1- دانشجوی دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (3259 مشاهده)
زمینه و هدف: الگوهای دانش در پرستاری اساسی، برای توسعه دانش و عمل پرستاری است. کارپر چهار الگوی دانش تجربی، شخصی، اخلاقی و زیبایی شناسی را شناسایی کرد. دانش رهایی بخش که توسط کارپر به الگوهای فوق افزوده شده است، در پرستاری مورد غفلت واقع شده است؛ این مطالعه به معرفی دانش رهایی بخش در پرستاری می پردازد.
روش ها: این مطالعه به روش مروری انجام شد. جست و جوی منابع مرتبط با استفاده از کلید واژه هایknowing, education, research, practice, caring, nursing Emancipatory, knowledge و با استفاده از عملگرهای AND و OR در منابع اطلاعاتی Google scholar, PubMed, Scopus, ISI بدون اعمال محدودیت زمان انجام شد. نتایج شامل 7 کتاب و 17 مقاله در حوزه الگوهای دانش در پرستاری، فلسفه، کاربرد الگوهای دانش رهایی بخش در آموزش، پژوهش و عملکرد بالینی بدست آمد.
نتایج: دانش رهایی بخش در پرستاری به معنای به چالش کشیدن ماهیت دانش و شیوه هایی است که دانش یا آنچه به عنوان دانش شناخته میشود در کمک به حل مشکلات اجتماعی بزرگتر است. پرستار با دید انتقادی به مسائلی که بیمار با آن مواجه است، می پردازد تا نهایتاً به اصلاح ساختارهای نادرست اجتماعی منجر شود.
نتیجه گیری: استفاده از دانش رهایی بخش به پرستاران این فرصت را می دهد تا اقدامات عادلانه و منصفانه برای بهبود سلامت جوامع و بیماران انجام دهند.
واژههای کلیدی: رهایی بخش،
دانش،
پرستاری
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/7/16 | پذیرش: 1399/11/4 | انتشار: 1400/1/19