دوره 6، شماره 4 - ( 12-1397 )                   جلد 6 شماره 4 صفحات 46-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

H K, E M, H M. Association between Health Literacy and Theory of Planned Behavior with Self-Care Behaviors in Type 2 Diabetic Patients. Journal title 2019; 6 (4) :33-46
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-537-fa.html
خاکزادی هادی، محمدی زیدی ، مرشدی هادی. رابطه سواد سلامت و نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده با رفتارهای خودمراقبتی در بیماران دیابتی نوع دو. عنوان نشریه. 1397; 6 (4) :33-46

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-537-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی قزوین
چکیده:   (5622 مشاهده)
زمینه و هدف: خودمراقبتی در بیماران دیابتیک به پیشگیری از عوارض و بهبود کیفیت زندگی آن­ها کمک قابل توجهی می‌کند. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سواد سلامت، سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده (TPB) با خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در شهرستان صومعه‌سرا انجام گرفت.
روش­ ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که از مهر تا آذرماه 1396 انجام شد. 166 نفر از بیماران دیابتیک داوطلب تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان صومعه‌سرا با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل فرم اطلاعات دموگرافیک، مقیاس‌های روا و پایایی مرتبط با سازه‌های TPB، پرسشنامه سواد سلامت و پرسشنامه خودمراقبتی بودند. داده‌ها با نرم افزارSPSS  ویرایش23 و Lisreal  ویرایش 8/8 و آزمون‌های همبستگی پیرسون و آنالیز مسیر تحلیل شدند. 
نتایج: میانگین سنی نمونه‌ها 9/5±57/3 سال و 58/4 % بیماران زن بودند. میانگین سواد سلامت در زنان به طور معناداری بالاتر از مردان بود (0/021=P) و در بیماران با میزان تحصیلات بیشتری نیز به طور معناداری بالاتر بود (0/026=P). میانگین نگرش، هنجارهای انتزاعی و قصد بین بیماران با سواد سلامت پایین و کافی اختلاف معنادار را نشان داد (0/05< P). بیماران با سواد سلامت پایین و کافی از لحاظ رعایت رژیم غذایی (0/07=P) و فعالیت جسمانی (0/017=P) با یکدیگر اختلاف معناداری داشتند. متغیرهای نگرش (0/38=β)، کنترل رفتاری (0/29=β)و هنجارها (0/19=β) به ترتیب مهم‌ترین پیش‌بینی کننده قصد رفتاری بودند(0/05<P).
 نتیجه­ گیری: ارتباط بین سواد سلامت و متغیرهای روان‌شناختی نگرش، هنجارهای انتزاعی و کنترل رفتاری درک‌شده با خودمراقبتی در بیماران دیابتی معنادار بود، بنابراین، توجه به متغیرهای مذکور در طراحی مداخلات آموزشی ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 789 kb]   (1706 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/8/12 | پذیرش: 1397/11/6 | انتشار: 1398/3/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb