دوره 1، شماره 3 - ( 7-1392 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 73-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kalan FarmanFarma K, Zareban I, Jalili Z, Shahraki pour M, Lotfi B. The Effect of Education on Condition of Knowledge, Attitude and Preventive Behaviors of Breast Cancer in Female Teachers at Guidance Schools in Zahedan. Journal title 2013; 1 (3) :65-73
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-49-fa.html
کلان فرمانفرما خدیجه، ضاربان ایرج، جلیلی زهرا، شهرکی پور مهناز، لطفی مایین بلاغ بهروز. تاثیر آموزش بر وضعیت آگاهی ،نگرش و رفتارهای پیشگیرانه ازسرطان پستان در معلمین زن مدارس راهنمایی شهر زاهدان. عنوان نشریه. 1392; 1 (3) :65-73

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-49-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
چکیده:   (16320 مشاهده)

زمینه و هدف: سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در زنان و اولین سرطان شایع میان زنان ایران است ، ازآنجایی که روش های غربالگری ازجمله بهترین روش های تشخیص زودرس می باشند . وانجام آنها به طور چشمگیری از شیوع آن پیشگیری می کند لذااین مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر وضعیت آگاهی ،نگرش و رفتارهای پیشگیرانه ازسرطان پستان در معلمین زن مدارس راهنمایی شهر زاهدان انجام یافته است.

روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی می باشد. که بر  روی240 نفر از معلمین زن مدارس راهنمایی شهر زاهدان  در سال 1391   که با نمونه گیری چند مرحله  ای  دردوگروه مداخله وشاهد انتخاب شدند ،انجام شد.  ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه  محقق ساخته دوقسمتی مشتمل بر سؤالات دموگرافیک و سؤالات مربوط به آگاهی ، نگرش و رفتار بود که پس از تایید روایی وپایایی مورد استفاده قرار گرفت. بعد از بررسی  نتایج پیش آزمون ،مداخله آموزشی با استفاده از روش  سخنرانی ،نمایش فیلم ،بحث گروهی و پرسش وپاسخ صورت گرفت وپس از گذشت2ماه ،ارزیابی ثانویه انجام یافت. اطلاعات جمع آوری شده بااستفاده از نرم افزار(15)spss و آزمون های آماری تی زوجی  و کای اسکوئرتجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که براساس آزمون تی زوجی میانگین  نمره آگاهی ، (از 55/34 به 27/40 )، نگرش (از31/41 به18/44)و رفتار (از05/11به 81/12)  درگروه مداخله، قبل وبعد از مداخله آموزشی دارای اختلاف معنی داراست(001/0p<). اما درگروه کنترل قبل و بعد از مداخله آموزشی اختلاف معنی داری مشاهده نشد .

 نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که  برنامه آموزشی تدوین شده بربهبود سطح آگاهی ،نگرش ورفتارهای پیشگیرانه از سرطان پستان درمعلمین موثرخواهد بود. لذا توصیه به طراحی و اجرای برنامه های مختلف آموزشی در زمینه تشخیص زودرس سرطان پستان در راستای تقویت آگاهی ،نگرش وعملکرد معلمین.می گردد .

متن کامل [PDF 835 kb]   (3790 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/2/21 | پذیرش: 1393/2/21 | انتشار: 1393/2/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb