دوره 3، شماره 3 - ( 7-1394 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 31-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه انفورماتیک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- استادیار گروه غدد درون‌ریز و متابولیسم، مرکز تحقیقات غدد بیمارستان قائم، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- استادیار گروه انفورماتیک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (8480 مشاهده)

زمینه و هدف: دیابت دوران بارداری می­تواند پیامدهای مضری بر سلامت کودکان به همراه داشته باشد. از آنجا که شروع دیابت دوران بارداری همزمان با دوره­ی تکامل مغزی جنین است، لذا پیش ­بینی قابلیت‌های شناختی کودک پیش از تولد از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این مطالعه پیش­بینی رشد تکاملی کودکان مادران مبتلا به دیابت دوران بارداری است.

روش‌ها: در این مطالعه داده‌های مورد نیاز با مراجعه به پروندههای مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد طی سال‌های 1390 تا 1392 جمعآوری گردید. داده‌ها توسط فرم معاینات دوره ­ای کودک گرد‌آوری و سپس با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری مبتنی بر حافظه و درخت تصمیم و متغیرهای دموگرافیکی مادر سطح مهارت‌های شناختی کودک مورد پیش‌بینی قرار گرفت.

نتایج: صحت پیش ­بینی وضعیت مهارت شناختی کودکان برای سه مجموعه داده ­ی مادران سالم (92 مورد)، مادران با دیابت بارداری (83 مورد)، و کل داده­های حاصل از ترکیب این دو (175 مورد)، به‌صورت جداگانه توسط الگوریتم­های یادگیری درخت تصمیم و مبتنی بر حافظه، و با سه معیار دقت، بازخوانی و معیار F مورد ارزیابی قرار گرفت. الگوریتم یادگیری مبتنی بر حافظه در همه موارد نتایج بهتری نسبت به درخت تصمیم نشان داد.

 نتیجه‌گیری: اختلال یا تاخیر در رشد توانمندی­های هوشی-شناختی کودک، موجب تحمیل هزینه­ های زیادی به سیستم بهداشتی درمانی جامعه در آینده می­شود. لذا با پیش­ بینی سطح مهارت‌های شناختی کودک پیش از تولد می­ توان تمهیدات پیش گیرانه موثری برای اجتناب از مشکلات احتمالی آینده اندیشید.

متن کامل [PDF 569 kb]   (2851 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/8/30 | پذیرش: 1395/1/21 | انتشار: 1395/4/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.