دوره 6، شماره 2 - ( 6-1397 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 58-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarmadi M, Bazrafshan E, Zarei A A, Barjasteh Askari F, Jahanara T, Tatatri M. Investigation of the environmental health and safety status of primary schools in Torbat Heydariyeh city in 2016-2017. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. 2018; 6 (2) :58-65
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-433-fa.html
سرمدی محمد، بذرافشان ادریس، زارعی امین اله، برجسته عسکری فاطمه، جهان آرا طاهره، تاتاری مریم. بررسی وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدارس ابتدایی شهر تربت حیدریه در سال تحصیلی 96-1395. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1397; 6 (2) :58-65

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-433-fa.html


1- گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
3- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
چکیده:   (433 مشاهده)
.زمینه و هدف: مدرسه به عنوان یکی از مهم­ترین مکان­های رشد و پروش فکری افراد می­باشد که تاثیر آن در همه دوران زندگی تحصیلی و تخصصی افراد قابل رویت است. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدارس شهر تربت حیدریه انجام شد.
روش­ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی بر روی 68 مدرسه ابتدایی شهر تربت حیدریه که بر حسب جنسیت و دولتی و غیر دولتی بودن تفکیک شده­اند، در سال 96-1395 انجام گردید. اطلاعات با استفاده از چک لیست استاندارد وزارت بهداشت از طریق مشاهده میدانی و مصاحبه با مسئولین مدرسه بدست آمد. داده های توصیفی با نرم افزار Excel نسخه 2010 و تجزیه و تحلیل آماری با SPSS نسخه 22 انجام شد. آنالیزهای آماری کای دو و تست دقیق فیشر به منظور تحلیل متغیرها استفاده گردید.
نتایج: نتایج مطالعه نشان داد که به طور کلی از نظر وضعیت سه گانه مدارس (ضعیف، متوسط و مطلوب) تمام مدارس در سطح متوسط و مطلوب بودند. به ترتیب در مدارس دولتی و غیردولتی 47/4% و 36/4% در سطح متوسط و 52/6% و 63/6% در سطح مطلوب گزارش شد. به طور کلی بین وضعیت بهداشت محیط مدارس دولتی و غیردولتی و دخترانه و پسرانه ارتباط معنی داری وجود نداشت (05/0<P).
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر و اهمیت مدارس ابتدایی به دلیل اولین اجتماع ورودی بعد از خانواده برای دانش آموز، تلاش موسسات درگیر آموزش و پرورش در جهت ایجاد حداکثر الزامات بهداشت مدارس ضروری می باشد.
متن کامل [PDF 387 kb]   (181 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015  All Rights Reserved | Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb