M V, V Z, S M, R J, H N. Validation of the Persian version of the internet gaming disorder-20 Test among the students of Tabriz University of Medical Sciences. jmsthums 2019; 7 (1) :26-15
URL:
http://jms.thums.ac.ir/article-1-660-fa.html
وحیدی مریم، زمانزاده وحید، موسوی سعید، جانانی راحله، نامدار حسین. روایی سنجی نسخه فارسی آزمون اختلال بازی اینترنتی-20 در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1398; 7 (1) :26-15
URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-660-fa.html
1- مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
4- گروه کودکان، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
5- گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (6448 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال بازی اینترنتی جهت تبدیل شدن به یک اختلال مستقل در راهنمای تشخیصی و آماری (DSM)، توسط انجمن روانپزشکان آمریکا وارد بخش سه -V DSM شده است تا بررسی بیشتری درباره ی آن صورت گیرد. آزمون اختلال بازی اینترنتی-۲۰ به عنوان ابزاری جهت بررسی اختلال بازی اینترنتی معرفی شده است. این مطالعه با هدف روایی سنجی نسخه فارسی آزمون اختلال بازی اینترنتی-۲۰ در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است.
روش ها: در این مطالعه ی روش شناسی، ۳۹۴ دانشجوی کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از فرم مشخصات فردی اجتماعی، فرم رفتارهای بازی کردن، نسخه فارسی آزمون اختلال بازی اینترنتی-۲۰ و مقیاس استرس هولمز و ریهه جمع آوری گردید. از تحلیل عامل تاییدی با استفاده از نرم افزار AMOS نسخه ۲۲ جهت بررسی روایی سازه استفاده گردید. همچنین روایی صوری، محتوا و ملاک، پایایی آزمون بازآزمون و همسانی درونی آزمون اختلال بازی اینترنتی-۲۰ مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: روایی محتوا منجر به بازنویسی یکی از گویه های ابزار متناسب با فرهنگ ایرانی شد. نتایج CFA برازش نسخه فارسی ابزار و شش بعد آن را نشان داد (۰/۰۰۱) (P< ، RMSEA =۰/۰۴۳
،CMIN / DF =۲۵/۳ ۰/۹۳۶= CFI). ضریب آلفای کرونباخ جهت همسانی درونی ۹۱/۰ و ضریب پایایی آزمون بازآزمون آن ۹۵/۰ به دست آمد. روایی ملاکی ابزار با همبستگی مستقیم و معنی دار بین نمره کل IGD با نمرات مقیاس ریهه (۰/۱۳ , R= ۰/۰۵ P<) و ساعات استفاده از اینترنت در طول روز (۰/۳۵ R=، ۰/۰۰۱ P<) مشخص گردید.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که نسخه فارسی آزمون اختلال بازی اینترنتی-۲۰ یک ابزار روا و پایا می باشد و میتواند برای مقاصد تحقیقی در جامعهی دانشجویان ایرانی استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/4/19 | پذیرش: 1398/6/7 | انتشار: 1398/6/23