TY - JOUR T1 - Nursing profession: a pragmatic discipline TT - پرستاری؛ یک دیسیپلین پراگماتیک JF - thums-jms JO - thums-jms VL - 8 IS - 1 UR - http://jms.thums.ac.ir/article-1-811-fa.html Y1 - 2020 SP - 82 EP - 95 KW - Pragmatism KW - Nursing KW - Discipline N2 - زمینه و هدف: چشم‌انداز فلسفی پرستار بر عملکرد وی در ابعاد مختلف تأثیر می‌گذارد. عمل‌گرائی نیز یک تفکر مهم فلسفی است. عمل‌گرائی اغلب در متون پرستاری به چشم می‌خورد، اما کمتر نویسنده‌ای به بحث‌های عمیق در مورد کاربرد آن در پرستاری پرداخته است. بنابراین هدف از این مقاله، مروری بر تأثیرات فلسفه عمل‌گرائی در ابعاد دانش، آموزش، پژوهش و بالین پرستاری است. روش­ ها: این مطالعه از انواع مقالات مروری روایتی غیر نظامند است. ابتدا با استفاده از کلمات کلیدی Nursing،Pragmatism ، Knowledge،Curriculum ، Education، Teaching، Inquiry،Research ، Care، Caring،Practice و براساس سیستم Mesh، با بکارگیری اندیکاتورهای AND و OR، به جستجو در منابع اطلاعاتی ISI، PubMed، Scopus و Google scholarپرداخته شد. در نهایت، حاصل جستجو شامل 12 کتاب و 19 مقاله در حوزه فلسفه، فلسفه در توسعه دانش، آموزش، پژوهش و عملکرد بالین پرستاری و مبانی پرستاری بود. نتایج: یافته‌ها نشان داد پرستاری به عنوان حرفه‌ای بالینی یا عمل گرایانه توصیف می‌شود، زیرا عمل‌گرائی با تاثیر بر روند تولید و توسعه دانش، بکارگیری آن در عمل، آموزش پاسخگو، پژوهش‌های کاربردی و مراقبت‌های مؤثر حداکثری توانسته است پرستاری را به حرفه‌ای‌عمل گرایانه تبدیل و پرستاران را قادر ساخته به پیشرفت بشریت کمک کنند. نتیجه­ گیری: پرستاری و عمل‌گرائی بسیاری از اهداف و مضامین ایدئولوژیک و عملی مشترک دارند. عمل‌گرائی با حمایت از مناسب‌ترین اقدام برای مددجو به دنبال جایگزینی برای تئوری‌ها یا پارادایم‌ها است. با این وجود، این رویکرد دارای معایبی است که در عمل باید به آن ها توجه نمود. M3 ER -