TY - JOUR T1 - Comparison the effect of telephone counseling with question and answer and educational CD and pamphlets on self-care behaviors of patients with type 2 diabetes TT - مقایسه دو روش آموزشی مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ و پمفلت به همراه سی‌دی آموزشی بر رفتارهای خودمراقبتی مبتلایان به دیابت نوع 2 JF - thums-jms JO - thums-jms VL - 9 IS - 1 UR - http://jms.thums.ac.ir/article-1-930-fa.html Y1 - 2021 SP - 56 EP - 64 KW - Diabetes KW - Self-care KW - Education KW - Distance KW - Educational technology KW - Telephone counseling N2 - زمینه و هدف: دیابت یک مشکل عمده سلامتی در سراسر جهان است. آموزش رفتارهای خودمراقبتی یکی از عوامل مهم در مهار این بیماری تلقی می گردد. این مطالعه با هدف مقایسه دو روش آموزشی مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ و پمفلت به همراه سی‎دی آموزشی بر رفتارهای خودمراقبتی مبتلایان به دیابت نوع 2 انجام شد. روش‎ ها: این پژوهش به روش نیمه تجربی انجام شد. جامعه آماری را تمامی مبتلایان (بالای 30 سال) به دیابت نوع 2 مراجعه‏ کننده به مراکز خدمات جامع سلامت روستایی بالا خواف در سال 1399 تشکیل می دادند. تعداد 50 نفر از مبتلایان به دیابت نوع 2 به روش تصادفی انتخاب و به دو گروه مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ و سی­دی آموزشی به همراه پمفلت اختصاص داده شدند. جمع ­آوری داده­ ها در بدو ورود به مطالعه و دو ماه پس از اتمام آموزش­ از طریق پرسشنامه روا و پایا انجام شد. تحلیل داده‌ها با نرم­افزار آماری SPSS نسخه 21 انجام شد. نتایج: 60­% واحدهای مورد مطالعه خانم بودند. میانگین سنی در گروه پمفلت به همراه سی­دی آموزشی و مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ به ترتیب 9/38 ± 61/76 و 6/80 ± 58/64 سال بود. رفتارهای خودمراقبتی بین دو گروه تفاوت معناداری داشت، بطوری که میانگین نمرات گروه مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ بیشتر از گروه پمفلت به همراه سی­دی آموزشی بود (0/001 >p). همچنین این تفاوت در هر یک از زیر مقیاس های رفتار خودمراقبتی بیماران مشاهده گردید (0/05> p). نتیجه‌گیری: آموزش مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ بر رفتارهای خودمراقبتی مبتلایان به دیابت نوع دو موثرتر بود. پیشنهاد می­ گردد از این روش آموزشی به منظور تغییر رفتارهای خودمراقبتی این بیماران استفاده شود. M3 ER -