دوره 10، شماره 1 - ( 4-1401 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 63-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
3- دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده:   (1417 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اینکه شــناخت تجارب اســاتید و دانشــجویان در بهبود کیفیت آموزش مجازی از اهمیت شایانی برخوردار است، مطالعه حاضر با هدف تبیین درک و تجربه اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از آموزش مجازی در زمان اپیدمی کرونا انجام شد.
روشها: ماین مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا در دان شگاه علوم پز شکی م شهد انجام شد. م شارکتکنندگان از طریق نمونهگیری مبتنی بر هدف از بین اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصـاحبه نیمه سـاختار یافته اسـتفاده گردید. نمونه گیری تا رسـیدن به اشـباع داده ها ادامه یافت. تجزیه و تحلیل دادهها با ا ستفاده از روش تحلیل محتوایی صورت گرفت. اعتبار داده ها نیز بر ا ساس معیارهای لینکولن و گوبا تایید گردید.
نتایج: تجزیه و تحلیل دادهها منجر به پدیدار شـــدن 3 طبقه اصـــلی 1"-مزایای آموزش مجازی" با زیر طبقات " کاهش هزینه های اقتصـــادی، انعطاف پذیر بودن آموزش مجازی و ایجاد بســـتر مناســـب یاددهی- یادگیری" 2- "معایب آموزش مجازی" با زیر طبقات "عدم مهارت کافی در ا ستفاده از آموزش مجازی، ف ضا، امکانات و زیر ساخت ناکافی ، عدم وجود تعامل موثر و انگیزه کافی، عدم رعایت اخلاق و امنیت اطلاعات، عدم امکان ارزشــیابی با کیفیت، عدم پشتیبانی مناسب نرم افزاری و عدم امکان حضور و غیاب مناسب" و 3" -راهکارهای ارتقای آموزش مجازی" با زیر طبقات "راهکارههای ارتقا آموزش مجازی به ثبات در سیاستگزاری و سیاست های تشویقی، انجام ارزشیابی موثر، تقویت مهارت های تدریس، تلفیق آموزش آنلاین و آفلاین و توسعه زیرساخت ها و حمایت فنی" شد
واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، کرونا، کیفی، تحلیل محتوا
متن کامل [PDF 369 kb]   (836 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/28 | پذیرش: 1401/5/11 | انتشار: 1401/5/12

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.