دوره 8، شماره 3 - ( 10-1399 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 95-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد برداسکن، برداسکن، ایران
چکیده:   (3412 مشاهده)
زمینه و هدف: تربیت جنسی، مجموعه اقداماتی است که از مراحل اولیه زندگی انسان، با هدف رشد متعادل غریزه جنسی صورت گرفته و در شکلگیری شخصت افراد نقش مهمی ایفا می‌کند. این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر تربیت جنسی دانش آموزان نوجوان شهرستان تربت حیدریه انجام گردید.
روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری را دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه تربت حیدریه در سال تحصیلی 99- 1398 تشکیل می‌دادند. از بین جامعه پژوهش 300 نفر به روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی جنسی برگرفته از پرسشنامه‌ی خودکارآمدی عمومی شوارتزر بود. داده‌ها با نرم افزارSPSS  نسخه 24 وتوسط رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: بر طبق نتایج، سه متغیر روش‌های تربیت جنسی، عوامل خانوادگی و ویژگی های شخصیتی افراد در مجموع حدود (23%) از واریانس تربیت جنسی را پیش بینی نمودند. روش‌های تربیت جنسی، (0/26=β) از بیشترین قدرت پیش بینی کنندگی برخوردار بود. عوامل خانوادگی (0/22-= β) و ویژگی های شخصیتی افراد (0/19-= β) در رتبه­های بعدی قرار داشتند.
نتیجه‌گیری: برطبق یافته‌ها، روش‌های تربیت جنسی، عوامل خانوادگی و ویژگی های شخصیتی افراد، از بالاترین قدرت پیش بینی کنندگی و تاثیر برخوردار بودند. با توجه به حساسیت موضوع و تأثیر آن بر ابعاد مختلف زندگی افراد، شناسایی عوامل موثر بر تربیت جنسی به متصدیان نظام آموزشی کمک می کند تا مسیر بهتری را برای پرورش این بعد مهم تربیتی در پیش گیرند.
واژه‌های کلیدی: تربیت، تربیت جنسی، نوجوانان، آموزش
متن کامل [PDF 219 kb]   (2280 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/29 | پذیرش: 1399/7/30 | انتشار: 1399/10/14

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.