AU - Z, Nazari AU - E, Foroozandeh AU - S, Banitaba TI - The effectiveness of time-perspective therapy on cognitive abilities, emotion regulation and alexithymia in depressed teenager girls PT - JOURNAL ARTICLE TA - thums-jms JN - thums-jms VO - 9 VI - 3 IP - 3 4099 - http://jms.thums.ac.ir/article-1-964-fa.html 4100 - http://jms.thums.ac.ir/article-1-964-fa.pdf SO - thums-jms 3 AB  - زمینه و هدف: بیماران افسرده با مشکلاتی در زمینه توانـایی هـای شـناختی، تنظـیم هیجانـات و نـاگویی هیجانی مواجه هستند. چشمانداز زمان به عنوان دیدگاه فرد نسبت به گذشته، حال و آینده شخصی وی، می تواند به بهبود تواناییهای شناختی و هیجانی کمک کند. پژوهش حاضر با هدف بررسـی اثربخشـی درمـان مبتنی بر افق زمان بر توانایی های شناختی، تنظیم هیجان و ناگویی هیجانی در نوجوانان دختر افسرده شهر یزد انجام شد. روش‌ها: این پژوهش به روش نیمه تجربی انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی نوجوانان دختر افسرده شهر یزد بود. 21 نوجوان دختر افسرده به روش هدفمند انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه مداخله (8 نفر) و کنترل (13 نفـر) قـرار گرفتند. جهت گردآوری داده های پژوهش از ابزارهای استاندارد استفاده شد. گروه مداخله در شش جلسه 60 دقیقـه ای، هفته ای دو بار، در آموزش برنامه افق زمان شرکت نمودند. دادهها با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیـل گردید. نتایج: براساس یافته ها درمان مبتنی بر افق زمان بر افزایش توانایی شناختی، بهبود تنظیم هیجانی و کاهش ناگویی هیجانی در نوجوانان دختر افسرده تأثیر معناداری داشت (p<0.05) امـا اثـر مداخلـه تنهـا در مـورد متغیـر تو انـایی شناختی در طول زمان پایدار بود.(p<0.05). نتیجه گیری: بر اساس نتایج ، برنامه افق زمانی مداخله ای سودمند است که با تاکید بـر مولفـه هـایی ماننـد آمـوزش مدیریت فعال زمان، می تواند بر میزان توانایی شناختی تاثیر پایدار و مطلوبی داشته باشد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - thums-jms PG - 68 PT - Research YR - 2022