دوره 8، شماره 4 - ( 12-1399 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 55-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

M T A, N S, A T. The relationship between health-promoting lifestyle and social competence with the meditative role of academic adjustment of the students of Mazandaran University of Medical Sciences: A Descriptive-Analytical Study. jms. 2021; 8 (4) :55-65
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-874-fa.html
طالبی امرئی ملیحه، شریفی نسترن، طاهری افسانه. ارتباط سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و کفایت اجتماعی با نقش میانجی سازگاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران: یک مطالعه توصیفی- تحلیلی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1399; 8 (4) :55-65

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-874-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
2- استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
چکیده:   (24 مشاهده)
زمینه و هدف: کفایت اجتماعی یکی از معیارهای تعیینکننده در برقراری تعاملات میباشد. مولفههای سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت با عملکرد تحصیلی و کیفیت زندگی دانشجویان ارتباط دارد. از طرفی توانایی سازگاری تحصیلی می تواند کارآیی و کفایت تحصیلی دانشجویان را افزایش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و کفایت اجتماعی با نقش میانجی سازگاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد.
روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی بر روی 320 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 99-98 انجام شد. جمع آوری داده ها با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انجام شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامههای کفایت اجتماعی فلنر، سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت والکر و سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک استفاده شد. روش‌های آماری تحلیل مسیر و ضرایب همبستگی برای تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و همچنین نرم افزار لیزرل انجام گردید.
نتایج:. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد بین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت با سازگاری تحصیلی (0/34= ß و 4/24= t)،  و نیز سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و کفایت اجتماعی (0/41=  ß و 5/60= t) و سازگاری تحصیلی با کفایت اجتماعی (0/28=   ßو 4/38= t) رابطه آماری معنیداری وجود داشت (0/01>P).
نتیجه گیری: با توجه به نقش سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در افزایش سازگاری تحصیلی و کفایت اجتماعی، ایجاد باورهای مثبت در زمینه سلامت و نیز آگاه سازی افراد از آثار آن اهمیت می یابد.
متن کامل [PDF 304 kb]   (18 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/9/29 | پذیرش: 1399/12/5 | انتشار: 1400/1/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


All articles are available under the Creative Commons by Non Commercial License; additional terms may apply| مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

Designed & Developed by : Yektaweb