AU - R, Sadeghi AU - S, Mortaz Hejri AU - E, Shakibazadeh AU - H, Heshmati TI - Explaining the experience of Iranian health education employees, experts and specialists of the individual characteristics of health educator: a qualitative study PT - JOURNAL ARTICLE TA - thums-jms JN - thums-jms VO - 10 VI - 3 IP - 3 4099 - http://jms.thums.ac.ir/article-1-1112-fa.html 4100 - http://jms.thums.ac.ir/article-1-1112-fa.pdf SO - thums-jms 3 AB  - زمینه و هدف: وضعیت آموزش سلامت در کشور مطلوب نیست. جهت نهادینه سازی علم آموزش سلامت در نظام سلامت کشور، تعیین شایستگی های کارکنان نظام سلامت در این زمینه ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تبیین ویژگی های فردی آموزش دهنده سلامت انجام شد. روش ها: این مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوا با رویکرد لاندمن و گرانهایم در سال 1398 انجام شد، 31 نفر از متخصصان آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، کارشناسان سلامت و پزشکان در سطوح مختلف نظام سلامت به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردید. به منظور تأیید دقت داده ها، شاخص های اعتبار، اعتماد، تأییدپذیری و انتقال پذیری مد نظر قرار گرفت. نتایج: علاوه بر درون مایه های مربوط به شایستگی های علمی و حرفه ای، درون مایه ویژگی های فردی آموزشگر سلامت مشخص شد. این درون مایه شامل 11 طبقه اصلی: اخلاق و تعهد حرفه ای، اعتماد به نفس، الگو بودن، اهل مشورت بودن، باورهای قلبی، تعالی شغلی و توسعه فردی، سلامتی، شایستگی فرهنگی، ظواهر، علاقمندی و ویژگیهای زمینه ای بود. نتیجه گیری: آموزشگر سلامت علاوه بر شایستگی های علمی و تخصصی، باید دارای اخلاق و تعهد حرفه ای، اعتماد به نفس، باورهای قلبی، سلامتی، شایستگی فردی و علاقمندی بوده، همچنین علاوه بر الگو بودن، باید ظواهر مناسب داشته و در راستای تعالی شغلی و توسعه فردی کوشا باشد. لذا پیشنهاد می شود در برنامه های درسی این ویژگی ها مد نظر قرار گیرد. CP - IRAN IN - Health Sciences Research Center, Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences, Torbat Heydariyeh, Iran LG - eng PB - thums-jms PG - 15 PT - Applicable YR - 2022