Journal title
عنوان نشریه
Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Medical Sciences
http://jms.thums.ac.ir
1
admin
2716-9669
2716-9669
doi
fa
jalali
1400
7
1
gregorian
2021
10
1
9
2
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش بر اساس مدل پندر بر ابعاد کیفیت زندگی مدرسه دانش آموزان مقطع متوسطه
The effectiveness of education based on the Pender model on school life quality of the high school students
عمومى
General
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">کیفیت زندگی دانش آموزان حاصل مشارکت و درگیر شدن آنان در فعالیتهای روزانه خود در مدرسه می باشد، و بیانگر سطح رضایت آن ها است. از این رو</span> اجرای مداخلاتی جهت ارتقاء کیفیت زندگی </span>دانش آموزان حائز اهمیت می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل پندر بر ابعاد کیفیت زندگی مدرسه دانش آموزان دختر متوسطه اول انجام شد.<br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روش­ ها:</span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> این مطالعه نیمه تجربی با مشارکت 62 دانش آموز دختر شهرستان مشهد در سال 1399 انجام شد. دانش آموزان در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. در گروه مداخله در 7 جلسه 90 دقیقه ای طی یک ماه برنامه آموزشی ارائه شد. اطلاعات با استفاده از فرم دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی مدرسه اندرسون قبل، بلافاصله و یک ماه پس از مداخله جمعآوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار </span></span><span dir="LTR">SPSS</span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> نسخه 25 تجزیه و تحلیل گردید.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج:</span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> بین میانگین و انحراف معیار نمرات دو گروه در تمامی ابعاد کیفیت زندگی دانشآموزان (بلافاصله و یک ماه پس از مداخله) تفاوت آماری معناداری داشت (0/05></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">) و این تفاوت در گروه مداخله بیش از گروه کنترل بود. پس از مداخله بعد عواطف منفی کیفیت زندگی دانشآموزان بین دو گروه تفاوت آماری معناداری نداشت (0/05<</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">).</span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه­ گیری:</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج حاکی از بهبود ابعاد کیفیت زندگی مدرسه دانشآموزان با استفاده از مدل پندر بود. استفاده از این مدل آموزشی جهت ارائه آموزش ها در مدارس پیشنهاد می شود.</span></span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Badr;"><span style="font-size:12.0pt;"> </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Badr;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span>
<strong><em>Background & Aim</em></strong><em>:</em> The quality of school life is the result of the students' participation in the daily activities at school, and indicates the level of their satisfaction. Therefore, the implementation of interventions is important to improve the quality of school life. The aim of this study was to investigate the effect of education based on the Pender model on the quality of school life in junior high school girls.<br>
<strong><em>Methods</em></strong><strong>:</strong> This quasi-experimental study was conducted with the participation of 62 female students of Mashhad in 2021. Students were divided into two groups of intervention and control. In the intervention group, a training program was presented in 7 sessions of 90 minutes during one month. Data were collected using a demographic form and the Anderson School Quality of Life Questionnaire before, immediately and one month after the intervention. Data were analyzed using SPSS software version 25.<br>
<strong><em>Results</em></strong>: The results showed that the mean and standard deviation of the scores of the two groups in all aspects of the students' quality of life (immediately and one month after the intervention) were statistically significant (p <0.05), and this difference was higher in the intervention group compared to the control group. After the intervention, the negative emotions of the students' life were not statistically significant between the two groups (p <0.05).<br>
<strong><em>Conclusion</em>:</strong> The results showed an improvement in the school life quality of students using the Pender model. It is recommended to use this educational model to provide education in schools.
کیفیت زندگی مدرسه, دانش آموزان, نوجوان, مدل پندر
School life,Students,Adolescents,Pender model
61
72
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1089-1&slc_lang=fa&sid=1
Mirzaee
Z
زهرا
میرزائی
mirzaeez2@mums.ac.ir
100319475328460012700
100319475328460012700
No
Master of Community Health, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
zare
M
مسعود
زارع
zaremd@mums.ac.ir
100319475328460012701
100319475328460012701
Yes
Nursing Instructor, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مربی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Zendetalab
H
حمید رضا
زنده طلب
zendetalabhr@mums.ac.ir
100319475328460012702
100319475328460012702
No
Nursing Instructor, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مربی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Behnam voshani
H
حمید رضا
بهنام وشانی
behnamhr@mums.ac.ir
100319475328460012703
100319475328460012703
No
Nursing Instructor, Nursing and Midwifery Care Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مربی پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران