دوره 11، شماره 3 - ( 12-1402 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
3- دانشکده ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿتی و رواﻧﺸﻨﺎسی، داﻧﺸگاه اﺻﻔﻬﺎن
4- ﻣﻮﺳﺴﻪ آﻣﻮزش ﻋالی اﻣﯿﻦ، فولادشهر
چکیده:   (1434 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال بی نظمی خلق ایذایی یک نوع اختلال خلقی است که آسیب ­های جدی روانی و جسمی به کودک و والدینشان وارد می­کند که نیاز به مداخله و توجه است. بنابراین پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی فیلیال­ تراپی و بازی درمانی دلبستگی محور بر فرسودگی والدگری مادران دارای کودکان با علائم بی نظمی خلق ایذایی انجام گرفت.
روش ­ها: مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. تعداد 45 مادر دارای کودک با علائم اختلال بی نظمی خلقی ایذائی از مراکز مشاوره شهر اصفهان با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه­ آزمایش و یک گروه کنترل تخصیص داده شدند. گروه آزمایش یک مداخله فیلیال­ تراپی و گروه آزمایش دو بازی درمانی دلبستگی محور را دریافت کردند و گروه کنترل مداخله­ ای دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اختلال بی نظمی خلق ایذایی و فرسودگی والدگری بودند. داده­ها از طریق تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان دادند که هر دو مداخله فیلیال تراپی و بازی درمانی دلبستگی محور بر ابعاد فرسودگی والدگری مادران در مرحله پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری با گروه کنترل داشتند (0/001>P).  اما تفاوت معناداری بین مداخله فیلیال تراپی و دلبستگی محور در مراحل پس آزمون و پیگیری بر ابعاد فرسودگی والدگری دیده نشد (0/001>P).
نتیجه­ گیری: مداخلات فیلیال­ تراپی و بازی درمانی دلبستگی محور می­تواند منجر به کاهش فرسودگی والدگری در مادران دارای کودک با علائم بی نظمی خلق ایذایی گردد.
متن کامل [PDF 366 kb]   (923 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/26 | پذیرش: 1402/11/7 | انتشار: 1402/12/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.