Journal title
عنوان نشریه
Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
Medical Sciences
http://jms.thums.ac.ir
1
admin
2716-9669
2716-9669
doi
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
8
1
online
1
fulltext
fa
تعیین کننده های رفتار تغذیه ای مادران دارای کودک 6 تا 12 ماهه مبتلا به اختلال رشد بر اساس نظریه شناختی اجتماعی
Determinants of maternal nutritional behavior for children 6 to 12 months with FTT based on social cognitive theory
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">اختلال رشد</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">یکی</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">از</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">مشکلات شایع و مهم بهداشتی کودکان سنین 6 تا 12 ماهگی است. رفتار تغذیه ای مادر از مهمترین علل اختلال رشد غیر عضوی کودکان است. یکی از نظریه های های اثرگذار بر رفتارهای تغذیه ای، نظریه شناختی اجتماعی است. این مطالعه با هدف شناسایی تعیین کننده های رفتار تغذیه ای مادران دارای کودک 6 تا 12 ماهه مبتلا به اختلال رشد بر اساس نظریه شناختی اجتماعی انجام شد.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روش­ ها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">این مطالعه توصیفی- تحلیلی با مشارکت 475 نفر از مادران دارای کودک 6 تا 12 ماهه مبتلا به اختلال رشد مراجعه کننده به 5 مرکز خدمات سلامت تربت حیدریه انجام شد. مشارکت کنندگان به روش نمونهگیری طبقه ای، انتخاب شدند</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">. داده ها، با استفاده از پرسشنامههای محقق ساخته، توسط مادران تکمیل و به</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> کمک نرم افزار </span></span><span dir="LTR">24</span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">-</span></span><span dir="LTR">SPSS</span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> و آمار توصیفی و </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">تحلیلی</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> تجزیه و تحلیل شدند.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">میانگین سنی مادران 7/5 </span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">8/29 سال و کودکان 1/9</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> 8/9 ماه بود. میانگین نمره رفتار مادران 1/8</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">6/6 بود. تحصیلات مادر، درآمد خانواده، سن و وزن کودک با رفتار مادر </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">ارتباط</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> مثبت و معنی دار داشت (0/05></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">p</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">). نتایج رگرسیون نشان داد، سازه های خودکارآمدی غلبه بر موانع، ارزش پیامد و آگاهی به ترتیب بیشترین میزان پیشگویی کنندگی بر رفتار مادران داشتند (0/05></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">).</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه ­گیری:</span></span></span></strong> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج این مطالعه نشان داد، سازههای خودکارآمدی غلبه بر موانع، ارزش پیامد و آگاهی می توانند جهت طراحی مداخلات به منظور بهبود رفتار تغذیه ای مادران دارای کودک 6 تا 12 ماهه مبتلا به اختلال رشد موثر باشند.</span></span></span>
<strong><em>Background & Aim</em></strong><em>:</em> Failure to thrive (FTT) is one of the most common and important health problems in children aged 6 to 12 months. Maternal behavioral factors are amongst the most critical causes of FTT in children<span dir="RTL">.</span> One of the most important theories to improve the nutritional behaviors is social cognitive theory. This study was conducted aiming to identify the determinants of maternal nutritional behavior for children 6 to 12 months with FTT based on SCT<span dir="RTL">.</span><br>
<strong><em>Methods</em></strong><strong>:</strong> This analytic study applied stratified sampling to select 475 mothers of children 6 to 12 months with FTT who referred to health service centers in Torbat Heydariyeh<span dir="RTL">. </span>Data were analyzed by SPSS-24.<br>
<strong><em>Results</em></strong>: The mean age of mothers was 29 years and children was 8 months. Average score of mothers' behaviors of 6.6<span dir="RTL">± </span>1.8<span dir="RTL">.</span> There was a significant positive correlation between mother's education, family income, age and weight of child with mother’s behavior (P<0.05). Regression results showed that Barrier self-efficacy, Outcome expectations and knowledge constructs had the most predictive effect on mothers' behaviors with 6 to 12-month-old children with FTT(P<0.05).<br>
<strong><em>Conclusion</em>:</strong> Based on our findings, barrier self-efficacy, outcome expectations and knowledge constructs, can be used to promote the maternal behavior for children 6 to 12 months with FTT<span dir="RTL">.</span>
رفتار مادر, نظریه شناختی اجتماعی, اختلال رشد, کودکان
Maternal behavior,Social cognitive theory,FTT,Children
14
23
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-845-1&slc_lang=fa&sid=1
Agdasi
Z
زینب
اقدسی
AGHDASIZ.B@GMAIL.COM
10031947532846009678
10031947532846009678
No
Department of Health Education and Health Promotion, Student Research Committee, Mashhad University o Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Vahedian-Shahroodi
M
محمد
واحدیان شاهرودی
vahedianm@mums.ac.ir
10031947532846009679
10031947532846009679
Yes
Department of Health Education and Health Promotion, Social Determinant of Health Research Center, Mashhad University o Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Tehrani
H
هادی
طهرانی
TEHRANIH@MUMS.AC.IR
10031947532846009680
10031947532846009680
No
Mashhad University of Medical Sciences
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Esmaily
H
حبیب الله
اسماعیلی
esmailyh@mums.ac.ir
10031947532846009681
10031947532846009681
No
گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران