دوره 3، شماره 1 - ( 1-1394 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 58-49 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rad M, Torkmannejad Sabzevari M, Karimi Moonaghi H. Dealing with challenging behaviors (incivility) in medical sciences students: a review study. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. 2015; 3 (1) :58-49
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-208-fa.html
راد مصطفی، ترکمن نژاد سبزواری مرضیه، کریمی مونقی حسین. رفتارهای چالش‌زا (نامحترمانه) در دانشجویان علوم پزشکی و نحوه مدیریت آن: یک مطالعه مروری. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1394; 3 (1) :58-49

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-208-fa.html


1- عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی سبزوار، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار ایران، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی سبزوار، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
3- دانشیار 1-گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی 2- گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران، 1-گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی 2- گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران(نویسنده مسئول)
چکیده:   (1081 مشاهده)

زمینه و هدف: رفتارهای چالش‌زا در دانشجویان باعث اختلال در روند آموزش و یادگیری گردیده و فرسودگی شغلی اساتید و انتقال این رفتارها به محیط کار را به همراه دارد. هدف این مقاله، معرفی رفتارهای چالش‌زا، علل و راه‌کارهای مدیریت آن، با مروری بر مطالعات می‌باشد.

روش­ها: در این مطالعه پژوهش‌گر با استفاده از جستجوی کامپیوتری در پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی و انگلیسی با کلید واژه‌های رفتار‌های چالش‌زا، رفتارهای غیر مدنی و نامحترمانه در دانشجو و استاد، دانشجویان بیادب و گستاخ، متون مرتبط را به‌دست آورد.

نتایج: راهبردهای کمک به اساتید در کاهش رفتارهای چالش‌زا شامل توسعه‌ی ارتباطات موثر و مهارت‌های بین فردی برای بهتر شدن درک دیدگاه‌های دانشجویان، تنظیم انتظارات دوره و انتظار رفتارهای شفاف که کاملا منطبق با اهداف دوره و ارزشیابی باشد، بازخورد مناسب تدریس و یادگیری، در میان ترم به دانشجو و از طرف دانشجو، ایجاد محیط یادگیری مشارکتی و تجربه کلاس‌داری تعاملی، پاسخ محترمانه به تضادها به جای پاسخ خشن به دانشجو، رسیدگی به شکایات و بررسی فوری آن بر اساس اولویت می‌باشد.

نتیجه گیری: بهتر است اقدامات پیشگیرانه در جهت کنترل رفتارهای نامحترمانه صورت گیرد. مدیریت و کلاس‌داری خوب از بسیاری از مشکلاتی که بعدا رخ می‌دهد خواهد کاست. 

متن کامل [PDF 680 kb]   (379 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015  All Rights Reserved | Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb