای مذکور در طراحی مداخلات آموزشی ضروری به نظر می‌رسد. LA eng UL http://jms.thums.ac.ir/article-1-537-fa.html M3 ER -