R A, B M, R H. The Effectiveness of Skill Training based on Dialectical Behavior Therapy on emotional regulation, social avoidance and distress in Adolescents with Social Anxiety Disorder. jmsthums 2020; 8 (3) :52-60
URL:
http://jms.thums.ac.ir/article-1-834-fa.html
آستانه رزیتا، میرزائیان بهرام، حسن زاده رمضان. اثربخشی مهارت آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجانی، پریشانی و اجتناب اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1399; 8 (3) :52-60
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-834-fa.html
1- گروه روان شناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده: (4335 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی یکی از مشکلات شایع بین نوجوانان است که تأثیر زیادی بر رشد اجتماعی دارد. رفتاردرمانی دیالکتیکی در طیف وسیعی از مشکلات و اختلال های روانی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی مهارت آموزی مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجانی، پریشانی و اجتناب اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود.
روش ها: در این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل، جامعۀ آماری را تمامی نوجوانان 12 تا 18 سال مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به مراکز مشاوره منطقه 6 شهر تهران در سال 1398 تشکیل میدادند. 30 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه 15 نفره مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله مهارت های مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی را طی 12 جلسه 120 دقیقهای دریافت نمود. مقیاس تنظیم هیجانی، مقیاس پریشانی و اجتناباجتماعی در دو گروه اجرا شد. دادهها از طریق آزمون کوواریانس و با استفاده از نرمافزارSPSS نسخه 22 تحلیل شدند.
نتایج: میانگین سنی آزمودنی ها در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 3/20±12/93، 3/10±13/00 سال بود. پس از تعدیل نمرات پیش آزمون، رفتاردرمانی دیالکتیکی پریشانی و اجتناباجتماعی (p<0/001) و نیز هیجان منفی (p<0/001) را در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی در مقایسه با پیش آزمون بهبود بخشید، درحالیکه در گروه کنترل تفاوت معنیداری در پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون مشاهده نشد (p>0/05) .
نتیجه گیری: مهارتآموزی مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی توانست پریشانی و اجتناب اجتماعی و همچنین هیجان منفی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی را کاهش دهد و به عنوان یک درمان مؤثر در نظر گرفته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/26 | پذیرش: 1399/7/2 | انتشار: 1399/10/14