دوره 13، شماره 3 - ( 7-1404 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarfarazi E, JafarTabatabaei T, JafarTabatabaei S, Shahabizadeh F. Comparison of the effectiveness of compassion-based mindfulness training and self-treatment training on cognitive distortion and self-compassion in adolescent girls with anxiety symptoms. jmsthums 2025; 13 (3) :1-11
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1359-fa.html
سرفرازی الهه، جعفرطباطبایی تکتم سادات، جعفرطباطبایی سمانه سادات، شهابی زاده فاطمه. مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهانه مشفقانه و آموزش خودشفابخشی بر تحریف شناختی و شفقت به خود نوجوانان دختر مبتلا به علائم اضطرابی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1404; 13 (3) :1-11

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1359-fa.html


1- گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
چکیده:   (20 مشاهده)
زمینه و هدف: نوجوانان دختر مبتلا به اضطراب با مشکلات متعددی روبرو هستند، بدین سبب نیازمند مداخلات ویژه و کارآمد می‌باشند، لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهانه مشفقانه و آموزش خود شفابخشی بر تحریف شناختی و شفقت به خود نوجوانان دختر مبتلا به علائم اضطرابی انجام شد.
روش ­ها: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح سه گروهی-سه مرحله‌ای بود. از بین نوجوانان دختر مبتلا به علائم اضطرابی شهر تربت‌جام 45 نفر به روش هدفمند انتخاب و سپس با تخصیص تصادفی در سه گروه قرار داده شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ شفقت به خود نف (2003) و پرسشنامه تحریف شناختی الیس (1998) گرداوری شدند. گروه آزمایش 1 تحت آموزش ذهن‌آگاهی مشفقانه و گروه آزمایش 2 تحت آموزش خود شفابخشی در طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای قرار گرفتند. داده‌های به‌دست‌آمده به روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر با استفاده از نرم‌افزار
spss نسخه 23 با سطح معناداری 0/05 تجزیه‌وتحلیل گردید.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی مشفقانه و آموزش خود شفابخشی باعث کاهش تحریف شناختی و بهبود شفقت به خود در نوجوانان دختر مبتلا به نشانگان اضطراب شده است و این اثر در طول زمان نیز پایدار بوده است (0/05p). همچنین نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که بین اثربخشی دو رویکرد در شفقت به خود تفاوت معناداری وجود دارد (0/05p) و رویکرد خود شفابخشی مؤثرتر می‌باشد.
نتیجه­ گیری: آموزش ذهن‌آگاهی مشفقانه و خود شفابخشی در بهبود شفقت به خود و کاهش تحریفات شناختی تأثیر دارد؛ اما آموزش خود شفابخشی مؤثرتر از آموزش ذهن آگاهی مشفقانه است.
متن کامل [PDF 329 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/20 | پذیرش: 1404/2/28 | انتشار: 1404/8/26

فهرست منابع
1. Kodish I, Rockhill C, Varley C. Pharmacotherapy for anxiety disorders in children and adolescents. Dialogues in clinical neuroscience. 2022; 4(13): 439-452. [DOI:10.31887/DCNS.2011.13.4/ikodish]
2. Stjerneklar S, Hougaard E, McLellan L. F, Thastum M. A randomized controlled trial examining the efficacy of an internet-based cognitive behavioral therapy program for adolescents with anxiety disorders. PloS one. 2019; 14(9): e0222485.‏ [DOI:10.1371/journal.pone.0222485]
3. Yaghoobi Siahgoorabi F, Rezaei S, Zebardast A. Prevalence of Anxiety and Depression in Adolescent Girls in Lahijan and Associated Demographic Factors. TB. 2024; 23 (3):1-15. [Persian] [DOI:10.18502/tbj.v23i3.16479]
4. Llamas‐Díaz D, Cabello R, Megías‐Robles A, Fernández‐Berrocal P. Systematic review and meta‐analysis: The association between emotional intelligence and subjective well‐being in adolescents. Journal of Adolescence. 2022; 94(7): 925-938.‏ [DOI:10.1002/jad.12075]
5. Rnic K, Dozois D, Martin R. Cognitive Distortions, Humor Styles, and Depression. Europe's Journal of Psychology. 2016; 12(3): 348-362. [DOI:10.5964/ejop.v12i3.1118]
6. Haji Omidi S, AKBARI B, Moqtader L. Structural Model of Suicide Based on Resilience and Cognitive Distortion with the Mediation of Moral Identity in Adolescents. RAZI JOURNAL OF MEDICAL SCIENCES (JOURNAL OF IRAN UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES). 2023; 29(12): 30-42. [Persian]
7. Neff K. D. The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and identity. 2003; 2(3): 223-250.‏ [DOI:10.1080/15298860309027]
8. Neff K. D. The self-compassion scale is a valid and theoretically coherent measure of self-compassion. Mindfulness. 2016; 7(1): 264-274. [DOI:10.1007/s12671-015-0479-3]
9. Volkaert B, Verbeken S, Debeuf T, Michels N, Braet C. Training self-compassion: Exploring the effects on adolescents' physiological and self-reported stress responses. Mindfulness. 2022; 13(4): 897-907. [DOI:10.1007/s12671-022-01838-2]
10. Bluth K, Lathren C, Clepper-Faith M, Larson L.M, Ogunbamowo D.O, Pflum S. Improving mental health among transgender adolescents: Implementing mindful self-compassion for teens. Journal of Adolescent Research. 2023; 38(2): 271-302.‏ [DOI:10.1177/07435584211062126]
11. Khedri M, Shiralynia Kh, Aslani Kh. The effectiveness of compassion-focused mindfulness training on reducing rumination and perceived stress in adolescent girls. Journal of Applied Psychology. 2022; 16(2): 201-223. [Persian] [DOI:10.52547/apsy.2021.219957.1000]
12. Neff K. D, Germer C. K. A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self‐compassion program. Journal of clinical psychology. 2013; 69(1): 28-44.‏ [DOI:10.1002/jclp.21923]
13. Sadeghi A, Sajjadian A, Nadi M.A. Comparing the effectiveness of compassion-based mindfulness and mindfulness-based cognitive therapy on dysfunctional attitudes, self-control, and mental health. Journal of Positive Psychology. 2020; 6(1): 31-48. (Persian)
14. Josipovic Z. Love and compassion meditation: a nondual perspective. Annals of the New York Academy of Sciences. 2016; 1373(1): 71-65. [DOI:10.1111/nyas.13078]
15. Neff KD, Dahm KA. Self-compassion: What it is, what it does, and how it relates to mindfulness. In Robinson M, Meir B, Ostafin B, editors. Mindfulness and self-regulation. New York: Springer. 2013.
16. Germer C, Neff K. Mindful self-compassion (MSC). In Handbook of mindfulness-based programmes (pp. 357-367). Routledge.‏ 2019. [DOI:10.4324/9781315265438-28]
17. Shojaei F, Jabalameli S, Latifi Z, Siavash M. Comparison of the Effect of Self-Healing with Mindfulness-Integrated Cognitive Behavior Therapy on Health-Promoting Lifestyle Profile in Type 2 Diabetes Patients: A Clinical Trial. Journal of Gorgan University of Medical Sciences. 2022; 24(3): 8-16.‏ [Persian]
18. Loyd A, Johnson B. The healing codes. In Unlocking the cellular sequence of life (pp. 70-106). New York, Boston: light of man ministries.
19. Latifi Z, Soltani M, Mousavi S. Evaluation of the effectiveness of self-healing training on self-compassion, body image concern, and recovery process in patients with skin cancer. Complementary Therapies in Clinical Practice. 2020; 40: 101180. [Persian] [DOI:10.1016/j.ctcp.2020.101180]
20. Shahbazi N, Latifi Z. The effectiveness of self-healing intervention program on pain-related anxiety and the severity of perceived pain in patients with migraine. British Journal of Guidance & Counselling. 2023; 1-11.‏ [Persian] [DOI:10.1080/03069885.2023.2170979]
21. Zarean F, Latifi Z. Effects of self-healing intervention on quality of life and mother-child interaction among female breadwinners. Complementary Therapies in Clinical Practice. 2021; 43: 101334. [Persian] [DOI:10.1016/j.ctcp.2021.101334]
22. Latifi Z, Mardani Z, Ghareghani R. The Effectiveness of Self-healing Training on Psychological Well-being in Women With Hypertension. Intern Med Today. 2022; 28 (2):170-185. [Persian] [DOI:10.32598/hms.28.2.3477.1]
23. Latifi Z, Zarrabi Sh, Tabatabaeenejad F, Zare Neystanak M. The effectiveness of self-healing training on well-being, satisfaction, body image and distress tolerance of women with bulimia nervosa. Cognitive Analytical Psychology Quarterly. 2022; 13(51): 33-49. [Persian]
24. Latifi Z, Bagheri N, Soleymani F. The effectiveness of self-healing training on self-esteem and psychological distress of the families of students with special learning disorders. Empowering Exceptional Children. 2022; 13(2): 54-66. [Persian]
25. Loyd A, Johnson B. Healing Code: Be the healer of your physical and mental illnesses with quantum physics. Translated by Mehdi Maravi and Zohra Latifi, Isfahan: Mehdi Maravi Publishing. 2018. (Persian)

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb