زمینه و هدف: رفتارهای چالشزا در دانشجویان باعث اختلال در روند آموزش و یادگیری گردیده و فرسودگی شغلی اساتید و انتقال این رفتارها به محیط کار را به همراه دارد. هدف این مقاله، معرفی رفتارهای چالشزا، علل و راهکارهای مدیریت آن، با مروری بر مطالعات میباشد.
روشها: در این مطالعه پژوهشگر با استفاده از جستجوی کامپیوتری در پایگاههای اطلاعاتی فارسی و انگلیسی با کلید واژههای رفتارهای چالشزا، رفتارهای غیر مدنی و نامحترمانه در دانشجو و استاد، دانشجویان بیادب و گستاخ، متون مرتبط را بهدست آورد.
نتایج: راهبردهای کمک به اساتید در کاهش رفتارهای چالشزا شامل توسعهی ارتباطات موثر و مهارتهای بین فردی برای بهتر شدن درک دیدگاههای دانشجویان، تنظیم انتظارات دوره و انتظار رفتارهای شفاف که کاملا منطبق با اهداف دوره و ارزشیابی باشد، بازخورد مناسب تدریس و یادگیری، در میان ترم به دانشجو و از طرف دانشجو، ایجاد محیط یادگیری مشارکتی و تجربه کلاسداری تعاملی، پاسخ محترمانه به تضادها به جای پاسخ خشن به دانشجو، رسیدگی به شکایات و بررسی فوری آن بر اساس اولویت میباشد.
نتیجه گیری: بهتر است اقدامات پیشگیرانه در جهت کنترل رفتارهای نامحترمانه صورت گیرد. مدیریت و کلاسداری خوب از بسیاری از مشکلاتی که بعدا رخ میدهد خواهد کاست.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |