دوره 12، شماره 1 - ( 3-1403 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 5-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

H M, F T, Z S. Generation gap in medical education. Journal title 2024; 12 (1) :1-5
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1300-fa.html
منچری حمیده، طالبیان فاطمه، سبزی زهرا. شکاف نسلی در آموزش پزشکی. عنوان نشریه. 1403; 12 (1) :1-5

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1300-fa.html


1- مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
چکیده:   (50 مشاهده)
مروری بر سیر تحول نظام‌های آموزشی نشان می‌دهد به‌رغم پیشرفت‌هایی که در حوزه‌های گوناگون دانش صورت گرفته است، ساختار، شــیوه‌های آموزشی، مکان آموزش، مفاهیم، مدرس، یادگیرنده و مدیران آموزشی تغییر اندکی کرده‌اند (1). این در حالی است که «تفاوت‌های نسل» در تجارب و انتظارات آموزشی به‌شدت بازتاب می‌یابد (2) و موجب می‌شود راهبردها و روش‌های تدریسی که برای نسل‌های گذشته اثربخش بوده، برای نسل آینده کارایی لازم و مطلوب نداشته باشد (3). با توجه به تفاوت‌های نسلی و شناخت موج جدید یادگیرندگان، بازنگری مستمر در راهبردهای یاددهی-یادگیری و طراحی راهبردهای نوین تدریس ضرورت دارد (4).
شکاف نسلی به تفاوت در چارچوب‌های تفکر، باورها و ارزش‌های بین نسل‌ها تلقی می‌شود (5) و نسل‌ها به‌عنوان گروهی از افراد تعریف می‌شوند که تقریباً در یک‌زمان به یک سن خاص برسند و تحت تأثیر رویدادهای مهمی که در طول سال‌های کلیدی آن‌ها اتفاق می‌افتد، مانند تغییرات اقتصادی، جنگ، تغییرات سیاسی، ایدئولوژی‌های مختلف، نوآوری‌های تکنولوژیکی و تحولات اجتماعی قرار گیرند. این حوادث و رویدادهای مهم به‌منظور تعریف ارزش‌ها، نگرش‌ها و ترجیحات اجتماعی این گروه‌ها عمل می‌کنند (6).
در میان نسل‌ها، متولدین دهه 2000 و بعد آن، نسلی که هنوز در حال تحصیل هستند نسل Z نامیده می‌شوند. این دانشجویان در عصری به دنیا آمده‌اندکه پیشرفت‌های تکنولوژیکی خیلی سریع بوده است و فناوری توسعه‌یافته تأثیر فوق‌العاده‌ای بر آن‌ها داشته است (7). این نسل جدید از دانشجویان، انتظارات متفاوتی از زندگی دارند. آن‌ها ویژگی‌های اجتماعی متمایز و شیوه‌های متفاوت تفکر و یادگیری دارند. آن‌ها ترجیح می‌دهند با استفاده از فناوری‌های ارتباطی، چندوظیفه‌ای و عدم علاقه به سخنرانی‌های سنتی متشکل از گوش دادن غیرفعال و یادداشت‌برداری، به‌سرعت به اطلاعات دست یابند. در عوض، آن‌ها فرآیند یادگیری فعال را ترجیح می‌دهند و خواستار تغییر در مدل‌های آموزشی هستند که بر رویکرد دانشجومحوری به‌جای رویکرد استادمحور متکی می‌باشد (8).
لذا مدیران دانشگاه‌ها باید توجه داشته باشند که فعالیت‌های کلاسی، فعال، مشارکتی، اجتماعی و دانشجومحور باشد زیرا در غیر این صورت دانشجویان به‌راحتی خسته می‌شوند و حواس‌شان از فرآیند یادگیری پرت می‌شود. لازم به ذکر است که این دانشجویان با دستگاه‌‌های دیجیتال و فن‌آوری و راه‌‌های ارتباطی درگیر هستند. آن‌ها کاملاً محتاط هستند و ممکن است مانند نسل‌های دیگر به برخورد با درگیری‌ها عادت نداشته باشند؛ بنابراین، برنامه‌های آموزشی ویژه‌ای باید برای توسعه مهارت‌های کار گروهی، مذاکره و حل تعارض سازماندهی شود (7).
دانشکده‌های پزشکی در حال حاضر باید برنامه درسی خود را برای ترویج محیطی غنی‌شده با فناوری و رویکردهای یادگیرنده محور با استفاده از یادگیری ترکیبی، موردی و تمرینات گروهی برای پاسخگویی به نسل جدیدی از دانشجویان پزشکی آماده کنند (9). درک بیشتر سبک‌های یادگیری فعال مانند استفاده از بازخورد و یادگیری مبتنی بر فناوری توسط هزاره‌ها ممکن است ما را قادر به افزایش اثربخشی برنامه درسی مستمر و استراتژی‌های توسعه دانشکده در آموزش پزشکی نماید (10). با توجه به این‌که دانشجویان نسل Z در همان دانشگاه‌ها با اساتید متعلق به نسل Y جمع می‌شوند که آن‌ها را برای آینده آماده می‌کنند و عمده مشکلاتی که در این محیط‌های آموزشی وجود دارد ناشی از شکاف نسلی می‌باشد؛ لذا برای پیشبرد یک فرآیند آموزشی، مدیران دانشگاه‌ها باید نقاط قوت و ضعف نسل‌ها را بررسی کرده و اقدامات ممکن را انجام دهند.
 تشکر و قدردانی
بدین‌وسیله نویسنده مسئول از کلیه همکاران که در مراحل نگارش این مقاله همکاری کردند، کمال تشکر و قدردانی را دارند.
 تضاد منافع
در این پژوهش هیچ‌گونه تعارض منافعی توسط نویسندگان گزارش نشده است.
مشارکت نویسندگان:
(1) مفهوم‌پردازی و ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، یﺎ جمع‌آوری داده‌ها، یـﺎ تجزیه‌وتحلیل و ﺗﻔﺴـﯿﺮ داده‌ها: همه نویسندگان
(2) ﺗﻬﯿﻪ پیش‌نویس ﻣﻘﺎﻟﻪ یﺎ ﺑـﺎزﺑﯿﻨﯽ آن ﺟﻬـﺖ ﺗـﺪویﻦ ﻣﺤﺘـﻮای اﻧﺪیﺸﻤﻨﺪاﻧﻪ: همه نویسندگان
(3) تائید ﻧﻬﺎیﯽ دست‌نوشته ﭘﯿﺶ از ارﺳﺎل ﺑـﻪ ﻣﺠﻠـﻪ: همه نویسندگان
 
واژه‌های کلیدی: شکاف نسلی، آموزش، دانشجو، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 133 kb]   (61 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/2/13 | پذیرش: 1403/3/16 | انتشار: 1403/5/3

فهرست منابع
1. OECD future of education and skills 2030.(2019).OECD Learning Compass 2030.https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-andlearning/learning/learning-compass2030/OECD_Learning_Compass_2030_concept_note.pdf
2. http://dx.doi.org/10.1787/2a4bdce6-en [DOI:10.1787/2a4bdce6-en]
3. Tootell H, Freeman M, Freeman A. Generation alpha at the intersection of technology, play and motivation. In2014 47th Hawaii international conference on system sciences 2014 Jan 6 (pp. 82-90). IEEE. [DOI:10.1109/HICSS.2014.19]
4. Dos Reis TA.Study on the alpha generation and the reflections of its behavior in the organizational environment. Journal of research in humanities and social science.2018; 6(1):9-19.
5. Katz S. Generation X: A critical sociological perspective. Generations. 2017 Oct 15; 41(3):9-12.
6. Josephine J, Jones L. Understanding the impact of generation gap on teaching and learning in medical education: a phenomenological study. Advances in Medical Education and Practice. 2022; 13:1071. [DOI:10.2147/AMEP.S370304]
7. Javidi A, Ahmadi H, Rajabi M. Sociological study of the effect of virtual social networks on the generation gap: the case study of Shiraz University students. Social Development. 2022 Feb 20; 16(2):1-32.
8. Çetin M, Halisdemir M. School Administrators and Generation Z Students' Perspectives for a Better Educational Setting. Journal of Education and Training Studies. 2019; 7(2):84-97. [DOI:10.11114/jets.v7i2.3773]
9. Jones, C, & Shao, B. The net generation and digital natives. Implications for higher education, a literature review commissioned by the Higher Education Academy. 2011, 1-53.
10. Rashid-Doubell F, Mohamed S, Elmusharaf K, Neill CS. A balancing act: a phenomenological exploration of medical students' experiences of using mobile devices in the clinical setting. BMJ Open. 2016; 6(5):e011896. [DOI:10.1136/bmjopen-2016-011896]
11. Jauregui J, Watsjold B, Welsh L, Ilgen JS, Robins L. Generational 'othering': the myth of the millennial learner. Med Edu. 2020; 54(1):60. [DOI:10.1111/medu.13795]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb