OTHERS_CITABLE تاکیکاردی بطنی در بیماران با سنگ کلیه تحت درمان با سنگ شکنی برون اندامی زمینه و هدف: سنگ شکنی برون اندامی به عنوان درمان اولیه اکثر سنگ های کلیه، دارای عوارضی است که جهت پیشگیری از تحریک حیات بیماران و انجام این روش درمانی به مطلوب ترین وجه، شناخت این عوارض از اهمیت ویژه ای برخوردار است. معرفی بیماران: سه بیمار که به علت سنگ کلیه تحت درمان سنگ شکنی برون اندامی با استفاده از دستگاه سنگ شکن از نوع الکترومگنتیک قرار گرفته بودند، در حین سنگ شکنی دچار تاکی کاردی بطنی شدند. هیچ کدام از بیماران سابقه مشکلات قلبی را نداشتند. در سه مرحله قبل، حین و بعد سنگ شکنی نوار قلب از بیماران گرفته شد و رابطه بین آریتمی ایجاد شده در اثر سنگ شکنی و فعالیت عصبی اتونومیک توسط آنالیز ضربان قلب مورد ارزیابی قرار گرفت. تاکیکاردی بطنی در میانگین 1400 پالس موج دریافتی مشاهده شد. آریتمی ها خود به خود بعد از قطع ESWL  پایان یافتند. نتیجه گیری: احتمال وقوع تاکی کاردی بطنی حین سنگ شکنی به عنوان یک مسأله مهم باید مد نظر قرار گیرد و برای پیشگیری از آن باید بررسی دقیق تر بیماران از نظر قلبی عروقی قبل، حین و بعد از سنگ شکنی برون اندامی انجام شود. http://jms.thums.ac.ir/article-1-38-fa.pdf 2014-04-09 7 12 سنگ کلیه سنگ شکنی برون اندامی تاکی کاردی بطنی Ventricular Tachycardia in Patients with Kidney Stones Treated with Extracorporeal Shock Wave Lithotripsy Background: Extracorporeal shock wave lithotripsy (ESWL), as an initial treatment of kidney stones, has complications to prevent irritation of patient’s life. In order to conduct this treatment, it sounds important to understand its effects. The Patients: Three patients underwent extracorporeal lithotripsy due to renal stone, ventricular tachycardia incurred during lithotripsy. None of the patients had a history of heart problems. Electrocardiograph was taken three times, before, during, and after lithotripsy. The relationship between ESWL related dysrhythmia and autonomic neural activity was also evaluated by heart rate spectral analysis. Ventricular tachycardia was observed at 1400 average of the incoming wave pulse. Arrhythmia itself was off after ESWL was ended. Conclusion: The occurrence of ventricular tachycardia during lithotripsy should be considered as an important issue and should be studied more carefully to prevent cardiovascular patients before, during, and after ESWL. http://jms.thums.ac.ir/article-1-38-en.pdf 2014-04-09 7 12 Extracorporeal shock wave lithotripsy Kidney stones Ventricular tachycardia E Erami 1 AUTHOR M Mohabati 2 AUTHOR H Azhdari-Zarmehri hasan.azhdari@gmail.com 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی میزان تاثیر یادگیری الکترونیکی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان زمینه و هدف: یادگیری الکترونیک به دانشجویان توانایی لازم برای یادگیری از طریق اینترنت را می دهد و یادگیری آنها را در این فرایند تسهیل می نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر یادگیری الکترونیکی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفته است. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تعداد 4563 نفر بود که تعداد140 نفر به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس طیف لیکرت تهیه و بین دانشجویان توزیع شد. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به میزان 94/0 برآورد شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که توانمند سازی دانشجویان با میانگین 55/3، آموزش با میانگین 60/3، وسایل و امکانات با میانگین 65/3، تغییر در محتوای آموزش با میانگین 55/3 و افزایش آگاهی دانشجویان با میانگین 53/3 در پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه اصفهان معنادار است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که یادگیری الکترونیکی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأثیر مثبت دارد. http://jms.thums.ac.ir/article-1-39-fa.pdf 2014-04-09 13 21 یادگیری الکترونیکی توانمندسازی افزایش آگاهی پیشرفت تحصیلی آموزش The Effect of e-Learning on the Academic Development of University Students Background: E- Learning gives students an ability to learn through Internet and modify their learning in this process. The purpose of the present study is to assess the effect of e-learning on the academic development of Esfahan University of Medical Sciences’ students. Materials and Methods: Methodology used in the study was descriptive. The statistical population included all students (4563) who were selected by cluster sampling (140). Measurement tool used in this study was a researchers-made questionnaire. Validity of the questionnaire was estimated at 0.94 using Cronbach’s Alpha. The analysis of the data was done at two levels of descriptive (mean‚ digression‚ frequency) and inferential (t-test‚ f test). Results: The results of this research indicate that e-learning was effective on the academic advancement of the university students. The mean scores of the facets which have had an impact on the academic development are as follows:  enrichment or increase in ability 3.55 ‚ education with 3.60‚ facilities with 3.65‚ change in educational content 3.55‚ enhancement in awareness with 3.53. Conclusion: The results show that e-learning has a positive impact on academic achievement. http://jms.thums.ac.ir/article-1-39-en.pdf 2014-04-09 13 21 E- Learning Ability or enrichment Enhancement in awareness Advancement Education M Keshavarz keshavarz_mohsen@yahoo.com 1 AUTHOR M Rahimi 2 AUTHOR Z Esmaeili 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر فشار خون زنان مبتلا به پرفشاری خون زمینه و هدف:بیماری فشار خون بالا یکی از علل اصلی مرگ  و میر در سطح بین المللی می باشد که سالیانه هزینه های سنگینی را بر اقتصاد بهداشت جهانی تحمیل می نماید. هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزشمبتنی بر مدل بزنف برکنترل بیماری  فشار خون بود.روش بررسی:در این مطالعه نیمه تجربی، مطالعه بر روی158بیمارزن مبتلا به پرفشاری خون که از مراقبت های بهداشتی  خانه های بهداشت استفاده می کردند، انجام شد.روش نمونه گیری، بصورت چند مرحله ای بود . در مرحله اول 20 خانه بهداشت بصورت تصادفی انتخاب و سپس به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. سپس در هر گروه تعداد 79 بیمار زن بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که روایی و پایایی آن با نظر متخصصین و ضریب آلفای کرونباخ  مورد تایید قرار گرفته بود. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی در نرم افزار16SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها:میانگین سنی گروه مداخله و کنترل به ترتیب13/13±05/62 و17/13±25/63 بود.مشاهدات نشان دادند که میانگین فشار خون سیستولیک در گروه مداخله آموزشی از67/139به 73/124 میلیمتر جیوه و فشار خون دیاستولیک از88/85 به 27/80 میلی متر جیوه به صورت معنی دار آماری کاهش یافته بود(100/0p<).فاکتور قادرکننده با تاثیر 329/0 بین سازه های مدل، قویترین پیش بینی کننده میزان فشار خون بود. نتیجه گیری:برنامه آموزشی مبتنی بر مدل بزنف نسبت به آموزش های رایج نتایج بهتری را در کنترل بیماری فشار خون ارائه نموده است. http://jms.thums.ac.ir/article-1-40-fa.pdf 2014-04-09 22 31 مدل بزنف آموزش پرفشاری خون The Effect of Educational Program Based on BASNEF Model on Women’s Blood Pressure with Hypertension Background: Hypertension is one of the leading causes of death worldwide which imposes heavy costs on global health economy annually. The aim of this study was to evaluate the impact of training program based on BASNEF model on blood pressure control. Materials and Methods: The present study was a quasi-experimental study that was conducted on 158 female patients with hypertension who used primary health care centers. Method of sampling was multistage. In the first stage, 20 primary health care centers were randomly selected and randomly divided into control and interventional groups. Then 79 female patients from each group were randomly selected. Data collection tool was a questionnaire the validity and reliability of which were confirmed by experts and Cronbach’s alpha coefficient. Data was collected and analyzed by SPSS version 16 using descriptive and analytical statistics. Results: The mean age of intervention and control groups was 62.05 ± 13.13 and 63.25 ± 13.17, respectively. The results showed that in intervention group, the mean of systolic blood pressure significantly decreased from 139/67 to 124/73 mmHg x. Also the mean of diastolic blood pressure significantly went down from 85.88 to 80.27 mm Hg(p <0/001).The enabling factors with effect of 0.329 among the model structurs was the strongest predictor of hypertension. Conclusion: Educational program based on BASNEF model provided better results in the control of blood pressure compared to other conventional training. http://jms.thums.ac.ir/article-1-40-en.pdf 2014-04-09 22 31 BASNEF model Education Hypertension H Izadirad 1 AUTHOR GH. R Masoudi masoudy55@yahoo.com 2 AUTHOR I Zareban 3 AUTHOR M Shahraki Poor 4 AUTHOR Kh Jadgal 5 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی دیدگاه پزشکان ، پرستاران و ماماها در باره روش درمانی رحم جایگزین در شهرستان تربت حیدریه زمینه و هدف: رحم جایگزین یکی از روش های بحث انگیزدردرمان ناباروری است که بکارگیری آن لازمه شناسایی میزان آگاهی عموم جامعه و افرادی است که به نوعی با ناباروری ارتباط دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه رشته های مختلف علوم پزشکی در مورد روش درمانی رحم جایگزین انجام شد.روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی است جمعیت مورد مطالعه آن را گروه های مختلف علوم پزشکی شامل پزشکان متخصص ،پزشکان عمومی ،ماما،پرستار و اعضای هیأت علمی تشکیل دادند. نمونه گیری به روش نمونه گیری در دسترس انجام گرفت ،حجم نمونه 175 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری دادها پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبار علمی پرسشنامه با استفاده از روش اعتبار محتوی بدست امد و پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به میزان 94/0 برآورد شد. یافته ها :تعداد افراد شرکت کننده در این مطالعه 175 نفر با میانگین سنی 57/7±43/31 سال بود131 نفر (74.9%) از افراد شرکت کننده در مطالعه اطلاعاتی در ارتباط با روش رحم جایگزین بعنوان یکی از درمان های ناباروری اطلاع داشتند ، در این مطالعه 95 نفر (54.3%) انگیزه مالی و 10 نفر (5.7%)انگیزه خیر خواهانه و 58 نفر (33.1%) انگیزه مالی و خیر خواهانه توام با هم را دلیل مادر جایگزین شدن می دانستند. در ارتباط با خصوصیات مادر جایگزین ،62% وضعیت خانوادگی مناسب مادر جایگزین و 68% وضعیت روان شناختی مناسب و 68% وضعیت جسمانی مناسب و 39% وضعیت مناسب مالی و 68% عدم اعتیاد مادر به مواد مخدر و 65% عدم اعتیاد همسر مادر جایگزین و 57% سن مناسب مادر را جزئ خصوصیات حائز اهمیت بیان نمودند.نتیجه گیری:  کادر علوم پزشکی دارای دیدگاه مثبتی نسبت به روش درمانی رحم جایگزین بودند ولی از مبانی اخلاقی ،فقهی و حقوقی این روش درمانی اطلاع چندانی نداشتند. http://jms.thums.ac.ir/article-1-26-fa.pdf 2014-03-15 31 38 رحم جایگزین گروه علوم پزشکی دیدگاه Investigating Perspectives of doctors, nurses and midwives about Surrogacy treatment Background: One way to treat infertility, surrogacy is used. Surrogacy Infertility is one of the controversial methods used to identify the level of public awareness of the needs of people who are somehow related to infertility. Therefore, since medical science than in other disciplines, are involved in issues related to this approach, the present study aims to investigate the views of various medical disciplines regarding surrogacy treatment was performed. Materials and Methods: This study is a descriptive study of the different groups of medical specialists, general practitioners, midwives, nurses and faculty formed. Sampling methods sampling was conducted on 175 samples determined. The questionnaire consists of 3 sections. Part of the second section 14 of the Personal Information (and relatives in the infertility awareness infertility treatment methods and ways of knowing and awareness of surrogacy legal issues and legal and financial Surrogacy law and cultural issues), and the third section 15 in relation to the characteristics important to choose the surrogate mother Results: The number of participants in this study, 175 persons with a mean age of 57/7 ± 43/31 years 131 patients (74.9%) of participants in the study, information on surrogacy as a treatment for infertility were aware that 32 (18.3%) this information through friends or relatives, and 48 (27.4%) in the media, and 51 (29.1%) through reading books and 44 patients (25.1%) than other ways of surrogacy information found. In this study, 95 patients (54.3%), financial incentives, and 10 patients (5.7%), motivated by charity, and 58 (33.1%) and charity with a financial incentive to replace the mother knew the reason why wife, mother, mother appropriate component replacement and 57.7% Age characteristics important to choose a surrogate mother expressed. Conclusion: Medical staff had a positive view of surrogacy treatment but have not notice of moral principles, jurisprudential and legal effect of this treatment. http://jms.thums.ac.ir/article-1-26-en.pdf 2014-03-15 31 38 Perspectives Medical Sciences Surrogacy treatment N ShamaeianRazavi 1 AUTHOR S Abbaspour abbaspours1@thums.ac.ir 2 AUTHOR H Khademi 3 AUTHOR A Farhadifar 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE رابطۀ باورهای فراشناختی و رفتارهای خودتخریب گرایانه درافراد معتاد به مواد مخدر مقدمه:دانش فراشناختی اشاره به عقاید و تئوری هایی دارد که افراد در ارتباط با شناخت ها و هیجاناتخود دارند، که این عقاید می تواند باورهای مربوط به اهمیت قائل شدن برای انواع خاصی از تفکرات دربارۀ دیگر وقایع شناختی را نیز در بر بگیرد. هدف این پژوهش  بررسی رابطۀ باورهای فراشناختی و رفتارهای خود تخریب گرایانه در افراد معتاد به مواد مخدر می باشد. روش کار: در این مطالعۀ توصیفی همبستگی، 132نفر از معتادان مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهرستان تربت حیدریه در سال 1391به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه باورهای فراشناختی (MCQ-30) و پرسشنامه سنجش رفتارهای خودتخریب گرایانه(آقامحمدیان1388) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از، ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها:بیشترین رفتارهای خود تخریبی در شرکت کنندگان، مصرف دائم مواد،مصرف تفننی مواد گوناگون، و کشیدن سیگار بود. بین نمرات افراد در مقیاس باورهای فراشناختی ومیزان رفتارهای خودتخریب گرایانه همبستگی منفی معنی داری وجود داشت. همچنین نمرۀ کلی رفتارهای خود تخریبی با نمرات افراد در ابعادباورهای مثبت دربارۀ نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر، اطمینان شناختی، نیاز به کنترل افکار و خودآگاهی شناختی رابطۀ منفی معناداری داشت(01/0>p). نتیجه گیری: فراشناخت نقش مهمی در انتخاب و تداوم مکانیسم های مقابله ای ناسازگار دارد. در اصل استفاده از مکانیسم های مقابله ای ناسازگار، سبب شکل گیری و تداوم رفتارهای نامتناسب و خود تخریبی می شود، از این رو میتوان با تغییر باورهای فراشناختی که شیوه های ناسازگارانۀ برخی از رفتارها را زیاد می کنند و یا باعث گرایش به اعتیاد می شوند، به بهبود  وضعیت  زندگی فردی و اجتماعی افراد کمک کرد. http://jms.thums.ac.ir/article-1-46-fa.pdf 2014-04-10 39 45 اعتیاد باورهای فراشناختی رفتارهای خود تخریبی On the Relationship between Meta cognitive Beliefs and the Self-Destructive Behavior among addicts Background: While some factors support drug addiction, others impose risky factors that affect drug addiction. This study investigated the relationship between Meta cognitive beliefs and self-destructive behavior among addicts. Materials and Methods: This was a descriptive correlational study. One hundred thirty two people were selected through convenience sampling, from the addicted clients who came to Torbat Heidarieh governmental or private clinics (treatment centers) in 1390. In order to gather data, meta cognitive behavior questionnaires (MCQ-30) and questionnaire to measure self-destructive behavior measures (Aghamohamadyan, 1388) were used. Data were analyzed using the SPSS software (version 16) to find out descriptive statistics, and Pearson correlation coefficient analysis. Results: The most self-destructive behaviors of the participants were the use of permanent materials, fancy use of a variety of materials, and smoking. There was a significant negative correlation between Meta cognitive beliefs and self-destructive behaviors. Moreover, there was a significant relationship (p<0/01) between the overall score of self-destructive behaviors and the scores of people’s positive beliefs about worries, uncontrollability, danger, and cognitive confidence, need to control thoughts and cognitive self-consciousness. Conclusion: Meta cognition plays an important role in the selection and persistence of incompatible coping mechanisms helping people improve their personal and social life.  http://jms.thums.ac.ir/article-1-46-en.pdf 2014-04-10 39 45 Meta cognitive beliefs self-destructive behaviors addictions T Kashefi Kashefi88@gmail.com 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE برآورد میزان مواجهه خانوارهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با هزینه های کمرشکن سلامت در سال 1391 زمینه و هدف: امروزه نبود محافظت مالی در سلامت به عنوان بیماری نظام های سلامت شناخته شده است. روشن ترین نشانه آن این است که خانوارها نه تنها از بار بیماری ، بلکه از بار ناشی از نابودی و فقر اقتصادی و به عبارتی دیگر مواجهه با هزینه های کمرشکن و فقر ناشی از تأمین مالی سلامت خود رنج می برند. پژوهش حاضر به سنجش هزینه های کمرشکن خدمات سلامت و  شاخصه های اثرگذار در این زمینه پرداخته است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی بود که اطلاعات مربوط به 384 خانوار تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه جمع آوری گردید. ابزار گردآوری داده ها  پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی و پایایی آن تایید گردید. بروز هزینه کمرشکن خدمات سلامت بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت محاسبه گردید و  عوامل مؤثر بر این هزینه ها با استفاده از نرم افزار  Stata  نسخه 11 مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: میزان مواجه خانوارها با هزینه های کمرشکن سلامت برابر با 77/6% بود. استفاده ازخدمات بستری بیشترین سهم در میزان پرداخت از جیب خانوارها داشت و با بروز هزینه های کمرشکن سلامت رابطه معنا دار داشت؛ همچنین ارتباط بین بعد خانوار، وجود فرد 65 سال به بالا، استفاده از خدمات دارویی و تشخیصی با هزینه های کمرشکن سلامت معنی دار است. نتیجه گیری: استفاده از خدمات مربوط به سلامت، وجود فرد زیر 5 سال در خانوار و زیاد بودن بعد خانوار باعث افزایش مواجه خانوارها با هزینه های کمرشکن خدمات سلامت می شود. این متغیرها باید جهت دستیابی به هدف برنامه پنجم توسعه کشور که 1% بروز هزینه های کمرشکن سلامت است مورد توجه سیاستگذاران شهرستان قرار گیرد. http://jms.thums.ac.ir/article-1-45-fa.pdf 2014-04-10 46 54 پرداخت های سلامت هزینه های کمرشکن سلامت خانوارهای شهرستان تربت حیدریه Estimates of Catastrophic Health Care Expenditures on Families Supported by Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences in 1391 Background: No financial protection in health has been recognized as a disease in healthcare systems. Some families suffer from poverty, disease, and catastrophic expenditure .In this study we have tried to measure the catastrophic expenditures of health services and effective indicators on them. Materials and Methods: This was a cross sectional study and the information of 384 families who were supported by Torbat Heydarieh University of Medical Science were collected.        Data collection tool was a questionnaire the validity and reliability of which were confirmed. Incidence of catastrophic health care expenditures were calculated based on WHO methods, and Stata version 11 software was also used for data analysis. Results: The rate of households facing catastrophic healthcare expenditures was 6.77 %. The use of daycare services had the highest proportion of the expenditure which had a significant relationship with the occurrence of catastrophic healthcare expenditures. Catastrophic healthcare expenditures had a significant relationship with the number of family members, the existence of a 65 or older family member, he use of medicines, and diagnostic tests. Conclusions: The use of health services, the existence of children under the age 5 in the family, and large family size increase catastrophic health expenditures. These variables should be taken into consideration by policy makers to have an agenda in Fifth National Development Plan, aiming to achieve 1% incidence of crippling cost of health. http://jms.thums.ac.ir/article-1-45-en.pdf 2014-04-10 46 54 Health payments Catastrophic Health Expenditure Torabt Heydariyeh families H Amery 1 AUTHOR H Vafaee 2 AUTHOR H Alizadeh 3 AUTHOR A Ghiasi 4 AUTHOR N ShamaeianRazavi 5 AUTHOR A Khalafi khalafia1@thums.ac.ir 6 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تعیین الگوی فعالیت جسمانی کارمندان شاغل در بانک های شهر ایرانشهر درسال 1390 زمینه و هدف: گسترش فناوری و ماشینی شدن زندگی، کم شدن تحرک جسمانی را برای انسان‌ها به ارمغان آورده و این در حالی است که 70 درصد از بیماری‌ها در اثر بی‌تحرکی بوجود می‌آیندواز طرف دیگرفعالیت فیزیکی وورزش منظم نقش بسیار مهمی در حفظ وارتقاء سلامتی دارد. این مطالعه با هدف بررسی میزان فعالیت بدنی کارمندان شاغل در بانکهای شهر ایرانشهر درسال1389انجام گردیده است .  روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است.تعداد نمونه 124 نفر ونمونه گیری به روش  سرشماری انجام شد ه است . داده ها از طریق خود گزارش دهی وبه وسیله پرسشنامه استاندارد شده بین المللی فعالیت بدنی  7 روزه جمع آوری گردید ه است .تجزیه و تحلیل آماری داده ها با برنامه آماری SPSS و فرمولهای آماری توصیفی وتحلیلی انجام شد ه است. یافته ها: نتایج نشان دادکه میانگین سنی واحدهای مورد پژوهش 1/7 ± 0/34 سال بود،1/91% مذکر ،7/88%متاهل وتحصیلات اکثریت آنها( 5/56%) دیپلم بود. 7/38% واحدهای مورد پژوهش فعالیت کم ، 8/50%فعالیت متوسط و5/10  فعالیت بدنی شدیددر طول هفته داشتند. همچنین به غیر از وضعیت تاهل، بین هیچ کدام از عوامل دموگرافیک سن، جنس، تحصیلات و تعداد فرزندان با سطح فعالیت بدنی ارتباط معنی داری نداشتند. نتیجه گیری: با توجه به اینکه درصد زیادی از کارکنان فعالیت فیزیکی کافی نداشتند فعالیت فیزیکی بیشتر به ویژه در اوقات فراغت وهنگام جابه جایی توصیه می شود. http://jms.thums.ac.ir/article-1-44-fa.pdf 2014-04-10 55 62 فعالیت بدنی کارمندان بانک ایرانشهر An Assessment of Physical Activity Levels among Bank Employees in Iranshahar in 2011 Background: Technology advancement and modernity have ended up to physical activity depletion in human life. However, 70 % of diseases are associated with physical activity deprivation. Physical activity and exercise play an important role to maintain and enhance health significantly. The aim of the present study is to assess physical activity levels among bank employees in Iranshahr. Materials and Methods: It is a descriptive - analytical cross-sectional study. One-hundred twenty four bank employees in Iranshahr participated through convenience sampling. Data was collected through the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ), 7 days version. Data was analysed with SPSS software through descriptive ; inferential statistics. Results: It showed age mean (34±7.1), male (91.1%), married (88.7%) and diploma (56.5%). Weekly physical activity level was low (38.7%), moderate (50.8%) and severe (10.5%). Physical activity level did not reveal any significant association with age, sex, marital status, educational background and the number of children. But, there was a significant relationship between physical activity and marital status. Conclusion: It is strongly recommended that bank employees modify their lifestyle and have a more active life particularly in transportation and their free time http://jms.thums.ac.ir/article-1-44-en.pdf 2014-04-10 55 62 Physical activity Bank employees H Robabi 1 AUTHOR K Eghbali 2 AUTHOR I Zareban 3 AUTHOR M Karimy karimymahmood@ yahoo.com 4 AUTHOR AH Mirhaghi 5 AUTHOR H Sanainasab 6 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی پرستاران بیمارستان الزهرا اصفهان زمینه و هدف: هوش هیجانی باعث موفقیت هایی در شغل و زندگی و تحصیل می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی پرستاران بیمارستان الزهرا انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل300 پرستار بیمارستان الزهرا اصفهان بود که از روش سرشماری کامل استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه هوش هیجانی و رضایت شغلی بود که بر اساس مقیاس لیکرت تهیه و تنظیم شد بود. روش آماری مورد استفاده در این پژوهش ضریب همبستگی پیرسون بود. پایایی پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ و با استفاده از نرم افزار SPSS 89/0 و 86/0 بدست آمد. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین عوامل خودآگاهی، خودتنظیمی، همدلی، خودانگیزی، و مهارت اجتماعی با رضایت شغلی پرستاران رابطه معنادار وجود دارد.   نتیجه گیری: امروزه هوش هیجانی به عنوان مولفه ای مهم در سلامت و بهداشت روانی فرد تاثیر بسیار مهم و ارزشمندی دارد و هوش هیجانی  برروی رضایت شغلی پرستاران تاثیر مثبت دارد.    http://jms.thums.ac.ir/article-1-43-fa.pdf 2014-04-10 63 69 هوش هیجانی رضایت شغلی پرستاران بیمارستان الزهراء An Investigation of the Relationship between Job Satisfaction and Emotional Intelligence among Isfahan State Hospital’s Nurses Background: The main objective of the present study was to investigate the relationship between job satisfaction and emotional intelligence among Isfahan state hospital’s nurses. Materials and Methods: Methodology used in the study was descriptive - correlational. The statistical population included all nurses in Isfahan state hospital who were selected as the target population from which a sample of 30 were selected by cluster sampling. Measurement tools used in this study were two researchers-made questionnaires (Job Satisfaction and Emotional Intelligence) drawing upon a five point Likert scale. The validity of the instrument, estimated by Cronbach’s alpha coefficient formula, was 0.89 and 0.86. Descriptive statistical techniques such as mean‚ standard deviation along with inferential statistical measures like correlation coefficient were employed to analyze the data. Results: The findings revealed that there is a significant correlation between job satisfaction and factors such as spontaneity, empathy, self–knowledge, self-control, and social skills. Conclusion: Emotional intelligence as a benchmark and indicator in humans’ mental health has a positive impact on job satisfaction. http://jms.thums.ac.ir/article-1-43-en.pdf 2014-04-10 63 69 Emotional intelligence Job satisfaction Nurses N Madanipour 1 AUTHOR SH Mohagheghiyan 2 AUTHOR M Rahimi mrahimi@gmail.com 3 AUTHOR A Sayadi 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی نیاز های آموزشی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیرازدر راستای ارائه الگوی مناسب آموزشی و بهسازی منابع انسانی زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نیازهای آموزشی کارکنان (کادر غیر درمانی)دانشگاه علوم پزشکی شیراز جهت ارائه الگوی آموزشی مناسب جهت بهسازی منابع انسانی دانشگاه در سال 1391 انجام گرفته است .روش بررسی: این تحقیق ،مطالعه ای توصیفی - کاربردی است که در میان دانشکده های مختلف دانشگاه و با نمونه ی آماری 184 نفر انجام شده است. نمونه از طریق نمونه گیری طبقه ای نسبی و جمع آوری داده ها بوسیله یک پرسشنامه 30 گویه ای که به بررسی سطوح دانش، مهارت و نگرش  به دوره های آموزشی و نیازکارکنان پرداخته است صورت پذیرفته است. که اعتبار وروائی آن بوسیله کارشناسان و صاحبنظران تایید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 94% می باشد.یافته ها: در تعیین وضعیت مطلوب در سطوح دانش، مهارت و نگرش، بترتیب آشنایی با روش جمع آوری و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات با میانگین 79/7،مهارت در نحوه بکارگیری تکنولوژی اطلاعات در پیشبرداهداف سازمانی با میانگین 99/12و تاثیر پذیری تغییرو بکار گیری روش های جدید برای بهبود فعالیتهای سازمانی با میانگین 72/7 بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. در وضعیت موجود،  آشنایی با روش انجام کارخود با میانگین 04/4،انجام وظیفه در کوتاه ترین زمان با میانگین 93/3و تاثیر پذیری تغییرو بکار گیری روشهای جدید برای بهبود فعالیتهای با میانگین 25/4 بیشترین فراوانی رابه خود اختصاص دادند. همچنین در قسمت شکاف وضعیت موجود و مطلوب، آشنایی با مهارت های هفتگانه با میانگین27/4،مهارت در نحوه به کار گیری تجزیه و تحلیل آماری با میانگین 98/3 و تاثیر تغییر و بکارگیری روش های جدید برای بهبود فعالیت های سازمان با میانگین47/3 بیشترین شکاف را  در میان نیاز ها به خود اختصاص دادند. نتیجه گیری: تفاوت معنادار آماری بین سطح موجود ومطلوب دانش، مهارت و نگرش کارکنان وجود داشت و شکاف بین وضعیت موجود ومطلوب ملموس و قابل تامل بود و نیاز به بر گزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و ایجاد تغییرات کیفی و فراهم ساخت قدرت جابجایی نیروی انسانی از طریق دوره های آموزشی وجود داشت. http://jms.thums.ac.ir/article-1-42-fa.pdf 2014-04-10 70 76 نیاز آموزشی شکاف آموزشی مهارت نگرش بهسازی منابع Studying the Educational Needs of Shiraz Medical Sciences University Staff: A need for a Suitable Educational Model and Human Resource Development Background: The present research aimed to study the educational needs of Shiraz Medical Sciences University Staff (Administrative staff). Materials and Method: This is a descriptive – applied study conducted among different faculties of medical university with 184 statistical samples. Sampling is based on a stratified sampling and collecting date was done by a questionnaire including 30-oraly asked questions dealing with knowledge level, skill, and attitude of educational periods and staff`s needs. The validity of the method was confirmed by experts and authorities and its reliability was estimated by Cronbach’s alpha coefficient formula (α) at 94‰. Results: In determining the optimal state of knowledge level, skill and attitude, the following averages were gained: the ability to apply information technology (IT) to pursue organizational goals with an average of 12.99, familiarity with collecting, analyzing, and interpreting data with an average of 7.79, and influence of change and using new methods to improve organizational activities with an average of 7.72. Regarding the present study, familiarity with performing their own work with an average of 4.04, performing duties in the shortest time with an average of 3.93, influence of change and using new methods for improving activities with an average of 4.25 were some other findings. Also, regarding the gap between the existing and optimal state, the biggest gaps were as follows: familiarity with the seven skills with an average of 4.27, skill in applying statistical analysis with an average of .98, and influence of change and using new methods on organizational activities with an average of 3.47. Conclusion: There was a meaningful difference between the existing and optimal state.  A necessity of holding short-time educational periods, making qualitative changes, and preparing a power of replacing human resources using this very educational periods were felt. http://jms.thums.ac.ir/article-1-42-en.pdf 2014-04-10 70 76 Educational needs Educational gap Skill Attitude Resource development B Zandi 1 AUTHOR R Mosavinezhad 2 AUTHOR A Ahmadi GH amag@gmail.com 3 AUTHOR M Jamalzade 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و رفتار زنان شهری 15 تا 49 ساله چابهار در مورد حاملگی ناخواسته زمینه و هدف:تقریباَ تمام زنان در معرض خطر بارداری ناخواسته می باشند و کاهش بارداری های ناخواسته یکی از اولویت های کاری کارکنان بهداشتی است. مطالعه حاضر به منظور تعیین تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و رفتار در زنان شهری دارای بارداری پرخطر قبلی در شهرستان چابهار به اجرا درآمد. روش بررسی:این مطالعه مداخله ای شاهددار در سال 1391 بر روی 94 زن 15 تا 49 ساله شوهر دار شهر چابهار انجام شد. نمونه گیری به روش تصادفی چند مرحله ای بود. ابزار گردآوری پرسشنامه بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. آموزش، بصورت برگزاری دو جلسه بحث گروهی و پرسش و پاسخ و با استفاده از پاورپوئینت ارائه گردید. یک ماه بعد مجدداً همان پرسشنامه ها توسط آزمودنی ها تکمیل شدند. تفاوت بین متغیرها در دو گروه،با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 19 و با آزمون هایPrired T-test  ، tمستقل وکای اسکوئرمورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها:نتایج یافته ها نشان دادکه استناد به آزمون آماری کای اسکوئربین دو گروه مداخله و شاهد از نظر اطلاعات دموگرافیک اختلاف معنی داری وجود نداشت (05/0P>).بعد از مداخله، در گروه مورد نمره آگاهی، نگرش و رفتار نمونه ها بطور معنی داری نسبت به قبل از مداخله افزایش یافت (001/0>p). نتیجه گیری:برنامه آموزش بهداشت طراحی شده تاثیر مثبتی بر آگاهی، نگرش و در نهایت ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از بارداری ناخواسته در گروه مداخله داشت و می تواند نقش موثری در کاهش بارداری ناخواسته داشته باشد.   http://jms.thums.ac.ir/article-1-41-fa.pdf 2014-04-10 77 83 آموزش آگاهی نگرش رفتار حاملگی ناخواسته The Impact of Education on Knowledge, Attitude, & Behavior of Urban Women aged 15-49 in Chabahar about Unwanted Pregnancy Background: Almost all women are at risk for unintended pregnancy, and reducing unwanted pregnancy is one of the priorities for health professionals. This study was conducted in Chabahar to evaluate the impact of education on knowledge, attitudes, and behavior of urban women with high risk pregnancies. Materials and Methods: This randomized controlled intervention study was conducted on 94 women aged 15 to 49 who got married in 2012 in Chabahar. It was a multi-stage random sampling method. Data were gathered by a researcher-made questionnaire and analyzed by SPSS software version 19 by using paired t-test, independent t-test and, chi- square test. Training was given by group discussions, question and answer sessions through PowerPoint presentations. Results: According to the chi-square test, there was no significant difference (p>0.05) between the experimental and control groups in terms of demographic variables. The experimental group’s knowledge, attitude and behaviors increased significantly compared to the pre-intervention period (p<0.05). Conclusion: The designed educational program was effective in knowledge, attitude, and finally promoted preventive behaviors regarding unwanted pregnancy.  http://jms.thums.ac.ir/article-1-41-en.pdf 2014-04-10 77 83 Education Knowledge Attitude Behavior Unwanted pregnancy M JadgalKh 1 AUTHOR H Alizade halizaeh1@yahoo.com 2 AUTHOR I Zareban 3 AUTHOR F Rakhshani 4 AUTHOR B LotfiMayenBoulagh 5 AUTHOR E Hajilou 6 AUTHOR