دوره 7، شماره 1 - ( 3-1398 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 26-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

M V, V Z, S M, R J, H N. Validation of the Persian version of the internet gaming disorder-20 Test among the students of Tabriz University of Medical Sciences. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. 2019; 7 (1) :26-15
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-660-fa.html
وحیدی مریم، زمانزاده وحید، موسوی سعید، جانانی راحله، نامدار حسین. روایی سنجی نسخه فارسی آزمون اختلال بازی اینترنتی-20 در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1398; 7 (1) :26-15

URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-660-fa.html


1- مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
4- گروه کودکان، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
5- گروه روان‌پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (104 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال بازی اینترنتی جهت تبدیل شدن به یک اختلال مستقل در راهنمای تشخیصی و آماری (DSM)، توسط انجمن روانپزشکان آمریکا وارد بخش سه -V DSM شده است تا بررسی بیشتری درباره ­ی آن صورت گیرد. آزمون اختلال بازی اینترنتی-۲۰ به عنوان ابزاری جهت بررسی اختلال بازی اینترنتی معرفی شده است. این مطالعه با هدف روایی سنجی نسخه فارسی آزمون اختلال بازی اینترنتی-۲۰ در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است.
روش ­ها: در این مطالعه ­ی روش­ شناسی، ۳۹۴ دانشجوی کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به روش نمونه ­گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. داده ­ها با استفاده از فرم مشخصات فردی اجتماعی، فرم رفتارهای بازی کردن، نسخه فارسی آزمون اختلال بازی اینترنتی-۲۰ و مقیاس استرس هولمز و ریهه جمع ­آوری گردید. از تحلیل عامل تاییدی با استفاده از نرم افزار AMOS  نسخه ۲۲ جهت بررسی روایی سازه استفاده گردید. همچنین روایی صوری، محتوا و ملاک، پایایی آزمون بازآزمون و همسانی درونی آزمون اختلال بازی اینترنتی-۲۰ مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: روایی محتوا منجر به بازنویسی یکی از گویه­ های ابزار متناسب با فرهنگ ایرانی شد. نتایج CFA برازش نسخه فارسی ابزار و شش بعد آن را نشان داد (۰/۰۰۱) (P< ، RMSEA =۰/۰۴۳ 
 ،CMIN / DF =۲۵/۳ 
۰/۹۳۶= CFI). ضریب آلفای کرونباخ جهت همسانی درونی ۹۱/۰ و ضریب پایایی آزمون بازآزمون آن ۹۵/۰ به دست آمد. روایی ملاکی ابزار با همبستگی مستقیم و معنی ­دار بین نمره کل IGD با نمرات مقیاس ریهه (۰/۱۳ , R= ۰/۰۵ P<) و ساعات استفاده از اینترنت در طول روز (۰/۳۵ R=، ۰/۰۰۱ P<) مشخص گردید.
نتیجه­ گیری: نتایج مطالعه نشان داد که نسخه فارسی آزمون اختلال بازی اینترنتی-۲۰ یک ابزار روا و پایا می­ باشد و می­تواند برای مقاصد تحقیقی در جامعه­ی دانشجویان ایرانی استفاده شود.
متن کامل [PDF 323 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015  All Rights Reserved | Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb