دوره 3، شماره 1 - ( 1-1394 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 49-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده پرستاری و مامایی سبزوار، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار ایران
2- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
3- 1-گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی 2- گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
چکیده:   (7406 مشاهده)

زمینه و هدف: رفتارهای چالش‌زا در دانشجویان باعث اختلال در روند آموزش و یادگیری گردیده و فرسودگی شغلی اساتید و انتقال این رفتارها به محیط کار را به همراه دارد. هدف این مقاله، معرفی رفتارهای چالش‌زا، علل و راه‌کارهای مدیریت آن، با مروری بر مطالعات می‌باشد.

روش­ها: در این مطالعه پژوهش‌گر با استفاده از جستجوی کامپیوتری در پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی و انگلیسی با کلید واژه‌های رفتار‌های چالش‌زا، رفتارهای غیر مدنی و نامحترمانه در دانشجو و استاد، دانشجویان بیادب و گستاخ، متون مرتبط را به‌دست آورد.

نتایج: راهبردهای کمک به اساتید در کاهش رفتارهای چالش‌زا شامل توسعه‌ی ارتباطات موثر و مهارت‌های بین فردی برای بهتر شدن درک دیدگاه‌های دانشجویان، تنظیم انتظارات دوره و انتظار رفتارهای شفاف که کاملا منطبق با اهداف دوره و ارزشیابی باشد، بازخورد مناسب تدریس و یادگیری، در میان ترم به دانشجو و از طرف دانشجو، ایجاد محیط یادگیری مشارکتی و تجربه کلاس‌داری تعاملی، پاسخ محترمانه به تضادها به جای پاسخ خشن به دانشجو، رسیدگی به شکایات و بررسی فوری آن بر اساس اولویت می‌باشد.

نتیجه گیری: بهتر است اقدامات پیشگیرانه در جهت کنترل رفتارهای نامحترمانه صورت گیرد. مدیریت و کلاس‌داری خوب از بسیاری از مشکلاتی که بعدا رخ می‌دهد خواهد کاست. 

متن کامل [PDF 680 kb]   (3746 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/4/31 | پذیرش: 1395/2/9 | انتشار: 1395/3/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.