دوره 8، شماره 3 - ( 10-1399 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 86-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

H A, B T, D M, H H, N P. The effect of education based on the theory of planned behavior on the risk of infectious residues among health workers working in health centers. Journal title 2020; 8 (3) :75-86
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-618-fa.html
علیزاده هادی، توکل سیده بلین، رباط سرپوشی داوود، حشمتی هاشم، پیمان نوشین. تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بی خطرسازی پسماندهای عفونی در بین کارکنان سلامت شاغل در مراکز جامع سلامت. عنوان نشریه. 1399; 8 (3) :75-86

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-618-fa.html


1- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه،تربت حیدریه، ایران
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
چکیده:   (3025 مشاهده)
زمینه و هدف: پسماندهای بیمارستانی به دلیل خواص خطرناک به مدیریت خاص نیاز دارند و دفع ناصحیح آن ها تهدیدی جدی برای محیط زیست و سلامت عمومی محسوب می شود. این تحقیق با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بی خطرسازی پسماند های عفونی در بین کارکنان سلامت شاغل در مراکز جامع سلامت شهر تربت حیدریه انجام شد.
روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی بود که 110 نفر از کارکنان بهداشتی شاغل درمراکز جامع سلامت شهر تربت حیدریه در آن شرکت کردند. واحدها بطور تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده جمع آوری شد. سپس دوجلسه آموزشی توسط پژوهشگر برگزار گردید و در پایان به هر کدام از شرکت کنندگان یک پمفلت آموزشی در خصوص موضوع مورد بحث داده شد.  شرکت کنندگان 2 ماه پس از مداخله ارزیابی شدند. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تی زوج، تی مستقل، کای اسکوئر تحلیل گردید.
نتایج: میانگین نمرات دو گروه از نظر سطح آگاهی، نگرش، عملکرد، قصد رفتاری، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده قبل از مطالعه تفاوت معنی داری نداشتند (0/05P>). پس از مداخله میانگین نمرات تمام ابعاد پرسشنامه در گروه مداخله بطور معنی داری افزایش یافت (05/0P<)، ولی میانگین نمرات گروه کنترل تفاوت معنی داری نداشتند (0/05P>).
 نتیجه­ گیری: آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده موجب ارتقائ سطح آگاهی و مهارت کارکنان سلامت جهت دفع صحیح پسماندهای عفونی می گردد.
متن کامل [PDF 281 kb]   (1150 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/14 | پذیرش: 1398/3/1 | انتشار: 1399/10/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb