fa
jalali
1392
4
1
gregorian
2013
7
1
1
2
online
1
fulltext
fa
تاکیکاردی بطنی در بیماران با سنگ کلیه تحت درمان با سنگ شکنی برون اندامی
Ventricular Tachycardia in Patients with Kidney Stones Treated with Extracorporeal Shock Wave Lithotripsy
زمینه
و هدف: سنگ شکنی برون اندامی به عنوان درمان اولیه اکثر
سنگ های کلیه، دارای عوارضی است که جهت پیشگیری از تحریک حیات بیماران و انجام این
روش درمانی به مطلوب ترین وجه، شناخت این عوارض از اهمیت ویژه ای برخوردار است. معرفی
بیماران: سه بیمار که به علت سنگ کلیه تحت درمان سنگ شکنی
برون اندامی با استفاده از دستگاه سنگ شکن از نوع الکترومگنتیک قرار گرفته بودند، در
حین سنگ شکنی دچار تاکی کاردی بطنی شدند. هیچ کدام از بیماران سابقه مشکلات قلبی را
نداشتند. در سه مرحله قبل، حین و بعد سنگ شکنی نوار قلب از بیماران گرفته شد و رابطه
بین آریتمی ایجاد شده در اثر سنگ شکنی و فعالیت عصبی اتونومیک توسط آنالیز ضربان قلب
مورد ارزیابی قرار گرفت. تاکیکاردی بطنی در میانگین 1400 پالس موج دریافتی مشاهده شد.
آریتمی ها خود به خود بعد از قطع ESWL پایان یافتند. نتیجه
گیری: احتمال وقوع تاکی کاردی بطنی حین سنگ شکنی به
عنوان یک مسأله مهم باید مد نظر قرار گیرد و برای پیشگیری از آن باید بررسی دقیق تر
بیماران از نظر قلبی عروقی قبل، حین و بعد از سنگ شکنی برون اندامی انجام شود.
Background: Extracorporeal shock wave
lithotripsy (ESWL), as an initial treatment of kidney
stones, has complications to prevent irritation
of patient’s life. In order to conduct this treatment, it sounds important to understand
its effects.
The
Patients: Three
patients underwent extracorporeal lithotripsy due to renal stone, ventricular
tachycardia incurred during lithotripsy. None of the patients had a history of
heart problems. Electrocardiograph was taken three times, before, during, and
after lithotripsy. The relationship between ESWL related dysrhythmia and
autonomic neural activity was also evaluated by heart rate spectral analysis.
Ventricular tachycardia was observed at 1400 average of the incoming wave
pulse. Arrhythmia itself was off after ESWL was ended.
Conclusion:
The
occurrence of ventricular tachycardia during lithotripsy should be considered
as an important issue and should be studied more carefully to prevent
cardiovascular patients before, during, and after ESWL.
Extracorporeal shock wave lithotripsy, Kidney stones, Ventricular tachycardia
سنگ کلیه, سنگ شکنی برون اندامی, تاکی کاردی بطنی
7
12
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-11&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/9
1393/1/20
2014/04/9
1393/1/20
E
Erami
الهه
ارمی
003194753284600572
003194753284600572
No
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
M
Mohabati
محسن
موهبتی
003194753284600573
003194753284600573
No
H
Azhdari-Zarmehri
حسن
اژدری زرمهری
hasan.azhdari@gmail.com
003194753284600574
003194753284600574
Yes
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
fa
بررسی میزان تاثیر یادگیری الکترونیکی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
The Effect of e-Learning on the Academic Development of University Students
زمینه
و هدف: یادگیری الکترونیک به دانشجویان توانایی لازم
برای یادگیری از طریق اینترنت را می دهد و یادگیری آنها را در این فرایند تسهیل می
نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر یادگیری الکترونیکی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفته است.
روش
بررسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل
کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تعداد 4563 نفر بود که تعداد140 نفر به
شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق
ساخته بود که بر اساس طیف لیکرت تهیه و بین دانشجویان توزیع شد. پایایی پرسشنامه بر
اساس ضریب آلفای کرونباخ به میزان 94/0 برآورد شد.
یافته
ها: یافته های پژوهش نشان داد که توانمند سازی دانشجویان
با میانگین 55/3، آموزش با میانگین 60/3، وسایل و امکانات با میانگین 65/3، تغییر در
محتوای آموزش با میانگین 55/3 و افزایش آگاهی دانشجویان با میانگین 53/3 در پیشرفت
تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه اصفهان معنادار است.
نتیجه
گیری: نتایج نشان داد که یادگیری الکترونیکی بر پیشرفت
تحصیلی دانشجویان تأثیر مثبت دارد.
Background: E- Learning gives students an ability to learn through Internet and modify
their learning in this process. The purpose of the present study is to
assess the effect of e-learning on
the academic development of Esfahan University of Medical Sciences’ students.
Materials and Methods: Methodology used in the study was descriptive. The statistical population
included all students (4563) who were selected by cluster sampling (140). Measurement
tool used in this study was a researchers-made questionnaire. Validity of the
questionnaire was estimated at 0.94 using Cronbach’s Alpha. The analysis of the
data was done at two levels of descriptive (mean‚ digression‚ frequency) and
inferential (t-test‚ f test).
Results: The results of this research indicate that e-learning was effective on the academic advancement
of the university students. The mean scores of the facets which have had an
impact on the academic development are as follows: enrichment or increase in ability 3.55 ‚ education with
3.60‚ facilities with 3.65‚ change in educational
content 3.55‚ enhancement in awareness with 3.53.
Conclusion: The results show that e-learning
has a positive impact on academic achievement.
E- Learning, Ability or enrichment, Enhancement in awareness, Advancement, Education
یادگیری الکترونیکی, توانمندسازی, افزایش آگاهی, پیشرفت تحصیلی, آموزش
13
21
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-12&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/92014/04/9
1393/1/20
2014/04/92014/04/9
1393/1/20
M
Keshavarz
محسن
کشاورز
keshavarz_mohsen@yahoo.com
003194753284600361
003194753284600361
Yes
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
M
Rahimi
محسن
رحیمی
003194753284600362
003194753284600362
No
Z
Esmaeili
زهره
اسماعیلی
003194753284600363
003194753284600363
No
fa
تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر فشار خون زنان مبتلا به پرفشاری خون
The Effect of Educational Program Based on BASNEF Model on Women’s Blood Pressure with Hypertension
زمینه
و هدف:بیماری فشار خون بالا یکی از علل اصلی مرگ و میر در سطح بین المللی می باشد که سالیانه هزینه
های سنگینی را بر اقتصاد بهداشت جهانی تحمیل می نماید. هدف این مطالعه بررسی تاثیر
آموزشمبتنی بر مدل بزنف برکنترل بیماری فشار
خون بود.روش
بررسی:در این مطالعه نیمه تجربی، مطالعه بر روی158بیمارزن
مبتلا به پرفشاری خون که از مراقبت های بهداشتی
خانه های بهداشت استفاده می کردند، انجام شد.روش نمونه گیری، بصورت چند مرحله
ای بود . در مرحله اول 20 خانه بهداشت بصورت تصادفی انتخاب و سپس به دو گروه کنترل
و مداخله تقسیم شدند. سپس در هر گروه تعداد 79 بیمار زن بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند.
ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که روایی و پایایی آن با نظر متخصصین و ضریب
آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته بود.
اطلاعات گردآوری شده با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی در نرم افزار16SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته
ها:میانگین سنی گروه مداخله و کنترل به ترتیب13/13±05/62
و17/13±25/63 بود.مشاهدات نشان دادند که میانگین فشار خون سیستولیک در گروه مداخله
آموزشی از67/139به 73/124 میلیمتر جیوه و فشار خون دیاستولیک از88/85 به 27/80 میلی
متر جیوه به صورت معنی دار آماری کاهش یافته بود(100/0p<).فاکتور قادرکننده با
تاثیر 329/0 بین سازه های مدل، قویترین پیش بینی کننده میزان فشار خون بود.
نتیجه
گیری:برنامه آموزشی مبتنی بر مدل بزنف نسبت به آموزش
های رایج نتایج بهتری را در کنترل بیماری فشار خون ارائه نموده است.
Background: Hypertension
is one of the leading causes of death worldwide which imposes heavy costs on
global health economy annually. The aim of this study was to
evaluate the impact of training program based on BASNEF
model on blood pressure control.
Materials
and Methods: The
present study was a quasi-experimental study that was conducted
on 158 female patients with hypertension who used primary health care
centers. Method of sampling was multistage. In the first
stage, 20 primary health care centers were randomly selected and randomly
divided into control and interventional groups. Then 79 female
patients from each group were randomly selected. Data collection tool
was a questionnaire the validity and reliability of which were confirmed by
experts and Cronbach’s alpha coefficient. Data was collected and analyzed by
SPSS version 16 using descriptive and analytical statistics.
Results: The mean age of intervention and control groups was 62.05 ± 13.13
and 63.25 ± 13.17, respectively. The results showed that in intervention group,
the mean of systolic blood pressure significantly decreased from 139/67 to
124/73 mmHg x. Also the mean of diastolic blood pressure significantly went
down from 85.88 to 80.27 mm Hg(p <0/001).The enabling factors
with effect of 0.329 among the model structurs was the
strongest predictor of hypertension.
Conclusion: Educational program based on BASNEF model provided better results in the
control of blood pressure compared to other conventional training.
BASNEF model, Education, Hypertension
مدل بزنف, آموزش, پرفشاری خون
22
31
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-13&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/92014/04/92014/04/9
1393/1/20
2014/04/92014/04/92014/04/9
1393/1/20
H
Izadirad
حسین
ایزدی راد
003194753284600679
003194753284600679
No
GH. R
Masoudi
غلامرضا
مسعودی
masoudy55@yahoo.com
003194753284600680
003194753284600680
Yes
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
I
Zareban
ایرج
ضاربان
003194753284600681
003194753284600681
No
M
Shahraki Poor
مهناز
شهرکی پور
003194753284600682
003194753284600682
No
Kh
Jadgal
خیرمحمد
جدگال
003194753284600683
003194753284600683
No
fa
بررسی دیدگاه پزشکان ، پرستاران و ماماها در باره روش درمانی رحم جایگزین در شهرستان تربت حیدریه
Investigating Perspectives of doctors, nurses and midwives about Surrogacy treatment
زمینه و هدف: رحم جایگزین یکی از روش های بحث انگیزدردرمان ناباروری است که بکارگیری آن لازمه شناسایی میزان آگاهی عموم جامعه و افرادی است که به نوعی با ناباروری ارتباط دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه رشته های مختلف علوم پزشکی در مورد روش درمانی رحم جایگزین انجام شد.روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی است جمعیت مورد مطالعه آن را گروه های مختلف علوم پزشکی شامل پزشکان متخصص ،پزشکان عمومی ،ماما،پرستار و اعضای هیأت علمی تشکیل دادند. نمونه گیری به روش نمونه گیری در دسترس انجام گرفت ،حجم نمونه 175 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری دادها پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبار علمی پرسشنامه با استفاده از روش اعتبار محتوی بدست امد و پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به میزان 94/0 برآورد شد. یافته ها :تعداد افراد شرکت کننده در این مطالعه 175 نفر با میانگین سنی 57/7±43/31 سال بود131 نفر (74.9%) از افراد شرکت کننده در مطالعه اطلاعاتی در ارتباط با روش رحم جایگزین بعنوان یکی از درمان های ناباروری اطلاع داشتند ، در این مطالعه 95 نفر (54.3%) انگیزه مالی و 10 نفر (5.7%)انگیزه خیر خواهانه و 58 نفر (33.1%) انگیزه مالی و خیر خواهانه توام با هم را دلیل مادر جایگزین شدن می دانستند. در ارتباط با خصوصیات مادر جایگزین ،62% وضعیت خانوادگی مناسب مادر جایگزین و 68% وضعیت روان شناختی مناسب و 68% وضعیت جسمانی مناسب و 39% وضعیت مناسب مالی و 68% عدم اعتیاد مادر به مواد مخدر و 65% عدم اعتیاد همسر مادر جایگزین و 57% سن مناسب مادر را جزئ خصوصیات حائز اهمیت بیان نمودند.نتیجه گیری: کادر علوم پزشکی دارای دیدگاه مثبتی نسبت به روش درمانی رحم جایگزین بودند ولی از مبانی اخلاقی ،فقهی و حقوقی این روش درمانی اطلاع چندانی نداشتند.
Background:
One way to treat
infertility, surrogacy is used. Surrogacy Infertility is one of the
controversial methods used to identify the level of public awareness of the
needs of people who are somehow related to infertility. Therefore, since
medical science than in other disciplines, are involved in issues related to
this approach, the present study aims to investigate the views of various
medical disciplines regarding surrogacy treatment was performed.
Materials and Methods: This study is a descriptive study of the
different groups of medical specialists, general practitioners, midwives,
nurses and faculty formed. Sampling methods sampling was conducted on 175
samples determined. The questionnaire consists of 3 sections. Part of the
second section 14 of the Personal Information (and relatives in the infertility
awareness infertility treatment methods and ways of knowing and awareness of
surrogacy legal issues and legal and financial Surrogacy law and cultural
issues), and the third section 15 in relation to the characteristics important
to choose the surrogate mother
Results:
The number of
participants in this study, 175 persons with a mean age of 57/7 ± 43/31 years
131 patients (74.9%) of participants in the study, information on surrogacy as
a treatment for infertility were aware that 32 (18.3%) this information through
friends or relatives, and 48 (27.4%) in the media, and 51 (29.1%) through
reading books and 44 patients (25.1%) than other ways of surrogacy information
found. In this study, 95 patients (54.3%), financial incentives, and 10
patients (5.7%), motivated by charity, and 58 (33.1%) and charity with a
financial incentive to replace the mother knew the reason why wife, mother,
mother appropriate component replacement and 57.7% Age characteristics
important to choose a surrogate mother expressed.
Conclusion:
Medical staff had a positive view of surrogacy treatment but have not notice of
moral principles,
jurisprudential and legal effect of this treatment.
Perspectives, Medical Sciences, Surrogacy treatment
رحم جایگزین, گروه علوم پزشکی, دیدگاه
31
38
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-28-1&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/92014/04/92014/04/92014/03/15
1392/12/24
2014/04/92014/04/92014/04/92014/03/15
1392/12/24
N
ShamaeianRazavi
نازنین
شماعیان رضوی
003194753284600698
003194753284600698
No
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
S
Abbaspour
صدیقه
عباسپور
abbaspours1@thums.ac.ir
003194753284600699
003194753284600699
Yes
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
H
Khademi
سید حسین
خادمی
003194753284600700
003194753284600700
No
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
A
Farhadifar
اکرم
فرهادی فر
003194753284600701
003194753284600701
No
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
fa
رابطۀ باورهای فراشناختی و رفتارهای خودتخریب گرایانه درافراد معتاد به مواد مخدر
On the Relationship between Meta cognitive Beliefs and the Self-Destructive Behavior among addicts
مقدمه:دانش فراشناختی اشاره به عقاید
و تئوری هایی دارد که افراد در ارتباط با شناخت ها و هیجاناتخود دارند، که این عقاید
می تواند باورهای مربوط به اهمیت قائل شدن برای انواع خاصی از تفکرات دربارۀ دیگر وقایع
شناختی را نیز در بر بگیرد. هدف این پژوهش
بررسی رابطۀ باورهای فراشناختی و رفتارهای خود تخریب گرایانه در افراد معتاد
به مواد مخدر می باشد.
روش کار: در این مطالعۀ توصیفی همبستگی،
132نفر از معتادان مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهرستان تربت حیدریه در سال
1391به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه باورهای
فراشناختی (MCQ-30) و پرسشنامه سنجش رفتارهای خودتخریب گرایانه(آقامحمدیان1388) استفاده
شد. برای تحلیل داده ها از، ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته ها:بیشترین رفتارهای خود تخریبی در
شرکت کنندگان، مصرف دائم مواد،مصرف تفننی مواد گوناگون، و کشیدن سیگار بود. بین نمرات
افراد در مقیاس باورهای فراشناختی ومیزان رفتارهای خودتخریب گرایانه همبستگی منفی معنی
داری وجود داشت. همچنین نمرۀ کلی رفتارهای خود تخریبی با نمرات افراد در ابعادباورهای
مثبت دربارۀ نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر، اطمینان شناختی، نیاز به کنترل افکار و خودآگاهی
شناختی رابطۀ منفی معناداری داشت(01/0>p).
نتیجه گیری: فراشناخت نقش مهمی در انتخاب و
تداوم مکانیسم های مقابله ای ناسازگار دارد. در اصل استفاده از مکانیسم های مقابله
ای ناسازگار، سبب شکل گیری و تداوم رفتارهای نامتناسب و خود تخریبی می شود، از این
رو میتوان با تغییر باورهای فراشناختی که شیوه های ناسازگارانۀ برخی از رفتارها را
زیاد می کنند و یا باعث گرایش به اعتیاد می شوند، به بهبود وضعیت زندگی
فردی و اجتماعی افراد کمک کرد.
Background: While some
factors support drug addiction, others impose risky factors that affect drug
addiction. This study investigated the relationship between Meta cognitive
beliefs and self-destructive behavior among
addicts.
Materials and Methods: This was a descriptive correlational study. One
hundred thirty two people were selected through convenience sampling, from the
addicted clients who came to Torbat Heidarieh governmental or private clinics (treatment
centers) in 1390. In order to gather data, meta cognitive behavior
questionnaires (MCQ-30) and questionnaire to measure self-destructive behavior
measures (Aghamohamadyan, 1388) were used. Data were analyzed using the SPSS
software (version 16) to find out descriptive statistics, and Pearson
correlation coefficient analysis.
Results:
The most self-destructive behaviors of the participants were the use of
permanent materials, fancy use of a variety of materials, and smoking. There
was a significant negative correlation between Meta cognitive beliefs and
self-destructive behaviors. Moreover, there was a significant relationship (p<0/01) between the overall score of
self-destructive behaviors and the scores of people’s positive beliefs about
worries, uncontrollability, danger, and cognitive confidence, need to control
thoughts and cognitive self-consciousness.
Conclusion:
Meta cognition plays an important role in the selection and persistence of
incompatible coping mechanisms helping people improve their personal and social
life.
Meta cognitive beliefs, self-destructive behaviors, addictions
اعتیاد, باورهای فراشناختی, رفتارهای خود تخریبی
39
45
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-19&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/92014/04/92014/04/92014/03/152014/04/10
1393/1/21
2014/04/92014/04/92014/04/92014/03/152014/04/10
1393/1/21
T
Kashefi
طیبه
کاشفی
Kashefi88@gmail.com
003194753284600688
003194753284600688
Yes
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
fa
برآورد میزان مواجهه خانوارهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با هزینه های کمرشکن سلامت در سال 1391
Estimates of Catastrophic Health Care Expenditures on Families Supported by Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences in 1391
زمینه و هدف: امروزه نبود محافظت مالی در سلامت
به عنوان بیماری نظام های سلامت شناخته شده است. روشن ترین نشانه آن این است که خانوارها
نه تنها از بار بیماری ، بلکه از بار ناشی از نابودی و فقر اقتصادی و به عبارتی دیگر
مواجهه با هزینه های کمرشکن و فقر ناشی از تأمین مالی سلامت خود رنج می برند. پژوهش
حاضر به سنجش هزینه های کمرشکن خدمات سلامت و
شاخصه های اثرگذار در این زمینه پرداخته است.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی بود
که اطلاعات مربوط به 384 خانوار تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه جمع آوری
گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق
ساخته ای بود که روایی و پایایی آن تایید گردید. بروز هزینه کمرشکن خدمات سلامت بر
اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت محاسبه گردید و
عوامل مؤثر بر این هزینه ها با استفاده از نرم افزار Stata نسخه 11 مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: میزان مواجه خانوارها با هزینه
های کمرشکن سلامت برابر با 77/6% بود. استفاده ازخدمات بستری بیشترین سهم در میزان
پرداخت از جیب خانوارها داشت و با بروز هزینه های کمرشکن سلامت رابطه معنا دار داشت؛
همچنین ارتباط بین بعد خانوار، وجود فرد 65 سال به بالا، استفاده از خدمات دارویی و
تشخیصی با هزینه های کمرشکن سلامت معنی دار است.
نتیجه گیری: استفاده از خدمات مربوط به سلامت،
وجود فرد زیر 5 سال در خانوار و زیاد بودن بعد خانوار باعث افزایش مواجه خانوارها با
هزینه های کمرشکن خدمات سلامت می شود. این متغیرها باید جهت دستیابی به هدف برنامه
پنجم توسعه کشور که 1% بروز هزینه های کمرشکن سلامت است مورد توجه سیاستگذاران شهرستان
قرار گیرد.
Background: No financial protection in
health has been recognized as a disease in healthcare systems. Some families
suffer from poverty, disease, and catastrophic expenditure .In this study we
have tried to measure the catastrophic expenditures of health services and
effective indicators on them.
Materials and Methods: This was a cross sectional study
and the information of 384 families who were supported by Torbat Heydarieh University
of Medical Science were collected. Data
collection tool was a questionnaire the validity and reliability of which were confirmed.
Incidence of catastrophic health care expenditures were calculated based on WHO
methods, and Stata version 11 software was also used for data analysis.
Results: The rate of households facing
catastrophic healthcare expenditures was 6.77 %. The use of daycare services
had the highest proportion of the expenditure which had a significant
relationship with the occurrence of catastrophic healthcare expenditures.
Catastrophic healthcare expenditures had a significant relationship with the
number of family members, the existence of a 65 or older family member, he use
of medicines, and diagnostic tests.
Conclusions: The use of health services, the
existence of children under the age 5 in the family, and large family size
increase catastrophic health expenditures. These variables should be taken into
consideration by policy makers to have an agenda in Fifth National Development
Plan, aiming to achieve 1% incidence of crippling cost of health.
Health payments, Catastrophic Health Expenditure, Torabt Heydariyeh families
پرداخت های سلامت,هزینه های کمرشکن سلامت, خانوارهای شهرستان تربت حیدریه
46
54
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-18&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/92014/04/92014/04/92014/03/152014/04/102014/04/10
1393/1/21
2014/04/92014/04/92014/04/92014/03/152014/04/102014/04/10
1393/1/21
H
Amery
حسین
عامری
003194753284600692
003194753284600692
No
H
Vafaee
حمید
وفایی
003194753284600693
003194753284600693
No
H
Alizadeh
هادی
علیزاده سیوکی
003194753284600694
003194753284600694
No
A
Ghiasi
اکبر
قیاسی
003194753284600695
003194753284600695
No
N
ShamaeianRazavi
نازنین
شماعیان رضوی
003194753284600696
003194753284600696
No
A
Khalafi
علی
خلفی
khalafia1@thums.ac.ir
003194753284600697
003194753284600697
Yes
fa
تعیین الگوی فعالیت جسمانی کارمندان شاغل در بانک های شهر ایرانشهر درسال 1390
An Assessment of Physical Activity Levels among Bank Employees in Iranshahar in 2011
زمینه و هدف: گسترش فناوری و ماشینی شدن زندگی،
کم شدن تحرک جسمانی را برای انسانها به ارمغان آورده و این در حالی است که 70 درصد
از بیماریها در اثر بیتحرکی بوجود میآیندواز طرف دیگرفعالیت فیزیکی وورزش منظم نقش
بسیار مهمی در حفظ وارتقاء سلامتی دارد. این مطالعه با هدف بررسی میزان فعالیت بدنی
کارمندان شاغل در بانکهای شهر ایرانشهر درسال1389انجام گردیده است .
روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه توصیفی-
تحلیلی است.تعداد نمونه 124 نفر ونمونه گیری به روش سرشماری انجام شد ه است . داده ها از طریق خود گزارش
دهی وبه وسیله پرسشنامه استاندارد شده بین المللی فعالیت بدنی 7 روزه جمع آوری گردید ه است .تجزیه و تحلیل آماری
داده ها با برنامه آماری SPSS
و فرمولهای آماری توصیفی وتحلیلی انجام شد ه است.
یافته ها: نتایج نشان دادکه میانگین سنی
واحدهای مورد پژوهش 1/7 ± 0/34 سال بود،1/91% مذکر ،7/88%متاهل وتحصیلات اکثریت آنها(
5/56%) دیپلم بود. 7/38% واحدهای مورد پژوهش فعالیت کم ، 8/50%فعالیت متوسط و5/10 فعالیت بدنی شدیددر طول هفته داشتند. همچنین به
غیر از وضعیت تاهل، بین هیچ کدام از عوامل دموگرافیک سن، جنس، تحصیلات و تعداد فرزندان
با سطح فعالیت بدنی ارتباط معنی داری نداشتند.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه درصد زیادی از
کارکنان فعالیت فیزیکی کافی نداشتند فعالیت فیزیکی بیشتر به ویژه در اوقات فراغت وهنگام
جابه جایی توصیه می شود.
Background: Technology advancement and
modernity have ended up to physical activity depletion in human life. However,
70 % of diseases are associated with physical activity deprivation. Physical
activity and exercise play an important role to maintain and enhance health
significantly.
The
aim of the present study is to assess physical activity levels among bank
employees in Iranshahr.
Materials
and Methods: It
is a descriptive - analytical cross-sectional study. One-hundred twenty four
bank employees in Iranshahr participated through convenience sampling. Data was
collected through the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ), 7
days version. Data was analysed with SPSS software through descriptive ;
inferential statistics.
Results: It showed age mean (34±7.1), male
(91.1%), married (88.7%) and diploma (56.5%). Weekly physical activity level
was low (38.7%), moderate (50.8%) and severe (10.5%). Physical activity level
did not reveal any significant association with age, sex, marital status, educational
background and the number of children. But, there was a significant
relationship between physical activity and marital status.
Conclusion:
It is strongly recommended that
bank employees modify their lifestyle and have a more active life
particularly in transportation and their free time
Physical activity, Bank employees
فعالیت بدنی, کارمندان بانک, ایرانشهر
55
62
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-17&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/92014/04/92014/04/92014/03/152014/04/102014/04/102014/04/10
1393/1/21
2014/04/92014/04/92014/04/92014/03/152014/04/102014/04/102014/04/10
1393/1/21
H
Robabi
حسن
ربانی
003194753284600702
003194753284600702
No
K
Eghbali
کبریا
اقبالی
003194753284600703
003194753284600703
No
I
Zareban
ایرج
ضاربان
003194753284600704
003194753284600704
No
M
Karimy
محمود
کریمی
karimymahmood@ yahoo.com
003194753284600705
003194753284600705
Yes
AH
Mirhaghi
امیرحسین
میرحقی
003194753284600706
003194753284600706
No
H
Sanainasab
هرمز
سنائی نصب
003194753284600707
003194753284600707
No
fa
بررسی رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی پرستاران بیمارستان الزهرا اصفهان
An Investigation of the Relationship between Job Satisfaction and Emotional Intelligence among Isfahan State Hospital’s Nurses
زمینه و هدف: هوش هیجانی باعث موفقیت هایی در
شغل و زندگی و تحصیل می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی
پرستاران بیمارستان الزهرا انجام شد.
روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی
بود. جامعه آماری پژوهش شامل300 پرستار بیمارستان الزهرا اصفهان بود که از روش سرشماری
کامل استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه هوش هیجانی و رضایت شغلی
بود که بر اساس مقیاس لیکرت تهیه و تنظیم شد بود. روش آماری مورد استفاده در این پژوهش
ضریب همبستگی پیرسون بود. پایایی پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ و با استفاده
از نرم افزار SPSS
89/0 و 86/0 بدست آمد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که بین عوامل
خودآگاهی، خودتنظیمی، همدلی، خودانگیزی، و مهارت اجتماعی با رضایت شغلی پرستاران رابطه
معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: امروزه هوش هیجانی به عنوان مولفه
ای مهم در سلامت و بهداشت روانی فرد تاثیر بسیار مهم و ارزشمندی دارد و هوش هیجانی برروی رضایت شغلی پرستاران تاثیر مثبت دارد.
Background: The main objective of the
present study was to investigate the relationship between job satisfaction
and emotional
intelligence among Isfahan state hospital’s nurses.
Materials and Methods: Methodology
used in the study was descriptive - correlational. The
statistical population included all nurses in Isfahan
state hospital who were selected as the target population from
which a sample of 30 were selected by cluster
sampling. Measurement tools used in this study were two researchers-made
questionnaires (Job
Satisfaction and Emotional Intelligence) drawing upon a five point Likert scale. The
validity of the instrument, estimated by Cronbach’s alpha coefficient formula,
was 0.89 and 0.86. Descriptive statistical techniques such as mean‚ standard
deviation along with inferential statistical measures like correlation
coefficient were employed to analyze the data.
Results: The findings revealed that there
is a significant correlation between job satisfaction and factors such as spontaneity,
empathy, self–knowledge, self-control, and social skills.
Conclusion: Emotional intelligence
as a benchmark and indicator in humans’ mental health has a positive impact on job satisfaction.
Emotional intelligence, Job satisfaction, Nurses
هوش هیجانی, رضایت شغلی, پرستاران, بیمارستان الزهراء
63
69
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-16&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/92014/04/92014/04/92014/03/152014/04/102014/04/102014/04/102014/04/10
1393/1/21
2014/04/92014/04/92014/04/92014/03/152014/04/102014/04/102014/04/102014/04/10
1393/1/21
N
Madanipour
نادیا
مدنی پور
003194753284600379
003194753284600379
No
SH
Mohagheghiyan
شهناز
محققیان
003194753284600380
003194753284600380
No
M
Rahimi
محسن
رحیمی
mrahimi@gmail.com
003194753284600381
003194753284600381
Yes
A
Sayadi
غلامعلی
صیادی
003194753284600382
003194753284600382
No
fa
بررسی نیاز های آموزشی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیرازدر راستای ارائه الگوی مناسب آموزشی و بهسازی منابع انسانی
Studying the Educational Needs of Shiraz Medical Sciences University Staff: A need for a Suitable Educational Model and Human Resource Development
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نیازهای
آموزشی کارکنان (کادر غیر درمانی)دانشگاه علوم پزشکی شیراز جهت ارائه الگوی آموزشی
مناسب جهت بهسازی منابع انسانی دانشگاه در سال 1391 انجام گرفته است .روش بررسی: این تحقیق ،مطالعه ای توصیفی
- کاربردی است که در میان دانشکده های مختلف دانشگاه و با نمونه ی آماری 184 نفر انجام
شده است. نمونه از طریق نمونه گیری طبقه ای نسبی و جمع آوری داده ها بوسیله یک پرسشنامه
30 گویه ای که به بررسی سطوح دانش، مهارت و نگرش
به دوره های آموزشی و نیازکارکنان پرداخته است صورت پذیرفته است. که اعتبار
وروائی آن بوسیله کارشناسان و صاحبنظران تایید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ
94% می باشد.یافته ها: در تعیین وضعیت مطلوب در سطوح
دانش، مهارت و نگرش، بترتیب آشنایی با روش جمع آوری و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات
با میانگین 79/7،مهارت در نحوه بکارگیری تکنولوژی اطلاعات در پیشبرداهداف سازمانی با
میانگین 99/12و تاثیر پذیری تغییرو بکار گیری روش های جدید برای بهبود فعالیتهای سازمانی
با میانگین 72/7 بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. در وضعیت موجود، آشنایی با روش انجام کارخود با میانگین 04/4،انجام
وظیفه در کوتاه ترین زمان با میانگین 93/3و تاثیر پذیری تغییرو بکار گیری روشهای جدید
برای بهبود فعالیتهای با میانگین 25/4 بیشترین فراوانی رابه خود اختصاص دادند. همچنین
در قسمت شکاف وضعیت موجود و مطلوب، آشنایی با مهارت های هفتگانه با میانگین27/4،مهارت
در نحوه به کار گیری تجزیه و تحلیل آماری با میانگین 98/3 و تاثیر تغییر و بکارگیری
روش های جدید برای بهبود فعالیت های سازمان با میانگین47/3 بیشترین شکاف را در میان نیاز ها به خود اختصاص دادند.
نتیجه گیری: تفاوت معنادار آماری بین سطح موجود
ومطلوب دانش، مهارت و نگرش کارکنان وجود داشت و شکاف بین وضعیت موجود ومطلوب ملموس
و قابل تامل بود و نیاز به بر گزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و ایجاد تغییرات کیفی
و فراهم ساخت قدرت جابجایی نیروی انسانی از طریق دوره های آموزشی وجود داشت.
Background: The present research aimed to
study the educational needs of Shiraz Medical Sciences University Staff
(Administrative staff).
Materials
and Method: This is a descriptive – applied
study conducted among different faculties of medical university with 184
statistical samples.
Sampling
is based on a stratified sampling and collecting date was done by a
questionnaire including 30-oraly asked questions dealing with knowledge level,
skill, and attitude of educational periods and staff`s needs. The validity of
the method was confirmed by experts and authorities and its reliability was
estimated by Cronbach’s alpha coefficient formula (α) at 94‰.
Results: In determining the optimal state
of knowledge level, skill and attitude, the following averages were gained: the
ability to apply information technology (IT) to pursue organizational goals
with an average of 12.99, familiarity with collecting, analyzing, and
interpreting data with an average of 7.79, and influence of change and using
new methods to improve organizational activities with an average of 7.72.
Regarding the present study, familiarity with performing their own work with an
average of 4.04, performing duties in the shortest time with an average of
3.93, influence of change and using new methods for improving activities with
an average of 4.25 were some other findings. Also, regarding the gap between
the existing and optimal state, the biggest gaps were as follows: familiarity
with the seven skills with an average of 4.27, skill in applying statistical
analysis with an average of .98, and influence of change and using new methods
on organizational activities with an average of 3.47.
Conclusion: There was a meaningful difference between the
existing and optimal state. A necessity
of holding short-time educational periods, making qualitative changes, and
preparing a power of replacing human resources using this very educational
periods were felt.
Educational needs, Educational gap, Skill, Attitude, Resource development
نیاز آموزشی, شکاف آموزشی ,مهارت , نگرش,بهسازی منابع
70
76
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-15&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/92014/04/92014/04/92014/03/152014/04/102014/04/102014/04/102014/04/102014/04/10
1393/1/21
2014/04/92014/04/92014/04/92014/03/152014/04/102014/04/102014/04/102014/04/102014/04/10
1393/1/21
B
Zandi
بهمن
زندی
003194753284600708
003194753284600708
No
R
Mosavinezhad
روح الله
موسوی نژاد
003194753284600709
003194753284600709
No
A
Ahmadi GH
علی محمد
احمدی قراچه
amag@gmail.com
003194753284600710
003194753284600710
Yes
M
Jamalzade
محمد
جمالزاده
003194753284600711
003194753284600711
No
fa
بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و رفتار زنان شهری 15 تا 49 ساله چابهار در مورد حاملگی ناخواسته
The Impact of Education on Knowledge, Attitude, & Behavior of Urban Women aged 15-49 in Chabahar about Unwanted Pregnancy
زمینه و هدف:تقریباَ تمام زنان در معرض خطر
بارداری ناخواسته می باشند و کاهش بارداری های ناخواسته یکی از اولویت های کاری کارکنان
بهداشتی است. مطالعه حاضر به منظور تعیین تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و رفتار در زنان
شهری دارای بارداری پرخطر قبلی در شهرستان چابهار به اجرا درآمد.
روش بررسی:این مطالعه مداخله ای شاهددار در
سال 1391 بر روی 94 زن 15 تا 49 ساله شوهر دار شهر چابهار انجام شد. نمونه گیری به
روش تصادفی چند مرحله ای بود. ابزار گردآوری پرسشنامه بود که پس از تایید روایی و پایایی
مورد استفاده قرار گرفت. آموزش، بصورت برگزاری دو جلسه بحث گروهی و پرسش و پاسخ و با
استفاده از پاورپوئینت ارائه گردید. یک ماه بعد مجدداً همان پرسشنامه ها توسط آزمودنی
ها تکمیل شدند. تفاوت بین متغیرها در دو گروه،با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه
19 و با آزمون هایPrired
T-test ، tمستقل وکای اسکوئرمورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها:نتایج یافته ها نشان دادکه استناد
به آزمون آماری کای اسکوئربین دو گروه مداخله و شاهد از نظر اطلاعات دموگرافیک اختلاف
معنی داری وجود نداشت (05/0P>).بعد از مداخله، در گروه مورد نمره آگاهی، نگرش و رفتار نمونه
ها بطور معنی داری نسبت به قبل از مداخله افزایش یافت (001/0>p).
نتیجه گیری:برنامه آموزش بهداشت طراحی شده
تاثیر مثبتی بر آگاهی، نگرش و در نهایت ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از بارداری ناخواسته
در گروه مداخله داشت و می تواند نقش موثری در کاهش بارداری ناخواسته داشته باشد.
Background: Almost all
women are at risk for unintended pregnancy, and reducing unwanted pregnancy is
one of the priorities for health professionals. This study was conducted in Chabahar
to evaluate the impact of education on knowledge, attitudes, and behavior of
urban women with high risk pregnancies.
Materials and Methods: This randomized controlled
intervention study was conducted on 94 women aged 15 to 49 who got married in
2012 in Chabahar. It was a multi-stage random sampling method. Data were
gathered by a researcher-made questionnaire and analyzed by SPSS software
version 19 by using paired t-test, independent t-test and, chi- square test. Training
was given by group discussions, question and answer sessions through PowerPoint
presentations.
Results: According
to the chi-square test, there was no significant difference (p>0.05) between
the experimental and control groups in terms of demographic variables. The
experimental group’s knowledge, attitude and behaviors increased
significantly compared to the pre-intervention period (p<0.05).
Conclusion: The designed educational program was effective in knowledge,
attitude, and finally promoted preventive behaviors regarding unwanted pregnancy.
Education, Knowledge, Attitude, Behavior, Unwanted pregnancy
آموزش, آگاهی, نگرش, رفتار,حاملگی ناخواسته
77
83
http://jms.thums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-14&slc_lang=fa&sid=1
2014/04/92014/04/92014/04/92014/03/152014/04/102014/04/102014/04/102014/04/102014/04/102014/04/10
1393/1/21
2014/04/92014/04/92014/04/92014/03/152014/04/102014/04/102014/04/102014/04/102014/04/102014/04/10
1393/1/21
M
JadgalKh
خیرمحمد
جدگال
003194753284600369
003194753284600369
No
H
Alizade
هادی
علیزاده سیوکی
halizaeh1@yahoo.com
003194753284600370
003194753284600370
Yes
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
I
Zareban
ایرج
ضاربان
003194753284600371
003194753284600371
No
F
Rakhshani
فاطمه
رخشانی
003194753284600372
003194753284600372
No
B
LotfiMayenBoulagh
بهروز
لطفی ماین بلاغ
003194753284600373
003194753284600373
No
E
Hajilou
الهام
حاجیلو
003194753284600374
003194753284600374
No