Journal title
عنوان نشریه
Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Medical Sciences
http://jms.thums.ac.ir
1
admin
2716-9669
2716-9669
doi
fa
jalali
1392
10
1
gregorian
2014
1
1
1
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر برنامه آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار های پیشگیرانه از انتقال بیماری در مبتلایان به ایدز
The Effect of Educational Program on Knowledge, Attitudes and Preventive Behaviors of Disease Transmission in Patients with AIDS
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin: 0cm 1cm 0.0001pt direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="FA" style="font-family: 'B Mitra'">زمینه
و هدف:</span></b><span lang="FA" style="font-family: 'B Mitra'"> بر اساس آمار های موجود ایدز هنوز بعنوان یکی از کشنده ترین بیماریها در جهان
مطرح بوده بصورتی که سال 2010 در سراسر جهان تعداد 8/1 میلیون نفر</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA" dir="LTR"><span dir="LTR"></span> </span><span lang="FA" style="font-family: 'B Mitra'">را به کام مرگ کشیده است</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA" dir="LTR"><span dir="LTR"></span> </span><span dir="LTR">.</span><span lang="FA" style="font-family: 'B Mitra'">این مطالعه با هدف
ارزیابی تأثیر برنامه آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار های پیشگیرانه در مبتلایان به
ایدز انجام گرفته است. <o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin: 0cm 1cm 0.0001pt direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="FA" style="font-family: 'B Mitra'">روش:</span></b><span lang="FA" style="font-family: 'B Mitra'"> این پژوهش یک مطالعه
نیمه تجربی است که در سال 1391 بر روی 92 بیمار مبتلا به </span><span dir="LTR">AIDS/HIV</span><span dir="RTL"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Mitra'"><span dir="RTL"></span> در شهرستان های سراوان و سرباز انجام شد. با توجه به
تعداد کم بیماران مبتلا نمونه گیری به روش سرشماری انجام گرفت. ابزار گردآوری
اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته چهار قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک، سؤالات آگاهی،
نگرش و عملکرد که یک بار در آزمون اولیه و بار دیگر در آزمون ثانویه (پس از اجرای
برنامه آموزشی) مورد استفاده قرار خواهد گرفت. روایی پرسشنامه با نظر متخصصین و
پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 72/0 تائید شد. جهت توصیف داده ها از شاخص های
مرکزی (میانگین) و پراکندگی (انحراف معیار) و جهت تجزیه و تحلیل آنها از آزمونهای
تی مستقل، زوجی و کای دو و همبستگی پیرسون استفاده گردید.<o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin: 0cm 1cm 0.0001pt direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="FA" style="font-family: 'B Mitra'">یافته
ها:</span></b><span lang="FA" style="font-family: 'B Mitra'"> قبل از مداخله، میانگین نمرات آگاهی، نگرش و رفتار در دو گروه تفاوت معنی
داری نداشت. نتایج آزمون تی زوجی پس از آموزش نشان داد که میانگین نمرات تمام
متغیرها در گروه مداخله به طور معنی داری افزایش پیدا کرد ه است( 001/0</span><span dir="LTR">P<</span><span dir="RTL"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Mitra'"><span dir="RTL"></span>). بین متغیر رفتار با آگاهی و نگرش همبستگی معنی داری
وجود داشت.<o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin: 0cm 1cm 0.0001pt direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="FA" style="font-family: 'B Mitra'">نتیجه
گیری</span></b><span lang="FA" style="font-family: 'B Mitra'">: نتایج مطالعه نشان داد که برنامه آموزشی بر آگاهی، نگرش و ارتقای رفتارهای
پیشگیرانه مؤثر است؛ و از طریق افزایش سطح آگاهی و نگرش می توان رفتار های
پیشگیرانه از انتقال بیماری را ارتقاء داد.<o:p /></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-top: 6pt"><b>Background and Aim:</b><span class="hps"> </span><span class="hps"><span style="font-size: 11pt">According to available statistics, AIDS is still one
of the most deadly diseases in the world which killed 1.8 million people in
2010</span></span><span style="font-size: 11pt">. <span class="hps">This study
aimed to assess the effect of educational program on knowledge</span>, <span class="hps">attitude and behaviors of disease transmission in patients with AIDS</span><b>.<o:p /></b></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-top: 6pt"><b>Material and Methods:</b><span class="longtext"><span style="font-size: 10pt background-color: white background-position: initial initial background-repeat: initial initial"> </span></span><span class="hps"><span style="font-size: 11pt">This research is a quasi experimental study which involved 92 patients
with AIDS / HIV Saravan and Sarbaz in 2012</span></span><span style="font-size: 11pt">.<span class="hps"> Due to the low number of patients with the sampling,
the method was census</span>. <span class="hps">Researcher-developed
questionnaire included demographic information</span>, <span class="hps">knowledge
questions, questions of attitude and performance in a preliminary test and
again in the second test(after implementing the curriculum</span>) <span class="hps">were used</span>. <span class="hps">Experts confirmed the validity of the questionnaire and its
reliability coefficient alpha 0.72 was confirmed. To describe data, the
parameters of the central (mean</span><span class="longtext">) and </span><span class="hps">dispersion (standard deviation</span><span class="longtext">) </span><span class="hps">for the analysis of independent t-tests</span><span class="longtext">, </span><span class="hps">paired t-test</span>, <span class="hps"> Chi-square and Pearson correlation were used<span style="color: rgb(34, 34, 34)">.</span></span></span><span class="hps"><span style="color: rgb(34, 34, 34)"><o:p /></span></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-top: 6pt"><span class="hps"><b><span style="color: rgb(51, 51, 51)">Results:</span></b></span><span class="hps"> </span><span class="hps"><span style="font-size: 11pt">Before the intervention</span></span><span class="longtext"><span style="font-size: 11pt">, the mean </span></span><span class="hps"><span style="font-size: 11pt">score of
knowledge, attitude and behavior was not significantly different between the
two groups</span></span><span class="longtext"><span style="font-size: 11pt">. </span></span><span class="hps"><span style="font-size: 11pt">T-test results showed that the mean scores of
all variables after training in the experimental group has significantly
increased</span></span><span class="longtext"><span style="font-size: 11pt">
(p<0/001). </span></span><span class="hps"><span style="font-size: 11pt">There
was a significant correlation between knowledge, attitudes and behavior</span></span><span class="longtext"><span style="font-size: 11pt">.</span></span><b><span style="font-size: 11pt"><o:p /></span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-top: 6pt"><span class="hps"><b><span style="color: rgb(51, 51, 51)">Conclusion:</span></b></span> <span class="hps"><span style="font-size: 11pt">Survey results indicate that the training program on knowledge,
attitudes and behaviors to promote effective prevention of HIV transmission</span></span><span class="longtext"><span style="font-size: 11pt"> </span></span><span class="hps"><span style="font-size: 11pt">and to increase the knowledge and attitudes can
promote the preventive behaviors</span></span><span class="longtext"><span style="font-size: 11pt">.</span></span><span style="font-size: 11pt"><o:p /></span></p>
آگاهی, نگرش, ایدز, رفتار های پیشگیرانه, آموزش
Knowledge, Attitudes, AIDS, Preventive Behavior, Education
54
62
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-45-7&slc_lang=fa&sid=1
A
Tabasi Darmiyan
عبدالرحیم
طبسی درمیان
1003194753284600971
1003194753284600971
No
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
I
Zareban
ایرج
ضاربان
zareban@gmail.com
1003194753284600972
1003194753284600972
Yes
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
GH
Masuodi
غلامرضا
مسعودی
1003194753284600973
1003194753284600973
No
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
M
SHahrakipoor
مهناز
شهرکی پور
1003194753284600974
1003194753284600974
No
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان