Journal title
عنوان نشریه
Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Medical Sciences
http://jms.thums.ac.ir
1
admin
2716-9669
2716-9669
doi
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
7
3
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامهریزی شده بر ارتقاء فعالیت فیزیکی بهورزان زن شاغل
The Effect of Planned Behavior Theory-Based Education on Promotion of Physical Activity in Female Workers
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify; line-height: normal;"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">فعالیت جسمانی منظم خطر بیماریهای قلبی- عروقی، سرطان و افسردگی را کاهش میدهد. انجام فعالیت بدنی منظم اولویت سبک زندگی سالم است و یکی از راههای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلاء به بیماریهای غیر واگیر میباشد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامهریزی شده بر ارتقاء فعالیت فیزیکی بهورزان زن شاغل در کاشمر انجام شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روش ­ها:</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> مطالعه به روش نیمه تجربی بر روی 61 بهورز زن شاغل انجام گردید. واحدها به شیوه تصادفی ساده به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شدند. از پرسش نامه فعالیت فیزیکی محقق ساخته به منظور جمعآوری دادهها استفاده شد. مداخله چهار هفته برای گروه هدف اجرا و گروه کنترل در این فاصله مداخلهای دریافت نکرد. تحلیل آماری با نرم افزار </span></span><span dir="LTR">SPSS</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> نسخه</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">24 و استفاده از آزمون مجذورکای و آزمون تی مستقل انجام شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج:</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> پس از مداخله، میانگین نمره هنجار انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده، قصد رفتاری و میزان فعالیت فیزیکی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش آماری معنیداری داشت (0/05</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">p<</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">). بین میانگین نمره نگرش قبل و بعد از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معنیداری مشاهده نشد (0/05< </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">).</span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه ­گیری:</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> مداخله آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده موجب ارتقاء رفتار فعالیت فیزیکی بهورزان زن شاغل گردید. پیشنهاد میشود از این نظریه در برنامههای آموزشی سطوح اولیه پیشگیری استفاده گردد.</span></span></span></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify; line-height: normal; unicode-bidi: embed; direction: ltr;"><strong><em>Background & Aim</em></strong><em>:</em> Regular physical activity reduces the risk of cardiovascular disease, cancer and depression. Regular physical activity is a priority of a healthy lifestyle and is one of the ways to strengthen the immune system and prevent non-communicable diseases. The purpose of this study was to determine the effect of education based on the theory of planned behavior on promoting physical activity of female health workers in Kashmar.<br>
<strong><em>Methods</em></strong><strong>:</strong> The quasi-experimental study was performed on 61 female health workers. The units were randomly assigned to the control and intervention groups. A researcher-made physical activity questionnaire was used to collect the data. Four weeks of intervention for the target group and the control group did not receive any intervention. Statistical analysis was performed by SPSS software using chi-square and independent t-test.<br>
<strong><em>Results</em></strong>: After intervention, there was a significant increase in the mean of the abstract normative, perceived behavioral control, behavioral intention and physical activity in the intervention group compared to the control group (p <0.05). The mean score of attitude before and after the intervention did not increase significantly (p<span dir="RTL">< </span>0.05).<br>
<strong><em>Conclusion</em>:</strong> Educational intervention based on the theory of planned behavior promoted physical activity of employed female health workers. It is recommended to use this theory in early prevention educational programs.</p>
تئوری رفتار برنامهریزی شده, فعالیت فیزیکی, بهورزان زن, آموزش مبتنی بر رفتار
Theory of Planned Behavior, Physical Activity, Female Practitioners, Behavioral Education
45
55
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-669-1&slc_lang=fa&sid=1
Movlaee kaboudan
S
سیدمحمد
مولایی کبودان
movlaeekm1@mums.ac.ir
10031947532846009025
10031947532846009025
No
Department of Medical Education, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Karimi moonaghi
H
حسین
کریمی مونقی
Karimih@mums.ac.ir
10031947532846009026
10031947532846009026
Yes
Nursing and Midwifery Care Research Center, Department of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, & Department of Medical Education, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری و مامایی، گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی، گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Emadzadeh
A
علی
عمادزاده
Emadzadea@mums.ac.ir
10031947532846009027
10031947532846009027
No
Department of Medical Education, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Salehian
M
مریم
صالحیان
salehianmr@mums.ac.ir
10031947532846009028
10031947532846009028
No
Department of Nursing education, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Bagherian
F
فاطمه
باقریان فروتقه
bagherianf4@mums.ac.ir
10031947532846009029
10031947532846009029
No
Department of Medical Surgical Nursing, Kashmar Higher Education Complex, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه پرستاری داخلی- جراحی، مجتمع آموزش عالی سلامت کاشمر، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران