دوره 10، شماره 2 - ( 5-1401 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 53-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

M R, Z Z, A O. Exploring the role of mediation of Meta-Cognitive beliefs on the relationship between Worry and Symptoms of Generalized Anxiety in students. Journal title 2022; 10 (2) :41-53
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1094-fa.html
رحمانی ملیحه، زنجانی زهرا، امیدی عبداله. بررسی نقش واسطه ای باورهای فراشناختی در رابطه بین نگرانی و نشانه های اضطراب فراگیر در دانشجویان. عنوان نشریه. 1401; 10 (2) :41-53

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-1094-fa.html


1- دانشگاه شاهد، تهران
2- دانشگاه علوم پزشکی کاشان
چکیده:   (1351 مشاهده)
زمینه و هدف: در مطالعات بسیاری رابطه بین نگرانی و اضطراب بررسی گردیده است. در این میان، مدل فراشناختی ولز بیان میکند که بیماران مبتلا به اختلال اضــطراب فراگیر، در مورد نگرانی های خود باورهای مثبتی دارند که از آن به عنوان یک ابزار سودمند در جهت مقابله با تهدید یاد میکنند. در همین راستا، هدف پژوهش حا ضر بررسی نقش واسطه ای باورهای فراشناختی در رابطه بین نگرانی و نشانه های اضطراب فراگیر میباشد.
روش ها: این مطالعه به روش همبســتگی انجام شــد. نمونه تحقیق،شــامل 246 نفر از دانشــجویان دانشــگاه های شــهرســتان کاشــان درســال تحصــیلی97-96بود. برای اندازه گیری متغیرها، از پرســشــنامه نگرانی ایالت پنســیلوانیا (PSWQ) مقیاس کوتاه اختلال اضــطراب فراگیر (7-GAD) و پرســشــنامه باورهای فراشــناخت (30-MCQ) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزارهای 22-SPSS و 22-AMOS تحلیل گردید.
نتایج: یافته ها بیانگر وجود رابطه معنادار بین نگرانی و اضـــطراب فراگیر(P<0.01 , r=0/53 )، نگرانی و باورهای فراشناختی (r=0/49, P<0.01) و اضطرب فراگیر و باورهای فراشناختی (r=0/53, P<0.01) بود.نتایج حاصل ازمعادلات ساختاری، نقش وا سطه ای باورهای فراشناختی منفی را در رابطه بین نگرانی و نشانه های ا ضطراب فراگیر تأیید نمود. اما ضریب مسیر باورهای فراشناختی مثبت و اضطراب فراگیر معنادار نبود و از مدل حذف گردید.
نتیجه گیری: به طور کلی در ارتباط نگرانی و نشانههای اضطراب فراگیر، باورهای فراشناختی منفی، نقش واسطهای دارد. نتایج به دست آمده در موارد بسیاری از جمله سلامت روان فردی، خانوادگی، تربیتی، درمانی و روابط بین فردی مؤثر است.
متن کامل [PDF 526 kb]   (1105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/8 | پذیرش: 1401/6/28 | انتشار: 1401/7/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Designed & Developed by : Yektaweb