Journal title
عنوان نشریه
Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Medical Sciences
http://jms.thums.ac.ir
1
admin
2716-9669
2716-9669
doi
fa
jalali
1398
11
1
gregorian
2020
2
1
7
4
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش بهداشت قاعدگی به روش گروه همسالان بر رفتارهای بهداشت قاعدگی نوجوانان، یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده
The effect of menstrual health education in peer group on menstrual health behaviors in adolescents: A randomized clinical trial study
عمومى
General
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">بیشتر دختران آگاهی کافی درباره تغییرات دوران قاعدگی ندارند و به دلیل کسب اطلاعات نادرست از منابع غیر­علمی دچار مشکل می­ شوند. بهداشت قاعدگی، جنبه مهمی از سلامت نوجوان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش بهداشت قاعدگی به روش گروه همسالان بر رفتارهای بهداشت قاعدگی نوجوانان انجام شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روش­ها:</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> این </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">مطالعه، کارآزمایی بالینی تصادفی سازی ­شده روی </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">60</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> دانش ­آموز دختر دوره اول متوسطه دارای قاعدگی منظم، در دو گروه انجام شد. از بین مدارس متوسطه شهر مشهد دو مدرسه، با قرعه­کشی به یکی از دو گروه تخصیص یافت. در گروه همسالان، محتوای آموزشی</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> (شامل پنج حیطه بهداشت قاعدگی)</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> بین 10 نفر از دانش­آموزان </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">توضیح، 6 نفر از آن ها انتخاب و </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">خواسته شد هر یک به چهار تا هفت نفر از همکلاسی­ های خود </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزش دهند</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">. گروه کنترل، آموزش روتین به صورت سخنرانی دریافت کردند. داده­ ها توسط پرسشنامه رفتارهای بهداشت قاعدگی، قبل از مداخله، بعد از پایان اولین و دومین سیکل قاعدگی جمع ­آوری و با آزمون­ های من­ ویتنی، کای­ دو و تی مستقل تجزیه ­و ­تحلیل شدند.</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">سطح اطمینان 95% و سطح معنی­ داری 0/05 مد­نظر قرار گرفت.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج:</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> دو گروه از نظر سن (0/124</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">p=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">) همگن بودند. در دو گروه، میانگین نمره رفتارهای بهداشت قاعدگی، افزایش معنی­داری داشت (</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">0/001</span></span><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;">></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">). میانگین نمره رفتارهای بهداشت قاعدگی گروه همسالان، به صورت معنی­داری بیشتر از گروه کنترل بود (</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">0/001></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">).</span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه­ گیری:</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> به علت موثرتر بودن </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">روش آموزشی مبتنی بر گروه همسالان در مقایسه با گروه کنترل، در ارتقای رفتارهای بهداشت قاعدگی دختران نوجوان، این روش، جهت آموزش مسائل بهداشتی از جمله بهداشت قاعدگی، به برنامه­ ریزان بهداشتی توصیه می­ شود.</span></span></span>
<strong><em>Background & Aim</em></strong><em>:</em> Most girls are unaware of menstrual changes and may be having trouble getting inadequate information from sources. Menstrual health is an important aspect of adolescent health. The aim of this study was to investigate the effect of menstrual health education in peer group on menstrual health behaviors in adolescents.<br>
<strong><em>Methods</em></strong><strong>:</strong> This randomized clinical trial study was conducted on 60 high school students with regular menstrual cycles in two groups of peers and control. From high schools in Mashhad, two schools were assigned to be one of the two mentioned groups by drawing. In peer group, educational content (Including five menstrual health areas) was explained to 10 students and then six of them were selected and asked to teach to 4-7 of their classmates. Control group received routine training in the form of lecture. Data were collected by a questionnaire of menstrual health behaviors, before intervention, after the end of first and second menstrual cycle and were analyzed by Mann- Whitney, Chi square and independent samples t-test. The confidence level was 95% and the significance level was 0.05.<br>
<strong><em>Results</em></strong>: Two groups were similar in age (p = 0.124). In both groups, mean score of menstrual health behaviors was significantly increased (p <0.001). Mean score of menstrual health behaviors in peer group, was significantly higher than control group (p <0.001).<br>
<strong><em>Conclusion</em>:</strong> Due to the effectiveness of peer-based teaching method in promoting adolescent girls' menstrual behaviors compared to control group, this method is recommended for health planners to educate about health issues including menstrual health.<span dir="RTL"></span><br>
<span dir="RTL"></span>
آموزش بهداشت, رفتار بهداشتی, قاعدگی, همسالان
Health Behavior, Health Education, Menstruation, Peer Group
1
10
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-751-1&slc_lang=fa&sid=1
Jarrahi
R
ریحانه
جراحی
jarrahir951@mums.ac.ir
10031947532846009281
10031947532846009281
No
Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزشی مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Golmakani
N
ناهید
گلمکانی
golmakanin@mums.ac.ir
10031947532846009282
10031947532846009282
Yes
Nursing and Midwifery Care Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Mazlom
S
سیدرضا
مظلوم
mazlomr@mums.ac.ir
10031947532846009283
10031947532846009283
No
Nursing and Midwifery Care Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Forouzanfar
H
حسن
فروزان فر
forouzanfarh901@mums.ac.ir
10031947532846009284
10031947532846009284
No
Department of Nursing, Tabas Faculty of Nursing, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
گروه پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری طبس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران