Journal title
عنوان نشریه
Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Medical Sciences
http://jms.thums.ac.ir
1
admin
2716-9669
2716-9669
doi
fa
jalali
1392
1
1
gregorian
2013
4
1
1
1
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و رفتار مردان روستائی شهرستان چابهار در مورد مالاریا در سال 1390
Surveying the Impact of Malaria Related Education on Knowledge, Attitude and Behavior of Chabahar Rural Men
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
زمینه و هدف: مالاریا یکی از مهم ترین بیماری انگلی کشور ایران است که استان سیستان و بلوچستان جایگاه نخست را در بین استانهای کشور از نظر ابتلاء به مالاریا دارد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و رفتار مالاریا در مردان روستایی چابهار در سال 1390 مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه ای نیمه تجربی از نوع قبل و بعد می باشد که روی 300 نفر از مردان روستایی در سه بخش چابهار، انجام شد. پرسشنامه ای محقق ساخته مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سازه های آگاهی، نگرش و رفتار، بعد از اینکه روایی و پایایی آن تأیید شد مورد استفاده قرار گرفت. آموزش توسط دانش آموزان دبیرستان بصورت پمفلت و ارتباط چهره به چهره ارائه گردید. یک ماه بعد، مجدداً همان پرسشنامه ها تکمیل شدند. تفاوت بین متغیرها در دو گروه قبل و بعد از مداخله، با آزمون های Prired T-test ، t مستقل، آنالیز واریانس ها و کای اسکوئر در نرم افزار آماری SPSS انجام گرفت.
یافته ها: بعد از مداخله، نمره مهارت های شناختی، نگرشی و رفتاری بطور معنی داری افزایش یافت (0001/0<p).
نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که اجرای برنامه های آموزشی در بین مردان روستایی، می تواند سطح دانش، نگرش و رفتار جامعه در مورد رفتارهای پیشگیرانه مالاریا را افزایش دهد.
Background: Malaria in one of the most important parasitic disease in Iran. Reports indicate that Sistan and Baluchestan province has the highest rate of Malaria morbidity in Iran. The present Study was aimed to survey the impact of malaria related education on knowledge, attitude and behavior of Chabahar rural men in 2011.
Materials and Methods: This quasi-experimental interventional study was conducted on 300 Rural Men in Three regions of Chabahar. A researcher-made questionnaire including demographic Information, knowledge, attitude and behavior aspects have been used as data collection tool. Validity and Reliability of questionnaire have been established before implementation. Malaria education was performed by pamphlet and face to face training. Same questionnaires delivered to students before and a month after the intervention. Variable differences before and after intervention measured by Paired T-Test, Independent T, Variance analysis and chi-Square using SPSS Software.
Results: After the intervention, scores reflecting cognitive, attitude and behavioral skills increased significantly (P<0.0001).
Conclusion: According to findings of present study educational interventions targeting rural men can promote the community’s knowledge, attitude and behavior concerning behaviors targeting Malaria prevention.
آموزش؛ آگاهی؛ نگرش؛ رفتار؛ مالاریا
Knowledge, Attitude, Behavior, Malaria
5
11
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-31-3&slc_lang=fa&sid=1
خیرمحمد
جدگال
zareban@yahoo.com
10031947532846001483
10031947532846001483
No
هادی
علیزاده سیوکی
zareban@yahoo.com
10031947532846001484
10031947532846001484
No
ایرج
ضاربان
zareban@yahoo.com
10031947532846001485
10031947532846001485
Yes
فاطمه
رخشانی
zareban@yahoo.com
10031947532846001486
10031947532846001486
No
محسن
کشاورز
zareban@yahoo.com
10031947532846001487
10031947532846001487
No
مهناز
شهرکی پور
zareban@yahoo.com
10031947532846001488
10031947532846001488
No