دوره 3، شماره 3 - ( 7-1394 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 37-31 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamel Ghalibaf A, Mazloum Khorasani Z, Etminani K. Prediction of the Cognitive Ability Level in Children of Mothers with Gestational Diabetes: Data Mining Approach. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. 2015; 3 (3) :37-31
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-236-fa.html
کامل قالی باف آزاده، مظلوم خراسانی زهرا، اطمینانی کبری. پیش بینی سطح توانایی های شناختی کودکان مادران مبتلا به دیابت دوران بارداری: یک مطالعه داده‌کاوی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1394; 3 (3) :37-31

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-236-fa.html


چکیده:   (1173 مشاهده)

زمینه و هدف: دیابت دوران بارداری می­تواند پیامدهای مضری بر سلامت کودکان به همراه داشته باشد. از آنجا که شروع دیابت دوران بارداری همزمان با دوره­ی تکامل مغزی جنین است، لذا پیش ­بینی قابلیت‌های شناختی کودک پیش از تولد از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این مطالعه پیش­بینی رشد تکاملی کودکان مادران مبتلا به دیابت دوران بارداری است.

روش‌ها: در این مطالعه داده‌های مورد نیاز با مراجعه به پروندههای مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد طی سال‌های 1390 تا 1392 جمعآوری گردید. داده‌ها توسط فرم معاینات دوره ­ای کودک گرد‌آوری و سپس با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری مبتنی بر حافظه و درخت تصمیم و متغیرهای دموگرافیکی مادر سطح مهارت‌های شناختی کودک مورد پیش‌بینی قرار گرفت.

نتایج: صحت پیش ­بینی وضعیت مهارت شناختی کودکان برای سه مجموعه داده ­ی مادران سالم (92 مورد)، مادران با دیابت بارداری (83 مورد)، و کل داده­های حاصل از ترکیب این دو (175 مورد)، به‌صورت جداگانه توسط الگوریتم­های یادگیری درخت تصمیم و مبتنی بر حافظه، و با سه معیار دقت، بازخوانی و معیار F مورد ارزیابی قرار گرفت. الگوریتم یادگیری مبتنی بر حافظه در همه موارد نتایج بهتری نسبت به درخت تصمیم نشان داد.

 نتیجه‌گیری: اختلال یا تاخیر در رشد توانمندی­های هوشی-شناختی کودک، موجب تحمیل هزینه­ های زیادی به سیستم بهداشتی درمانی جامعه در آینده می­شود. لذا با پیش­ بینی سطح مهارت‌های شناختی کودک پیش از تولد می­ توان تمهیدات پیش گیرانه موثری برای اجتناب از مشکلات احتمالی آینده اندیشید.

متن کامل [PDF 569 kb]   (300 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015  All Rights Reserved | Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb