Journal title
عنوان نشریه
Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Medical Sciences
http://jms.thums.ac.ir
1
admin
2716-9669
2716-9669
doi
fa
jalali
1392
1
1
gregorian
2013
4
1
1
1
online
1
fulltext
fa
تأثیربرنامه آموزشی بر آگاهی و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تربت حیدریه
Effects of nutritional education on knowledge and behaviors of Primary Students in Torbat-e- Heydariyeh
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="line-height: 150%"><b><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif">زمینه و هدف:</span></b><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif"> کودکان و نوجوانان بیش از دیگر
گروههای سنی به تغذیه کافی و سالم نیاز دارند تا بتوانند به رشد جسمی و تکامل ذهنی
کافی دست یابی پیدا کنند. برای اینکه کودکان بتوانند مهارت های لازم برای انتخاب صحیح
مواد غذایی را به دست بیاورند به آموزش تغذیه نیاز دارند. این مطالعه با هدف بررسی
تأثیر آموزش برآگاهی و عملکرد تغذیه ای دانش
آموزان مقطع ابتدایی شهر تربت حیدریه در سال 90 انجام شد.<o:p /></span></p><p class="MsoNormal" dir="RTL" style="line-height: 150%"><b><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif">روش بررسی:</span></b><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif"> پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی
است که تعداد 160 دانش آموز مقطع ابتدایی از
طریق نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب
شدند و به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند.
ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن بررسی و مورد
تأیید قرار گرفت و پیش آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. بر اساس نتایج حاصل از پیش
آزمون نیاز سنجی بعمل آمده و مداخله آموزشی بر روی گروه مداخله انجام شد. مدت زمان
جلسه آموزشی 45 دقیقه بود. یک ماه پس از مداخله همان پرسشنامه برای پس آزمون تکمیل
شد. داده ها وارد نرم افزار آماری </span><span dir="LTR" style="font-family: Tahoma, sans-serif">SPSS</span><span dir="RTL"></span><span style="font-family: Tahoma, sans-serif"><span dir="RTL"></span>
<span lang="FA">شد و از طریق آزمون های آماری </span></span><span dir="LTR" style="font-family: Tahoma, sans-serif">t</span><span dir="RTL"></span><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif"><span dir="RTL"></span> مستقل ، </span><span dir="LTR" style="font-family: Tahoma, sans-serif">Paired T-Test</span><span dir="RTL"></span><span style="font-family: Tahoma, sans-serif"><span dir="RTL"></span> <span lang="FA">و
کای 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<o:p /></span></span></p><p class="MsoNormal" dir="RTL" style="line-height: 150%"><b><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif">یافته ها:</span></b><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif"> نتایج بررسی نشان داد قبل از اجرای
آموزش، گروه ها با هم اختلاف معنی داری نداشته اند ولی پس از مداخله سطح آگاهی و عملکرد
در گروه مورد، به صورت معنی داری افزایش یافت (05/0></span><span dir="LTR" style="font-family: Tahoma, sans-serif">p</span><span dir="RTL"></span><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif"><span dir="RTL"></span>).<o:p /></span></p><p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt direction: rtl unicode-bidi: embed">
</p><p class="MsoNormal" dir="RTL" style="line-height: 150%"><b><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif">نتیجه گیری:</span></b><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif"> بر اساس نتایج این مطالعه طراحی
برنامه آموزشی در بهبود آگاهی و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان موثر واقع خواهد شد.</span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm 0.0001pt"><b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif">Background</span></b><b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif">:</span></b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif">
Children and adolescents more than other age groups need adequate and healthy
nutrition to achieve optimal physical growth and mental development. Children
need nutritional education to obtain necessary skills for choosing proper foods
to consume. This research aimed to survey the Effects of education on
nutritional knowledge and behavior in elementary school<span class="hps"><span style="color: rgb(51, 51, 51)"> </span></span>students in Torbat-e-heydarieh in 2011.</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif"><o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm 0.0001pt"><b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif">Materials and Methods</span></b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif">:
In this quasi-experimental study, 160 </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif">elementary </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif">school<span class="hps"><span style="color: rgb(51, 51, 51)"> </span></span>students </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif">were </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif">selected via simple multi-stage random
sampling and divided to two intervention and control group. The data collection
tools was researcher made questionnaire that its validity and reliability were
reviewed and confirmed. Pre-test performed from two groups. Based on the
results of the pre-test need assessment was done and educational intervention
was performed through questions and answers technique by trained peers on
intervention group. The training meeting was 45 minutes. Post-test was
conducted 2 month later. The collected data were analyzed using independent
t-test, paired t-test and Chi-Square in SPSS.</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif"><o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm 0.0001pt"><b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif">Findings</span></b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif">:</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif"> Before the intervention the mean of knowledge and
behavior scores in both case and control groups were the same. But, performing
post-test showed than the mean of scores in the case group was higher than
control group and this was statistically significant (P < 0.05).<o:p /></span></p>
<b><span style="font-size: 11pt line-height: 115% font-family: 'Times New Roman', serif">Conclusion</span></b><span style="font-size: 11pt line-height: 115% font-family: 'Times New Roman', serif">:</span><span style="font-size: 11pt line-height: 115% font-family: 'Times New Roman', serif"> According to the
findings of this study, proper educational intervention can lead to
improvements in nutrition and food consumption behavior of students.</span>
تغذیه,دانش آموز, آگاهی, عملکرد
Nutrition, Students, Knowledge, Behavior
44
51
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-6&slc_lang=fa&sid=1
H
Alizadeh S
هادی
علیزاده سیوکی
halizadeh1@yahoo.com.
1003194753284600669
1003194753284600669
Yes
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
M
Keshavarz
محسن
کشاورز
1003194753284600670
1003194753284600670
No
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
A
Jafari
احمد
جعفری
1003194753284600671
1003194753284600671
No
H
Ramezani
حسن
رمضانی
1003194753284600672
1003194753284600672
No
A
Sayadi
غلامعلی
صیادی
1003194753284600673
1003194753284600673
No