%0 Journal Article %A M, Rahmani %A Z, Zanjani %A A, Omidi %T Exploring the role of mediation of Meta-Cognitive beliefs on the relationship between Worry and Symptoms of Generalized Anxiety in students %J Journal title %V 10 %N 2 %U http://jms.thums.ac.ir/article-1-1094-fa.html %R %D 2022 %K Worry, Generalized anxiety, Positive metacognition, metacognition, %X زمینه و هدف: در مطالعات بسیاری رابطه بین نگرانی و اضطراب بررسی گردیده است. در این میان، مدل فراشناختی ولز بیان میکند که بیماران مبتلا به اختلال اضــطراب فراگیر، در مورد نگرانی های خود باورهای مثبتی دارند که از آن به عنوان یک ابزار سودمند در جهت مقابله با تهدید یاد میکنند. در همین راستا، هدف پژوهش حا ضر بررسی نقش واسطه ای باورهای فراشناختی در رابطه بین نگرانی و نشانه های اضطراب فراگیر میباشد. روش ها: این مطالعه به روش همبســتگی انجام شــد. نمونه تحقیق،شــامل 246 نفر از دانشــجویان دانشــگاه های شــهرســتان کاشــان درســال تحصــیلی97-96بود. برای اندازه گیری متغیرها، از پرســشــنامه نگرانی ایالت پنســیلوانیا (PSWQ) مقیاس کوتاه اختلال اضــطراب فراگیر (7-GAD) و پرســشــنامه باورهای فراشــناخت (30-MCQ) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزارهای 22-SPSS و 22-AMOS تحلیل گردید. نتایج: یافته ها بیانگر وجود رابطه معنادار بین نگرانی و اضـــطراب فراگیر(P<0.01 , r=0/53 )، نگرانی و باورهای فراشناختی (r=0/49, P<0.01) و اضطرب فراگیر و باورهای فراشناختی (r=0/53, P<0.01) بود.نتایج حاصل ازمعادلات ساختاری، نقش وا سطه ای باورهای فراشناختی منفی را در رابطه بین نگرانی و نشانه های ا ضطراب فراگیر تأیید نمود. اما ضریب مسیر باورهای فراشناختی مثبت و اضطراب فراگیر معنادار نبود و از مدل حذف گردید. نتیجه گیری: به طور کلی در ارتباط نگرانی و نشانههای اضطراب فراگیر، باورهای فراشناختی منفی، نقش واسطهای دارد. نتایج به دست آمده در موارد بسیاری از جمله سلامت روان فردی، خانوادگی، تربیتی، درمانی و روابط بین فردی مؤثر است. %> http://jms.thums.ac.ir/article-1-1094-fa.pdf %P 41-53 %& 41 %! %9 Research %L A-10-1251-1 %+ Kashan University of Medical Sciences %G eng %@ 2716-9669 %[ 2022