Journal title
عنوان نشریه
Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Medical Sciences
http://jms.thums.ac.ir
1
admin
2716-9669
2716-9669
doi
fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
8
3
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بی خطرسازی پسماندهای عفونی در بین کارکنان سلامت شاغل در مراکز جامع سلامت
The effect of education based on the theory of planned behavior on the risk of infectious residues among health workers working in health centers
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">پسماندهای بیمارستانی</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">به دلیل خواص خطرناک به مدیریت خاص نیاز دارند و دفع ناصحیح آن</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">ها تهدیدی جدی برای محیط زیست و سلامت عمومی محسوب می شود. این</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">تحقیق</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">با</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">هدف</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بی خطرسازی پسماند های عفونی در بین کارکنان سلامت شاغل در مراکز جامع سلامت</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">شهر تربت حیدریه انجام شد.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">روشها</span></span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی بود که 110 نفر از کارکنان بهداشتی شاغل درمراکز جامع سلامت شهر تربت حیدریه در آن شرکت کردند. واحدها بطور تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. داده ها از طریق پرسشنامه</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">محقق ساخته مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده جمع آوری شد. سپس دوجلسه آموزشی توسط پژوهشگر برگزار گردید و در پایان به هر کدام از شرکت کنندگان یک پمفلت آموزشی در خصوص موضوع مورد بحث داده شد.</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> شرکت کنندگان 2 ماه پس از مداخله ارزیابی شدند. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">SPSS</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> نسخه 22 و آزمون تی زوج، تی مستقل، کای اسکوئر تحلیل گردید.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج:</span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> میانگین نمرات دو گروه از نظر سطح آگاهی، نگرش، عملکرد، قصد رفتاری، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده قبل از مطالعه تفاوت معنی داری نداشتند</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">(0/05</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">P></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">).</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">پس از مداخله میانگین نمرات تمام ابعاد پرسشنامه در گروه مداخله بطور معنی داری افزایش یافت</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">(05/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">P<</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">)، ولی میانگین نمرات گروه کنترل تفاوت معنی داری نداشتند</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">(0/05</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">P></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">)</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> <strong>نتیجه­ گیری:</strong> آموزشی</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">مبتنی</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">بر</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">نظریه</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">رفتار</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">برنامه</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">ریزی</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">شده</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">موجب ارتقائ سطح آگاهی و مهارت کارکنان سلامت جهت دفع صحیح پسماندهای عفونی می گردد.</span></span></span>
<strong><em>Background & Aim</em></strong><em>:</em> Hospital waste requires special management due to the high level of hazardous properties. Regarding the fact that the incorrect disposal of medical waste is a serious threat to the environment and public health, health workers have a special role in this regard. The purpose of this study was to determine the effect of education based on the theory of planned behavior on the risk of infectious leukemia among health workers working in Torbat Heydariyeh health care centers.<br>
<strong><em>Methods</em></strong><strong>:</strong> This was a quasi-experimental study in which 110 health workers working in Torbat Heydariyeh health center participated. Subjects were randomly divided into two groups: control and intervention. Data were collected through a questionnaire. Then a training session (question and answer) was held for two hours by the researcher and at the end each participant was given an educational pamphlet on the topic. The variables were evaluated for 2 months after the intervention. Finally, data were analyzed using SPSS-22 software, paired t-test, independent t-test, and Chi-square.<br>
<strong><em>Results</em></strong>: The mean scores of the two groups in terms of knowledge, attitude, performance, behavioral intention, mental norms and perceived behavioral control were not significantly different before the study. After training, the mean scores of all the above variables in the test group increased significantly (P <0.05) but the mean scores of the control group did not differ significantly (P> 0.05).<br>
<strong><em>Conclusion</em>:</strong> The organization of educational sessions based on the theory of planned behavior increases the level of knowledge and skills of health care workers for proper disposal of infectious wastes.
آموزش, تئوری رفتار برنامه ریزی شده, پسماندهای عفونی
Education,Theory of Planned Behavior, Infectious Wastes
75
86
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-47-4&slc_lang=fa&sid=1
Alizadeh
H
هادی
علیزاده
alizadeh1@thums.ac.ir
100319475328460010352
100319475328460010352
Yes
Department of Public Health, School of Health , Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences, Torbat Heydariyeh, Iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه،تربت حیدریه، ایران
Tavakoli-Sani
B
سیده بلین
توکل
Tavakkolisanib@mums.ac.ir
100319475328460010353
100319475328460010353
No
Department of Health Education and Health Promotion, Social Determinant of Health Research Center, Mashhad University o Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Movahedzadeh
D
داوود
رباط سرپوشی
robatsd951@mums.ac.ir
100319475328460010354
100319475328460010354
No
Department of Health Education and Health Promotion, Social Determinant of Health Research Center, Mashhad University o Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Heshmati
H
هاشم
حشمتی
100319475328460010355
100319475328460010355
No
Health Sciences Research Center, Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences, Torbat Heydariyeh, Iran
مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
Peyman
N
نوشین
پیمان
peymann@mums.ac.ir
100319475328460010356
100319475328460010356
No
Department of Health Education and Health Promotion, Social Determinant of Health Research Center, Mashhad University o Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران