دوره 1، شماره 4 - ( 10-1392 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 54-62 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabasi Darmiyan A, Zareban I, Masuodi G, SHahrakipoor M. The Effect of Educational Program on Knowledge, Attitudes and Preventive Behaviors of Disease Transmission in Patients with AIDS. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. 2014; 1 (4) :54-62
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-113-fa.html
طبسی درمیان عبدالرحیم، ضاربان ایرج، مسعودی غلامرضا، شهرکی پور مهناز. تأثیر برنامه آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار های پیشگیرانه از انتقال بیماری در مبتلایان به ایدز. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1392; 1 (4) :54-62

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-113-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
چکیده:   (3128 مشاهده)

زمینه و هدف: بر اساس آمار های موجود ایدز هنوز بعنوان یکی از کشنده ترین بیماریها در جهان مطرح بوده بصورتی که سال 2010 در سراسر جهان تعداد 8/1 میلیون نفر را به کام مرگ کشیده است .این مطالعه با هدف ارزیابی تأثیر برنامه آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار های پیشگیرانه در مبتلایان به ایدز انجام گرفته است.

روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال 1391 بر روی 92 بیمار مبتلا به AIDS/HIV در شهرستان های سراوان و سرباز انجام شد. با توجه به تعداد کم بیماران مبتلا نمونه گیری به روش سرشماری انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته چهار قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک، سؤالات آگاهی، نگرش و عملکرد که یک بار در آزمون اولیه و بار دیگر در آزمون ثانویه (پس از اجرای برنامه آموزشی) مورد استفاده قرار خواهد گرفت. روایی پرسشنامه با نظر متخصصین و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 72/0 تائید شد. جهت توصیف داده ها از شاخص های مرکزی (میانگین) و پراکندگی (انحراف معیار) و جهت تجزیه و تحلیل آنها از آزمونهای تی مستقل، زوجی و کای دو و همبستگی پیرسون استفاده گردید.

یافته ها: قبل از مداخله، میانگین نمرات آگاهی، نگرش و رفتار در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. نتایج آزمون تی زوجی پس از آموزش نشان داد که میانگین نمرات تمام متغیرها در گروه مداخله به طور معنی داری افزایش پیدا کرد ه است( 001/0P<). بین متغیر رفتار با آگاهی و نگرش همبستگی معنی داری وجود داشت.

نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که برنامه آموزشی بر آگاهی، نگرش و ارتقای رفتارهای پیشگیرانه مؤثر است؛ و از طریق افزایش سطح آگاهی و نگرش می توان رفتار های پیشگیرانه از انتقال بیماری را ارتقاء داد.

متن کامل [PDF 656 kb]   (884 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015  All Rights Reserved | Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb