دوره 5، شماره 4 - ( 12-1396 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 38-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi Moonaghi H, Lotfi fatemi N. The impact of problem base learning (PBL) on anesthesiology students' learning in emergency medicine course. Journal title 2018; 5 (4) :29-38
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-465-fa.html
کریمی مونقی حسین، لطفی فاطمی سید ناصر. مقایسه تاثیر آموزش مبتنی بر حل مسئله با روش سخنرانی و ارائه اسلاید بر میزان یادگیری درس فوریتهای پزشکی دانشجویان هوشبری. عنوان نشریه. 1396; 5 (4) :29-38

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-465-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (6184 مشاهده)
زمینه و هدف: یادگیری مبتنی بر حل مسئله بعنوان یکی از روش های نوین یادگیری نقش مهمی در آموزش پزشکی دارد. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه تاثیر آموزش مبتنی بر حل مسئله با روش سخنرانی بر میزان یادگیری درس فوریت­های پزشکی دانشجویان هوشبری انجام شد.
روش­ها: این مطالعه به روش نیمه ­تجربی پیش  آزمون و پس  آزمون انجام شد. نمونه مورد مطالعه را تمامی 68 دانشجوی کارشناسی هوشبری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تشکیل می­دادند. تخصیص دانشجویان به دو گروه مداخله و کنترل بصورت تصادفی انجام شد. آموزش در گروه مداخله مبتنی بر حل مسئله و در گروه کنترل بصورت سخنرانی بود. برای مقایسه ی دو روش با تعدیل مقادیر پیش آزمون از آنالیز کوواریانس و نرم افزارSPSS  ویرایش 20 استفاده شد.
نتایج: در این مطالعه از بین 68 دانشجو 54 نفر (79/4%) پسر و 14 نفر (20/6%) دختر بودند. میانگین سن دانشجویان 21/3 سال بود. گروههای مورد مطالعه از نظر مشخصات دموگرافیک تفاوت معنی نداری با یکدیگر نداشتند. بین میانگین نمرات پیش­آزمون در هر دو گروه تفاوت معناداری دیده نشد (0/62=p)، اما میانگین نمرات پس ­آزمون در دو گروه متفاوت و گروه مداخله نسبت به گروه کنترل میانگین نمرات بالاتری داشتند (0/001P<).
نتیجه­ گیری: آموزش درس فوریت­های پزشکی به روش مبتنی بر حل مسئله تاثیر بیشتری بر میزان یادگیری دانشجویان هوشبری نسبت به روش سخنرانی و ارائه اسلاید داشت. لذا این روش برای آموزش دانشجویان هوشبری پیشنهاد می­ گردد.
 
متن کامل [PDF 590 kb]   (2595 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/16 | پذیرش: 1396/11/26 | انتشار: 1397/1/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb