دوره 9، شماره 1 - ( 4-1400 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 55-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (3331 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقاء رضایت شغلی پرستاران نقش بسزایی در بهبود کیفیت خدمات پرستاری دارد. سبک رهبری سرپرستاران یکی از مهمترین عوامل موثر بر رضایت شغلی پرستاران می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه‏ای تاثیر آموزش سبک رهبری تحول گرا و تبادل‏گرا به سرپرستاران بر رضایت شغلی پرستاران انجام شد.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی دو گروهی(رهبری تحول گرا و رهبری تبادل گرا) با مشارکت 11 سرپرستار و 216 پرستار از بیمارستان­های امام رضا (ع) و قائم (عج) شهر مشهد انجام شد. سبک رهبری تحول گرا و تبادل گرا طی شش جلسه دو ساعته به مدت یک ماه به دو گروه از سرپرستاران آموزش داده شد. پرسشنامه رضایت شغلی قبل و یک ماه پس از اجرای مداخله توسط پرستاران (در دو گروه) تکمیل گردید. نتایج در دو گروه، قبل و بعد از  مداخله مقایسه گردید. داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: رضایت شغلی در گروه تحول­گرا (0/001>p) و تبادل­گرا (0/033=p) پس از اجرای مداخله افزایش داشت. گرچه، رضایت شغلی در گروه تحول­گرا نسبت به گروه تبادل­گرا بیشتری بود.
نتیجه­ گیری: آموزش سبک رهبری تمام عیار مرکب از سبک تحول گرا ، تبادل گرا و عدم مداخله منجر به افزایش بیشتر رضایت شغلی پرستاران می­گردد.
متن کامل [PDF 317 kb]   (1674 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/19 | پذیرش: 1400/1/16 | انتشار: 1400/4/19

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.