TY - JOUR JF - thums-jms JO - VL - 8 IS - 3 PY - 2020 Y1 - 2020/12/01 TI - The Effectiveness of Skill Training based on Dialectical Behavior Therapy on emotional regulation, social avoidance and distress in Adolescents with Social Anxiety Disorder TT - اثربخشی مهارت آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجانی، پریشانی و اجتناب اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی N2 - زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی یکی از مشکلات شایع بین نوجوانان است که تأثیر زیادی بر رشد اجتماعی دارد. رفتاردرمانی دیالکتیکی در طیف وسیعی از مشکلات و اختلال­ های روانی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی مهارت ­آموزی مبتنی بر رفتار­درمانی دیالکتیکی بر تنظیم­ هیجانی، پریشانی و اجتناب­ اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب­ اجتماعی بود. روش­ ها: در این پژوهش نیمه­تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل، جامعۀ آماری را تمامی نوجوانان 12 تا 18 سال مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به مراکز مشاوره منطقه 6 شهر تهران در سال 1398 تشکیل می‌دادند. 30 نفر به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به­صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله مهارت­ های مبتنی بر رفتار­درمانی دیالکتیکی را طی 12 جلسه 120 دقیقه­ای دریافت نمود. مقیاس تنظیم ­هیجانی، مقیاس پریشانی و اجتناب­اجتماعی در دو گروه اجرا شد. داده‌ها از طریق آزمون کوواریانس و با استفاده از نرم‌افزارSPSS نسخه 22 تحلیل شدند. نتایج: میانگین سنی آزمودنی­ ها در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 3/20±12/93، 3/10±13/00 سال بود. پس از تعدیل نمرات پیش­ آزمون، رفتار­درمانی دیالکتیکی پریشانی و اجتناب­اجتماعی (p<0/001) و نیز هیجان منفی (p<0/001) را در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی در مقایسه با پیش آزمون بهبود بخشید، درحالی­که در گروه کنترل تفاوت معنی­داری در پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون مشاهده نشد (p>0/05) . نتیجه­ گیری: مهارت­آموزی مبتنی بر رفتار­درمانی دیالکتیکی توانست پریشانی و اجتناب ­اجتماعی و همچنین هیجان منفی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی را کاهش دهد و به­ عنوان یک درمان مؤثر در نظر گرفته شود. SP - 52 EP - 60 AU - R, Astaneh AU - B, Mirzaian AU - R, Hassanzadeh AD - Department of Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran KW - Dialectical Behavior Therapy KW - Emotional Regulation KW - Social Avoidance and Distress KW - Social Anxiety Disorder UR - http://jms.thums.ac.ir/article-1-834-fa.html ER -