دوره 1، شماره 4 - ( 10-1392 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 77-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

An Investigation of the Perceived Barriers of Fruit and Vegetable consumption among Female High School Students in Gochan, 2013. Journal title 2014; 1 (4) :67-77
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-115-fa.html
حشمتی هاشم، خواجوی سمانه، علیزاده سیوکی هادی. بررسی موانع درک شده مصرف میوه و سبزیجات در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر قوچان در سال 1392. عنوان نشریه. 1392; 1 (4) :67-77

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-115-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
2- دانشگاه پیام نور گرگان
چکیده:   (10817 مشاهده)

زمینه و هدف:سبک زندگی در دوره نوجوانی شکل گرفته و تثبیت می گردد. علی رغم اهمیت مصرف میوه و سبزیجات در ارتقاء سطح سلامتی، مصرف این گروه از مواد غذایی در نوجوانان در سطح مطلوبی نمی باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع درک شده مصرف میوه و سبزیجات در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر قوچان انجام شد.

روش:در این مطالعه مقطعی که در سال 1392 انجام شد، 400 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر قوچان به روش نمونه گیری دو مرحله ای انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه ای که روایی و پایایی آن مورد تأیید بوده جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS18 و آزمون آماری آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته ها:میانگین نمره موانع درک شده 02/18±06/49 (دامنه نمرات 100-0) بود. موانع درک شده در 8/20درصد دانش آموزان کم، در 62درصد متوسط و در 3/17درصد زیاد بود. بیشترین موانع درک شده، گران بودن میوه، عدم آموزش توسط معلم و مربی بودند. بین موانع درک شده با تحصیلات والدین، شغل والدین، وضعیت اقتصادی و بعد خانوار ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد.

نتیجه گیری:گران بودن میوه و عدم آموزش توسط معلم و مربی مهمترین موانع درک شده بودند.پیشنهاد می شود دانش آموزانی که خانواده هایشان دارای وضعیت اقتصادی ضعیفی هستند، تحصیلات پایین تری دارند و پرجمعیت هستند به عنوان گروه های آسیب پذیر شناسایی شده و مداخلات مقتضی به منظور کاهش موانع درک شده در این گروه ها صورت گیرد. 

متن کامل [PDF 789 kb]   (2657 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/7/8 | پذیرش: 1393/7/8 | انتشار: 1393/7/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb