Journal title
عنوان نشریه
Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Medical Sciences
http://jms.thums.ac.ir
1
admin
2716-9669
2716-9669
doi
fa
jalali
1392
1
1
gregorian
2013
4
1
1
1
online
1
fulltext
fa
رابطه بین مهارت های زندگی و آسیب پذیری نسبت به سوء مصرف مواد در دانشجویان
The Relationship between Life Skills and Vulnerability to Drug Abuse among University Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="line-height: 150%"><b><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif">زمینه و هدف:</span></b><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif"> پایین بودن مهارت های زندگی موجب
افت تحصیلی، بروز آسیب های روانشناختی در فرد و احیاناً روی آوردن به سوء مواد مخدر
و سایر رفتارهای پر خطر می گردد. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط مهارتهای زندگی و آسیب
پذیری نسبت به مصرف مواد در دانشجویان می باشد. <o:p /></span></p><p class="MsoNormal" dir="RTL" style="line-height: 150%"><b><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif">روش بررسی:</span></b><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif"> در این مطالعۀ توصیفی همبستگی، 350 دانشجوی
دانشگاه پیام نور تربت حیدریه که در سال تحصیلی 1390 در این دانشگاه مشغول به تحصیل
بودند، به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها
از پرسشنامه مهارت های زندگی (گلزاری،
1386) و پرسشنامه آسیب پذیری نسبت به مصرف مواد (نجفی و بیگدلی، 1387) استفاده شد.
تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار </span><span dir="LTR" style="font-family: Tahoma, sans-serif">spss</span><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif">نسخۀ 16 و روش های آماری، ضریب همبستگی
پیرسون و تحلیل رگرسیونی انجام شد.<o:p /></span></p><p class="MsoNormal" dir="RTL" style="line-height: 150%"><b><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif">یافته ها:</span></b><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif"> بین نمرات افراد در مقیاس مهارت
های زندگی و آسیب پذیری نسبت به مصرف مواد همبستگی منفی معناداری وجود داشت (01/0</span><span dir="LTR" style="font-family: Tahoma, sans-serif">P</span><span dir="RTL"></span><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif"><span dir="RTL"></span><). به
عبارتی هر چه نمره فرد در مهارت های زندگی بالاتر باشد آسیب پذیری او نسبت به سوء مصرف
مواد کمتر است و بالعکس. از بین مهارت های دهگانه زندگی (2/29/0 </span><span dir="LTR" style="font-family: Tahoma, sans-serif">p</span><span dir="RTL"></span><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif"><span dir="RTL"></span>≤)، مهارت
های مقابله با هیجانات (2/23/0</span><span dir="LTR" style="font-family: Tahoma, sans-serif">p</span><span dir="RTL"></span><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif"><span dir="RTL"></span>≤)، تفکر خلاق(4/0</span><span dir="LTR" style="font-family: Tahoma, sans-serif">p</span><span dir="RTL"></span><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif"><span dir="RTL"></span>≤) و ارتباط مؤثر (1/0</span><span dir="LTR" style="font-family: Tahoma, sans-serif">p</span><span dir="RTL"></span><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif"><span dir="RTL"></span>≤) نقش معناداری در
آسیب پذیری نسبت به سوءمصرف مواد دارند. <o:p /></span></p><p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin: 6pt 0cm 0.0001pt direction: rtl unicode-bidi: embed"> </p><p class="MsoNormal" dir="RTL" style="line-height: 150%"><b><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif">نتیجه گیری:</span></b><span lang="FA" style="font-family: Tahoma, sans-serif"> مهارت های زندگی با افزایش منابع
مقابله ای موجب خودکارآمدی و حرمت خود بالا شده و از این طریق نقش مهم و مؤثری در پیشگیری
از سوء مصرف مواد دارد. پایین بودن سطح مهارتهای زندگی سبب می شود توانایی فرد در
برخورد با چالش ها و مشکلات زندگی پایین آمده و موجب ارائه یک پاسخ هیجانی و نامطلوب
نسبت به محرک ها و رویدادهای زندگی گردد. همچنین، موجب افت تحصیلی، بروز آسیب های روانشناختی
در فرد و احیانا روی آوردن به مواد مخدر و سایر رفتارهای پر خطر می گردد.</span><span dir="LTR" style="font-family: Tahoma, sans-serif"><o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm 0.0001pt"><b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif">Background</span></b><span lang="EN" style="font-family: 'Times New Roman', serif">:</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif"> Lack of life skills can
lead the person toward incompetency in educational attainment, psychological
trauma and in extreme cases contribute to promoting drug abuse and other high
risk behaviors. The present study aims to investigate the relationship between
life skills and vulnerability to drug abuse among university students.<o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm 0.0001pt"><b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif">Materials and Methods: </span></b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif">In this descriptive correlative study, 350 students of
Torbat-e-Heydarie Payam-e-Noor University at educational year of 2011 were
selected through multi-stage cluster sampling. life skills (Golzari, 2007) and
vulnerability to drug abuse (Najafi & Bigdeli, 2008) questionnaires were
used as data collection tool. Pearson correlation coefficient and regression
analysis with SPSS 16 used for data analysis.</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif"><o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm 0.0001pt"><b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif">Results:</span></b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif"> There was a significant negative correlation between the
students score on life skills and vulnerability to drug abuse (P<0/01). In
other words the higher the score of the subject in life skills, the lower the
student’s vulnerability to drug abuse and vice versa. Among ten number of life
skills high scores of stress management, creative thinking and effective
communication skills had a significant
role in reducing vulnerability to drug abuse.</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif"><o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 6pt 0cm 0.0001pt"><b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif">Conclusion</span></b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif">:</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif"> </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif">With improving life
skills and hence increasing the ability to overcome, one can promote
self-reliance and self-respect and this phenomenon in turn can significantly
reduce the inclination to drug abuse. A low level life skill reduces the
person’s ability to properly deal with challenges and difficulties in life and
cause the person to act irrationally and emotionally in response to
provocations and unaccustomed situations. Moreover, a lack of life skills can
lead to academic failure, psychological trauma and in extreme cases contribute
to promoting drug abuse and other high risk behaviors. </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif"><o:p /></span></p>
مهارتهای زندگی؛ سوء مصرف مواد
life skills, substance abuse
70
77
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-10&slc_lang=fa&sid=1
T
Kashefi
طیبه
کاشفی
Kashefi88@gmail.com
1003194753284600345
1003194753284600345
Yes
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه