دوره 8، شماره 1 - ( 6-1399 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 23-14 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Z A, M V, H T, H E. Determinants of maternal nutritional behavior for children 6 to 12 months with FTT based on social cognitive theory. Journal title 2020; 8 (1) :14-23
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-736-fa.html
اقدسی زینب، واحدیان شاهرودی محمد، طهرانی هادی، اسماعیلی حبیب الله. تعیین کننده های رفتار تغذیه ای مادران دارای کودک 6 تا 12 ماهه مبتلا به اختلال رشد بر اساس نظریه شناختی اجتماعی. عنوان نشریه. 1399; 8 (1) :14-23

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-736-fa.html


1- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (3412 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال رشد یکی از مشکلات شایع و  مهم بهداشتی کودکان سنین 6 تا 12 ماهگی است. رفتار تغذیه ای مادر از مهمترین علل اختلال رشد غیر عضوی کودکان است. یکی  از نظریه های های اثرگذار بر رفتارهای تغذیه ای، نظریه شناختی اجتماعی است. این مطالعه با هدف شناسایی تعیین کننده های  رفتار تغذیه ای مادران دارای کودک 6 تا 12 ماهه مبتلا به اختلال رشد بر اساس نظریه شناختی اجتماعی انجام شد.
روش­ ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی با مشارکت 475 نفر از مادران دارای کودک 6 تا 12 ماهه مبتلا به اختلال رشد مراجعه کننده به 5 مرکز خدمات سلامت تربت حیدریه انجام شد. مشارکت کنندگان به روش نمونه‌گیری طبقه ای، انتخاب شدند. داده ها، با استفاده از پرسشنامه‌های محقق ساخته، توسط مادران تکمیل و به کمک نرم افزار 24-SPSS و آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: میانگین سنی مادران 7/5 ±8/29 سال و کودکان 1/9± 8/9 ماه بود. میانگین نمره رفتار مادران 1/8±6/6 بود. تحصیلات مادر، درآمد خانواده، سن و وزن کودک با رفتار مادر ارتباط مثبت و معنی دار داشت (0/05>p). نتایج رگرسیون نشان داد، سازه های خودکارآمدی غلبه بر موانع، ارزش پیامد و آگاهی به ترتیب بیشترین میزان پیشگویی کنندگی بر رفتار مادران داشتند (0/05>P).
نتیجه ­گیری: نتایج این مطالعه نشان داد، سازه‌های خودکارآمدی غلبه بر موانع، ارزش پیامد و آگاهی می توانند جهت طراحی مداخلات به منظور بهبود رفتار تغذیه ای مادران دارای کودک 6 تا 12 ماهه مبتلا به اختلال رشد موثر باشند.
متن کامل [PDF 252 kb]   (1309 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/16 | پذیرش: 1398/11/21 | انتشار: 1399/6/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb